Vuxna grodor äter i princip bara levande foder (eller rättare endast sådant som rör på sig oavsett vad det är). De flesta arter grodyngel är vegetarianer. Grodyngel lär avge ett tillväxthämmande ämne. Därför måste man byta vatten mycket oftare på grodyngel än på fiskar. Speciellt i små kärl. Annars stannar dom i växten. Den kritiska fasen är när dom skall omvandlas från grodyngel till smågrodor.
Grodyngel i fångenskap?
Kollaps
X
-
-
Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.
Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.Kommentar
-
Får man verkligen ha dessa i fångenskap... Är det inte som med alla andra vilda djur... Man måste ha speciellt tillstånd att hålla dessa, När jag tog hand om skadade vilda djur så hade jag skansen i ryggen och då var det godkänt.. Men inte som privat person... Rätta mig om jag har fel...
// JennieKommentar
-
Får man verkligen ha dessa i fångenskap... Är det inte som med alla andra vilda djur... Man måste ha speciellt tillstånd att hålla dessa, När jag tog hand om skadade vilda djur så hade jag skansen i ryggen och då var det godkänt.. Men inte som privat person... Rätta mig om jag har fel...
// Jenniehttp://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.
Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.
När jag var liten så tyckte jag det var så intressant att jag skrev en liten "loggbok" om det ( jag var typ 6år ) dagen då grodorna vuxit upp skrev jag noggrant i min lilla bok: "idna grodna vopp opp"Kommentar
-
I vår utedamm har både groddor och paddor lagt rom - normalt brukar det vara mest paddrom men i år så är det 2 jätteklumpar med grodrom så det blir nog flest sådana.
Problemet brukar bara vara att när de lämnar dammen så råkar många av dom hoppa nerför källartrappan till huset - så det brukar bli ett himla bärande när man skall fånga dom och bära ut dom igen.
Själv har jag mitt kontor 7-8 meter från källardörren och det har hänt att det kommit grodor hoppande förbi mitt skrivbord.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Lyfter den här tråden igen eftersom den är väldigt aktuell jämt!
Många vet inte hur utsatta groddjuren är nuförtiden, det är förresten bara en bråkdel av alla yngel som blir vuxna och kommer tillbaka för att leka, så bara för att det finns tusentals smågrodor så kan man skada beståndet även om man bara tar lite rom med sig, det är därför det är så viktigt att återföra yngel/smågrodor till ursprungsstället när de studerats klart.Senast redigerad av tummen; 28 August 2008, 14:17.Kommentar
-
Nu är det rätt länge sedan men jag har flera gånger fött upp grodägg till färdiga smågrodor, med 100% överlevnad.
Jag vet inte om det är samma med paddor.
Jag gjorde såhär:
Jag hade ett tjugoliters helglasakvarium.
Det ska inte vara grus på botten för att underlätta städningen, men gärna snabbväxande växter.
Akvariet behöver ingen genomluftning eller belysning, utan kan stå i ett fönster. (inte söderfönster då det blir för varmt)
I det kan man ha max tio yngel, gärna färre.
Mata med algtabletter.
50% vattenbyte ska göras varje dag. Man ska ha två hinkar igång till detta.
Med hävertslang suger man upp att grums och mat som ligger på botten, och fyller sedan en hel hink med gammalt vatten.
Sedan fyller man på nytt vatten ur den andra hinken som innehåller vatten som stått sedan dagen innan.
Sedan fyller man återigen upp den ena hinken till nästa dags vattenbyte.
Vattnet ska stå för att få perfekt temperatur och för att det inte ska bubbla av överflödiga gaser.
Såhär håller man på tills ynglen börjar se ut att bli färdiga.
Då måste man möblera om i tid så att det finns någonting att klättra upp på. Mycket viktigt annars kan de drunkna.
Anledningen till att jag inte hade någon stor sten eller annat redan från början var att det hindrade städningen och tog mycket plats.
Skulle jag göra om det här skulle jag välja ett större akvarium och då kanske kunna byta vatten mer sällan och ha stenar att klättra på i hela tiden.Kommentar
-
OM man skall ta in rom för studier så räcker det ju faktiskt med 10-20 romkorn......Kommentar
-
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.
Att lära barnen respekt för dessa djur, ja då skulle jag snarare lära mina barn att inte ta med dem hem. Utan att den största respekten visas om de får vara kvar i naturen.
Lite som att vilda blommor är vackrast när de är kvar i naturen där alla kan se den, än att de plockas och vissnar i en vas hemma hos någon.Kommentar
-
Varför det? Om man lämnar dom kvar så klarar de sig ju där.
I vår utedamm har både groddor och paddor lagt rom - normalt brukar det vara mest paddrom men i år så är det 2 jätteklumpar med grodrom så det blir nog flest sådana.
Problemet brukar bara vara att när de lämnar dammen så råkar många av dom hoppa nerför källartrappan till huset - så det brukar bli ett himla bärande när man skall fånga dom och bära ut dom igen.
Själv har jag mitt kontor 7-8 meter från källardörren och det har hänt att det kommit grodor hoppande förbi mitt skrivbord.
Det skulle vara trevligt att bo så man hade lite grodbesök ibland
Det besök jag fått var av 4 st Rådjur som gömde sig på en dunge vid vår tomt. Inga blötdjur mer än vinbärssniglar, fast det är väl mer slemdjur...
Ursäkta att det blev lite offtopic.
Jag kan förstå charmen med att se en groda utvecklas, men om de redan är så utsatta så är det väl bättre att låta bli.Kommentar
-
Att få dom "landfärdiga" är väl inte så svårt. Men räcker ju med ett mindre antal som sagts. En nackdel kan vara om ynglen utvecklas fortare än dom ute att dom kommer inte med i massupphoppandet. Mer utsatta för att bli uppätna när dom skuttar omkring i början kanske. Är ju en farlig värld för småttingar. Ett bra sätt är ju annars att få lite frisk luft och titta på paddor mm ute i naturen."Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHOKommentar
-
Att få dom "landfärdiga" är väl inte så svårt. Men räcker ju med ett mindre antal som sagts. En nackdel kan vara om ynglen utvecklas fortare än dom ute att dom kommer inte med i massupphoppandet. Mer utsatta för att bli uppätna när dom skuttar omkring i början kanske. Är ju en farlig värld för småttingar. Ett bra sätt är ju annars att få lite frisk luft och titta på paddor mm ute i naturen.
Men ute i naturen är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få se omvandligen till groda, det är ju därför man vill ta in dem......men man kan ju ta tillfället i akt och kolla in när åkergrodorna (de blir blåa!) leker.....vilket spektakel!Kommentar
Kommentar