Axelotl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anniesoderberg
    • January 2017
    • 4

    Axelotl

    Hur stort akvarium behöver man till 2 axelotler? Tips och erfarenheter om dessa?
  • emli92
    • August 2016
    • 2

    #2
    Axolotl bör ha en bottenyta på minst 100*50. Med axolotl går man inte så mycket efter antalet liter utan bottenytan är det viktigaste. Dom vill ha kallt vatten. Helst runt 18grader. Aldrig över 22grader. Bra basföda är vanliga maskar som man kan köpa på sportfiskebutiker eller ute i komposten och svarta/röda mygglarver. Dom vill ha fin sand och gå i ett artkar eftersom dom är väldigt glupska och allt som kommer in i munnen äts upp. Även varandra om dom är i olika storlek. Dom vill inte ha för strömt, en bra måttstock är att se om deras gälar rör sig när axolotln är stilla, då är det för strömt. Man får även passa sig så stenar och dylikt inte har för vassa kanter då dom lätt kan skada sig.

    Kommentar

    • BEK Berglund
      • August 2016
      • 55

      #3
      Tänkte ha Axolotl men eftersom jag har Xenopus laevis och tycker det är jätteroliga Afrika grodor ( och simmar som stora fiskar) så nöjer jag mig med dem. Grodor kräver dock lite mer i service tror jag i form av värme och rening.

      Kommentar

      • anniesoderberg
        • January 2017
        • 4

        #4
        Är Axelotls svåra att ha med att göra, rent allmänt? Krävs det mycket?

        Kommentar

        • emli92
          • August 2016
          • 2

          #5
          Nja, svåra är väl relativt. Dom har ju ganska mycket krav på akvariet. Dom skitar ner mycket så kräver bra filtrering men dock inte för mycket fart i vattnet vilket kan bli svårt ibland. Många lägger ned glasburkar i akvariet och lägger maten där i eller matar i en separat burk för att minimera skiten. Men sköter man dom rätt så får man friska glada djur som mår bra. Har man däremot för varmt eller inte uppfyller dom andra krav dom har så blir dom lätt sjuka.

          Kommentar

          • BEK Berglund
            • August 2016
            • 55

            #6
            Hej. Jag har haft och även fött upp 'små' salamandrar. De rymmer så akvariet får inte ha några glipor upptill. Om man har täckglas av plexiglas måste man även säkra dessa för salamandrar är starka och knuffar lätt upp så de kommer ut.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Har du läst Zoopets artbeskrivning för Ambystoma mexicanum https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=70
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...