Info om Afrikansk Dvärgklogroda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Dom här grodorna är väl ca 99% vattenlevande. Hade en större som gillade att krypa upp på en korkbarkbit ibland
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Midde
      • August 2008
      • 250

OK. Men eftersom de tydligen är amfibier så måste det iaf finnas landdel!
      Det är fult att inte ha akvarium

Kommentar

• CalleGroda
        • September 2008
        • 5

Bra sida lottiz förra veckan fick jag tre grodor en hane och tre honor det blir kul när Yoshi får barn
        Min zoon

Kommentar

• lottiz
          • December 2003
          • 429

Dvärgklogrodan tillhör mycket riktigt gruppen Amphibia, på svenska kallad groddjur. Denna gruppen utmärker sig genom bla hudandning, och de har ett slemskikt över huden som skyddar den mycket känsliga huden. Detta är en orsak till att grodorna så sällan behöver upp till ytan och andas (ca 5 min), de tar alltså upp syre från vattnet genom huden.

Så gott som alla groddjur är landlevande i fuktig miljö, men har en nära relation till vatten. Dvärgklogrodan är dock mycket speciell i grodgruppen genom det att individer kan hålla sig i vattnet under hela sitt liv. De härstammar från områdena kring kongofloden i Afrika där de kan stanna i vattnet utan att någonsin gå upp på land. Under de fuktiga regnperiodena kan dock grodorna gå upp i vegetationen kring floden, bland annat för att söka föda. Vegetationen är då mycket tät och marknära, det är mossa och låga växter som skyddar grodan genom att hålla fuktigheten hög. Luftfuktigheten under dessa perioder är ofta runt 80% och högre, dvs enormt hög jämfört med svenskt klimat.

Dvärgklogrodans skinn är därför också mycket känsligare än hos andra groddjur, en groda kan torka ihop till en millimetertjock, knastrig liten pappersliknande bit på så lite som en kvart i svensk inomhusluft. Det ställer höga krav på en landdel i ett akvarie. En landdel som överstiger 2dm2 bör vara mossklädd, ha bladväxter som skyddar från lysrörsbelysningens uttorkande ljus och värme, och akvariet måste ha hela täckglas som skapar hög luftfuktighet. Samtidigt är alltså grodan väl anpassad till ett liv helt i vatten.

Grodorna brukar gott uppskatta landdel i akvariet. Själv har jag näckrosor som grodorna kliver upp på, mossklädda grenar att kräla över och har förr haft korkbitar som grodan kan hålla tag i när den vill ligga vid ytan och andas en längre stund. Jag har dock för många år sedan gjort misstaget att ha ett stort grytunderlägg av kork som grodorna fick krypa upp på. Resultatet blev att en groda kröp upp och slappade, och bara efter några minuter hade skinnet torkat så att det klibbat fast i korken och grodan gick inte att rädda trots stora insatser. Att skapa en landdel för dessa grodor är alltså ganska komplicerat, trots att det i övrigt är en enkel nybörjargroda. När grodan är anpassad för ett helakvatiskt liv brukar jag helt sonika tala om att landdel inte är nödvändigt.

Vill du skapa en landdel till dina grodor ska du absolut göra det, det kommer säkert att uppskattas. Men tänk då på ovanstående så att du inte behöver uppleva sorgliga missöden.

Kommentar

• Mobster
            • June 2008
            • 506

Ursprungligen postat av MimmiH
            OK. Men eftersom de tydligen är amfibier så måste det iaf finnas landdel!

Som Lottiz skriver så går det nog lika bra med lite stabilare flytväxter (Nej, andmat är inte stabil ;/)
            har haft dvärgklogroda och har nu Pipa Carvalhoi som är bra mycket mer aktiv enligt mina erfarenheter och båda gillade att mest luta sig mot kanter och sånt, inte krypa upp dem...dvärgkloisarna jag hade gillade iofs mest att bara flyta omkring när de höll sig vid ytan...

