Grodyngel i fångenskap?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nalle
    • March 2004
    • 19

Grodyngel i fångenskap?

Barnen och jag har idag fångat några grodyngel. Som nybliven akvarist blir jag intresserad av om man kan få dessa att utvecklas till grodor i fångenskap. Är det någon som provat detta och lyckats? Vad ska de äta? Vad behöver de för förutsättningar?

• Morellen
    • November 2003
    • 4349

när jag var yngre lyckades jag faktiskt få två grodor (av betydligt fler yngel) Men jag hade nog mest tur. Matade med flingfoder och äggula. Viktigt är att de får möjlighet att gå upp på land när de håller på att ställa om till att andas med lungor istället för gälar.
    Tänk på att alla groddjur är fridlysta, man får bara ta in dem för observation och sedan skall de släppas ut där man hittade dem
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Toke
      • October 2002
      • 26

Alla groddjur i Sverige är fridlysta och får inet tas från naturen utan speciellt tillstånd. Även om det bara är "en kul grej för barnen" så är det i allra högsta grad olagligt. Har man dessutom ingen aning om hur man får dom att klara sej eller vet vad dom ska äta så är det rent ut sagt dumt att ta hem dom!
      Om Ni nu väljer att ändå försöka få dom att överleva så mata dom med insekter och insektslarver (finns att köpa frysta i djuraffären). När ni tröttnat på grodorna så var noga med att släppa tillbaka dom på SAMMA ställe som ni tog dom.

Mvh
      Björn

Kommentar

• Nalle
        • March 2004
        • 19

Jag hade ingen aning om att de var fridlysta. Vi har hur mycket paddor här runtomkring att jag inte hade en tanke på det. När det har regnat får man se sig för för att inte trampa på dem. Kanske ska precisera att jag misstänker starkt att det är paddor. Det har sannolikt ingen betydelse ur fridlystningshänseende, så vi får genast gå och släppa tillbaks dem.

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Du har faktiskt rätt att dra upp några grodyngel om du sedan sätter tillbaks dem på fångstplatsen. Det är undantaget från den generella fridlysningen av grodor.

För att citera naturvårdsverket direkt:
          "De vanligaste arterna (kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda) får man ta upp och studera om man inte flyttar dem från platsen och snarast sätter tillbaka dem där de infångades. Man får också samla in rom och yngel i begränsad omfattning och förvara dessa för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska de snarast sättas tillbaka på den plats som de samlades in på."

Hela texten finns på:
          http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/fridlyst/fridlyst.html

Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Chicke
            • May 2004
            • 64

Vi hade alltid grodyngel jag å min syster när vi var mindre..å dom har alltid blivit grodor, men tänk på att när dom börjar få svans å ben så är dom EXTREMT känsliga. Så tar man dom i handen kommer dom antagligen dö rätt fort. Rör dom inte å släpp ut som när svansen har försvunnit.

Kommentar

• Morellen
              • November 2003
              • 4349

är det inte så att paddrom läggs i strängar och grodrom i klump? (eller har jag hittat på det själv?)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

är det inte så att paddrom läggs i strängar och grodrom i klump?
                Jo, så är det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Nalle
                  • March 2004
                  • 19

Vi har redan släppt tillbaka ynglen, men kan säkert skaffa nya i morgon. Det vore roligt för barnen (och mig) att få se hela processen. Hur är det med cikulation? vatten? Ska vi ta vatten från stället vi plockade ynglen och byta varje dag? Eller filter? Foder?

Jag vill absolut inte göra något olagligt och inte heller vanvårda ynglen.

Tycker ni att jag kan jag ta några yngel och försöka få dem att bli grodor? Det verkar iallafall inte vara olagligt.

Kommentar

• Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

Är det inte bättre att satsa på att läsa på om grodor / paddor ett år och sedan ta in lite rom nästa vår om ni känner att ni vet mer om hur de skall skötas då?

Kommentar

• eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

Som Morellen redan sagt går det bra med flingfoder/maltabletter.
                      Ta med så mycket vatten du kan från där dom finns, hur stort akvarium ska dom gå i?
                      Dom vill inte ha stark cirkulation så kör med en luftpump bara och byt lite vatten varje dag.
                      Sen är ju Morellens förslag om att läsa på om grodor i år och ta in rom nästa år rätt bra, eller hur.

Mvh Erik

"Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Fjärilen
                        • April 2008
                        • 1

Hur ska vi kunna få grodäggen att utvecklas till grodor?

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Mata grodynglen med fiskmat. Se till att vattenkvaliteten är god. Kranvatten funkar bara fint.

När ynglen börjar få framben är det dags att släppa ut dem; fram till dess är de lättskötta. När frambenen kommer måste de kunna gå upp på land, annars drunknar de, men det största problemet är att nymetamorfoserade smågrodor är extremt svåra att förse med mat: de måste ha stora mängder mycket små, levande, insekter.

Ta inte all rom ur dammen där ni hittar dem. En kaffekopp-stor klump ägg blir i runda slängar 100 yngel, så ta inte mer än så.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Olfi
                            • January 2007
                            • 174

Lättast är ju att ha dem utomhus i någon stor bytta, eller i en damm. Låter man byttan stå ett tag innan man ploppsar ner ynglen så brukar det bildas lite alger och dylikt. Då behöver man inte bry ig om att mata dem! Har prövat detta flera gånger själv, sen har det vimlat av smågrodor. Fast man ser ju dem inte riktigt på lika nära håll som om man har dem i en glasbytta eller nåt sånt...

Kommentar

• erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

Komihåg att smågrodorna skall tillbaks till stället ni tog rommen från.
                              Så enligt myndgheternas föreskrifter.
                              Killies is a lifetime passion

Kommentar

Arbetssätt...