Info om Afrikansk Dvärgklogroda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    #46
    Jag har börjat starkt överväga att skaffa mig några grodor. De är så himla söta!

    Men nu funderar jag över vilket slags akvarium som egentligen passar till dem. Läste allt på lottiz sida - som hade massa bra info - men jag blir lite osäker när jag är och kikar på kar. Många har ju ett "lock" med belysning i. Fungerar ett sånt kar, eller blir det för dålig luftcirkulation för grodorna som ska upp och andas då?

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #47
      Det går bra med ett sådant lock. OM du har många djur i karet så lämna foderluckan öppen, annars räcker det med en ordentlig luftspalt. De är inte lufttäta de där locken.

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #48
        Det slutade med att jag fick ta över ett oanvänt akvarium från ett par vänner, så nu ska jag bara ha tag i någon slags passande möbel att ställa det på, innan jag börjar inreda!

        Kommentar

        • vitter
          • August 2010
          • 219

          #49
          Nu har slutligen fyra stycken grodor fått flytta in här hemma! Karet är på dryga 90 liter och finns beskrivet i den här tråden.

          Just nu gömmer de sig mest, men jag hoppas de ska våga bli lite mer framåt om nån dag när de bott in sig lite.

          Kommentar

          • Stefan_olausson
            • August 2011
            • 97

            #50
            Hej!

            Tack för en väldigt bra sida, utan den så hade jag alldrig skaffat tre utan trott att de funkade som solodjur...vilket jag nu märkt är helt fel.

            Jag har tre grodor i mitt 60l akvarium med en mal som sällskap och städhjälp. Redan tredjedagen med dem så hör jag ett knarrande ljud från dem, är det deras sång? Sedan så undrar jag om grodorna går bra med eldbukssalamandrar?

            Kommentar

            • Stefan_olausson
              • August 2011
              • 97

              #51
              Senaste nytt.

              Har nu fem grodor, en äppelsnigel, en mal samt en eldål i karlet på 54l. Hade ett tag guppys men avråder från det då mina grodor blev väldigt skygga när de kom och det höll i sig så gav bort fiskarna. Grodorna leker som tokar, just som jag skriver försjöker kramar hannen honnan så det står härliga till. Har ett yngelkarl hängande i det stora med ca 15 yngel i så med lite tur blir det mer grodor till min nya fina 400liters tank som kommer om någon månad.

              För att svara på min egen fråga. Sallamander och grodor funkar inte i hop pågrund av att sallamanderna behöver kallare vatten.

              Kommentar

              • Carro6666
                • January 2012
                • 1

                #52
                Synd att det är virus på dessa sidor.

                Kommentar

                • Stefan_olausson
                  • August 2011
                  • 97

                  #53
                  Fast tycks bara vara vissa program som varnar för det. Skulle kunna vara en cocky.

                  Kommentar

                  • King Creole
                    • July 2013
                    • 64

                    #54
                    Jag köpte 3st dvärgklogrodor till mitt 54L kar för ca tre månader sedan. För en vecka sedan dog en av dem, och idag såg jag en till död. Matar varannan till var tredje dag med röda mygglarver (frysta).
                    De har varit pigga och ätit, men undrar varför två dött såpass plötsligt?

                    Kommentar

                    • MaddeFiskar
                      • April 2023
                      • 6

                      #55
                      Ursprungligen postat av lottiz
                      Jag har börjat sammanställa lite fakta kring dvärgklogrodan eftersom jag tycker att det är väldigt dåligt med information om dessa, framförallt på svenska. Målet är att täcka in framförallt det som inte går att hitta på andra sidor, och så småningom ta upp så gott som allt nödvändigt och onödigt vetande kring grodorna. Än så länge finns det inte så mycket nerskrivet, men man måste börja någonstans.

                      http://www.groda.tk

                      eller

                      http://web.comhem.se/~u73609381/


                      ...och ja, jag är tokigt kär i dessa grodor. ;P


                      kommentera och kritisera?
                      Jag funderar på att skaffa grodor men kunde inte få upp sidorna stod bara att något gick fel. Om du har någon lösning på detta är jag tacksam men tror ni att ett 54 liters akvarium funkar?

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1027

                        #56
                        Ursprungligen postat av MaddeFiskar

                        Jag funderar på att skaffa grodor men kunde inte få upp sidorna stod bara att något gick fel. Om du har någon lösning på detta är jag tacksam men tror ni att ett 54 liters akvarium funkar?
                        Länkarna är 18 år gamla, 54l funkar bra.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...