Fin sida Lottiz, kollade på den förut när jag var på väg tillbaka till akvaristiken och funderade på grodor igen men sen snubblade jag ner i ett gammalt garage med en lite speciell men intressant herre som hade dessa väldigt intressanta pipagrodor :P

Kommentar

• Bowman
              • December 2008
              • 1318

En av det bättre sidorna jag någonsin sett Lottiz.

Det fanns precis allt men behövde veta i ett lättsmält format!

Kommentar

• lottiz
                • December 2003
                • 429

Roligt att höra, tack för komplimangen!

... själv undrar jag om inte sidan är lite rörig ibland, eftersom jag ofta får frågor om sådant som står där. Ska ge den en genomgång någon dag, kanske uppdatera bilder och lite sånt.

Kommentar

• TelgeFoto
                  • January 2007
                  • 68

Grodbilder

Hel Lottiz!

Behöver du bilder till din fina sida så kan du hämta på http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=41610&cat=500

Kommentar

• Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

En skum sak är deras andning. Jag har haft två i ett 180l kar nu i ett par dagar, men jag har aldrig sett dom andas. I bland har jag kollat länge, närmare en timme. ingen andas.

Hur lång tid har ni andra som har dvärgklogrodor sett dom gå utan luft?

Eller missar jag bara simturen till ytan?

Kommentar

• Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

Ursprungligen postat av Bowman
                      En skum sak är deras andning. Jag har haft två i ett 180l kar nu i ett par dagar, men jag har aldrig sett dom andas. I bland har jag kollat länge, närmare en timme. ingen andas.

Hur lång tid har ni andra som har dvärgklogrodor sett dom gå utan luft?

Eller missar jag bara simturen till ytan?
                      Jag svarar på mitt eget inlägg.

jag har nu sett dom andas. Dom är snabba som satan när dom simmar upp till ytan, och det ser himla roligt ut.
                      Är dom inte så aktiva, tex. på förmiddagen, så andas dom knappt nånting, på eftermiddag och kväll så andas dom en del, speciellt om dom käkar osv.

En ny fråga:

Någon som vet om dom snor rom av tex. dvärgciklider? Eller håller dom sig undan den elaka honom vid romvården?

Nu passar ju kanske inte klogrodor in så bra i ett sånt typ av kar, men dom är ju så himla roliga att studera, så dom får bo där ett tag!

Kommentar

• lottiz
                        • December 2003
                        • 429

Jag kan inte svara på hur länge de kan hålla andan, men länge är det i alla fall. Försökt vid flertalet tillfällen att studera grodorna för att få svar på frågan, men det fungerar inte genom att stirra på ett kar fullt med grodor av samma utseende... En groda i ett litet kar och en filmkamera är ett framtidsprojekt. Jag vill också veta.

Om de kommer åt rommen så kan de säkert smaka också. Mina grodor är dock sådana att de inte ens rör sin egen rom - men i samma sekund det viftar små svansar efter ynglen så försvinner de. De verkar vara relativt synorienterade.

Kommentar

• dvärklogrodan
                          • January 2010
                          • 1

Hej jag köpte 5st afrikanska dvärgklogrodor i söndags hur många tycker ni att man ska ha???

Kommentar

• Zaius
                            • August 2004
                            • 150

^
                            Hur stort är ditt kar? Har själv fyra stycken i mitt 112 liters akvarium. De verkar stormtrivas så antalet känns rätt.

Kommentar

• Sjögurka
                              • January 2010
                              • 1

Har haft några dvärgklogrodor som fick yngel. De var fina, men de åt upp platyyngel. Jag har skrivit lite om de själv

Kommentar

• lottiz
                                • December 2003
                                • 429

Ursprungligen postat av Sjögurka
                                Har haft några dvärgklogrodor som fick yngel. De var fina, men de åt upp platyyngel. Jag har skrivit lite om de själv
                                http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2574832
                                En jättetrevlig artikel!

Jag tycker du ska skriva med att stor klogroda inte har simhud mellan tårna på frambenen, just för att det är ett av de enklaste sätten att särskilja grodorna. Just ang. första och sista stycket, och det är ju så otroligt vanligt att zooaffärerna gör fel.

Kommentar

Arbetssätt...