Axolotl och afrikanska klogrodor i samma kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pluppan
    • July 2007
    • 16

Axolotl och afrikanska klogrodor i samma kar?

Hej!

Jag har en liten fundering på om man kan lägga ned 2 afrikanska klogrodor till en axolotl..? Vi hade två axolotlar fram tills för 6 veckor sedan då vår ena fick svamp (??) och dog på kort tid trots medicinering. Utan medicin hade den garanterat dött..
    Vår axolotl verkar väldigt ensam trots sällskap av ett gäng tetror och tanken är att om hon/han får lite sällskap av grodorna så kanske det blir lite mer fart i det karet..

Så, vad tror ni, funkar det att de sällskapar i samma kar? Storleksmässigt på akvariet är det inga som helst problem, min tanke är mer om de kanske börjar fightas..?
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

Jag tror att klogrodorna kan skada axeloten illa.

Sedan ska du aldrig släppa grodor i ett kar där du har medecinerat utan nogrann koll på om grodorna tål medecinen, och göra ett stort vattenbyte.

Kommentar

• Pluppan
      • July 2007
      • 16

Hej

Det akvariet är (såklart) mycket noga rengjort efter den sjuka axolotl var i det. När vi såg det första tecknet på att något var fel med den flyttades den direkt till ett annat akvarium där hon var ensam och fick sin medicin. Så ingen medicin har varit i det karet.

Vi har beställt en ny axolotl nu, förhoppningsvis kommer den till zooaffären i nästa vecka. För som det är nu så vantrivs Doris (vår axolotl) med att vara ensam...

Kommentar

• Sorubim
        • September 2007
        • 9

Jag vet inte vilken temperatur du håller din axolotl i, men när jag läser att du håller den tillsammans med tetror så misstänker jag att du antingen har nån sorts tetra som trivs i kallt vatten eller så har du för varmt för din axolotl.

Axolotl bör hållas kallt, optimal temp är mellan 16 - 18 grader celsius, om de utsätts för för höga temperaturer så blir de mottagliga för svampangrepp.

Kolla här http://www.axolotl.org/requirements.htm#heat

Man brukar även avråda från att hålla fisk tillsammans med axolotl, för att de kan skada deras ömtåliga gälar.

Kommentar

• maria_
          • March 2007
          • 2867

Men hur gör man egentligen för att sänka temperaturen i ett akvarium? Byter vatten hela tiden?
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

Kommentar

• miluhe
            • June 2006
            • 2090

En Axolotl går bra att ha ensam enligt specialforum på Axolotler. Men mina märks tydligt att de har stor glädje av varandra. Jag har köpt en kylanläggning till mina, dyr men sparar mycket jobb. Annars kan man frysa petflaskor med vatten o lägga i. Temperauren är mycket viktig för deras välbefinnande, kan man inte ordna så att det inte överstiger 22 grader ska man nog inte skaffa Axolotler.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av miluhe; 08 March 2008, 20:34.

Kommentar

• rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

Ursprungligen postat av miluhe
              Temperauren är mycket viktig för deras välbefinnande, kan man inte ordna så att det inte överstiger 22 grader ska man nog inte skaffa Axolotler.
              Bra skrivit.
              Var själv inne på att skaffa Axolotler men iom att de vill ha det så himla kallt så blev det en(nja 10st då) Cynops ensicauda istället men det är ju klart Axolotler ser mycket coolare ut med sina långa fina gälar

miluhe: har du fler bilder på dina Axolotler?
              / dtoppen /

Kommentar

• Pluppan
                • July 2007
                • 16

Hej!

Tack för era svar!

Först vill jag säga till Sorubim att ja, de tetrorna vi har funkar utmärkt i kallare vatten! Maxtempen vi får upp (där de står nu) i det karet är 20 grader och då gäller det att vi har strålande sol en hel dag gassandes mot huset, den "vanliga" är på ca 18-19 grader. Karet står i hallen med eftermiddagssol där vi har ett fönster uppefter dörren som är ca 210x10 cm. Och det är inga problem alls =) Och grodorna är numera i samma kar och det funkar alldeles utmärkt!
                Och att fiskarna skulle gå på Doris är uteslutet, de blir mat direkt! Det har gått åt en och annan fisk i hennes kar kan jag lova! Grodorna och axolotln verkar ha blivit kompisar! De kurar ihop och delar systerligt/broderligt på maten som kommer, ingen konkurrens alls (ok, lite då.. Men de ger sig direkt då de vet att det kommer mer om det behövs)! Det är precis som att de vet att det räcker till alla! Och Doris verkar mycket gladare av sällskapet!

När det blir varmare så flyttar vi ned hela karet till vår gillestuga och där de ska vara blir det aldrig mer än 20 grader och då ska det vara varmt ute, i flera dagar! Och om det skulle bli varmare så löser vi det med iskylda petflaskor.

Milhue, din axolotl ser jättefin ut! Jag måste nog bli medlem så ni får se våra kar, och då framförallt Doris! =)

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

Kommentar

• Pluppan
                  • July 2007
                  • 16

Miluhe, förlåt felstavningen av ditt nick..

Kommentar

• rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

Ursprungligen postat av Pluppan

Jag måste nog bli medlem så ni får se våra kar, och då framförallt Doris! =)

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!
                    Är du inte med i zoonen? http://www.zoonen.com/
                    -där kan du lägga upp dina bilder gratis
                    / dtoppen /

Kommentar

• miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

pluppan lycka till med din Axolotl, hade varit jättekul att se foto på den.Jag svarade mest på marias inlägg, så jag hoppas det inte blev fel med mitt inlägg. Jag kämpade på med petflaskor i ett halvår sen köpte jag min kylanläggning. Upp till 22 grader klarar de i nödfall. Sen ser man själv vad som funkar eller inte hade jag varit modigare hade jag lagt i slöjstjärtarna, men tror att antingen blir de mat eller så tuggar de på axolotlernas gälar
                      Senast redigerad av miluhe; 09 March 2008, 06:44.

Kommentar

• Pluppan
                        • July 2007
                        • 16

Hej igen!

Rödtoppen, jodå, jag är medlem men jag menade att jag borde bli Gold Member vilket jag blev igår, nu väntar jag bara på fakturan =) För vad jag fattade så kan jag inte lägga ut bilder innan dess men det kanske man kan.. Men jag bidrar gärna med en slant, det är ju inte en dyr årsavgift!

Miluhe, klart det inte blev fel! Jag tar tacksamt emot tips & råd från alla när det gäller våra husdjur! Speciellt när det gäller vår axolotl, vi har läst massor men hur det än är så är de djur med olika behov och alla beter sig inte riktigt som i regelboken ;o)

Jag ska försöka läsa på hur jag kan lägga upp bilder så kommer det väl en så småning om!

Ha en trevlig söndag!

Kommentar

• Pluppan
                          • July 2007
                          • 16

Haha, nu läste jag igen Rödtoppen!! Nä, jag är inte medlem i Zoonen! Läste Zoopet.. Jag ska fixa ett medlemskap där också!

Ursäkta men jag är lite förvirrad så här på söndagsmorgonen =)

Kommentar

• frej
                            • February 2008
                            • 20

Kan man ha någon slags mal tillsammans med axolotlarna?... funderar på att sätta ner lite guppys till mina 2 eftersom att dom klarar tempen i akvariet som jusst nu ligger vid ca: 20 grader. Men vad kan man ha för mal som klarar 20C ?

Kommentar

• miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

guppys blir mat till Axolotlerna

Kommentar

Arbetssätt...