Groddjur - Amfibier (Ampibia)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Groddjur - Amfibier (Ampibia)

Jag kommer inom kort att börja lägga upp en del artbeskrivningar på amfibier (grodor, salamandrar, axoltlar etc.).

Men det skall ju då också finnas en allmän beskrivning för de olika grupperna. Jag har nu skrivit färdigt texten till denna men det kan säkert vara en del som är fel, eller saknas. Så jag välkomnar synpunkter.

Groddjur -Amfibier (Ampibia)
    Ordetamfibie kommer från grekiskans amphibios vilket betyder att den lever ettdubbelliv. De flesta av dessa djur lever nämligen först som larv i vattnetinnan de går över till ett liv på land. Dock så återfinns även de allra flestavuxna groddjur i en miljö av akvatiska områden och behöver i alla fall närhettill vatten. Man tror att groddjur ursprungligen har utvecklatsfrån fiskar.

Amfibierförekommer på de flesta kontinenter och i olika miljöer. I tempererade regioner blir de inaktiva under årets kallare perioder ochi torra områden kan de gå i dvala under torrperioden. Groddjur är nämligen växelvarma/kallblodigaoch deras kroppstemperatur varierar beroende på omgivningens temperatur.

Generellt är groddjur köttätande och i vatten äter desmå fiskar och reptiler, kräftdjur och andra groddjur. På land äter de flugor,maskar och insekter som spindlar.

Många groddjur är utrotningshotade i sin naturligamiljö. Omkring 1/3 av världens groddjur (totalt finns det ca. 6.000 arter) ärrödlistade och hundratals med arter har helt utrotats de senaste årtiondena. Minskningenav grodbeståndet gäller för hela världen, men hårdast drabbade är tropiskaområden i Sydamerika och Afrika. Det finns många orsaker till att de är hotadesom klimatförändringar, försurning, deras livsmiljöer är hotade (pga utdikning,avverkning av skog etc.), kemikalieutsläpp, UV-strålning samt pga av att nyasjukdomar och parasiter (t.ex. parasitsvampen Batrachochytrium dendrobatidis)som många grodarter är känsliga för sprids.

De groddjur som förekommer i Sverige är fridlysta och detär inte tillåtet att hålla vildfångade groddjur. För vissa arter gäller dock endel undantag från detta och det är t.ex. tillåtet att i liten utsträckning samlain rom och larver och låta dessa utvecklas till vuxna djur. När de blivit vuxnaskall de dock släppas tillbaka ut i naturen på samma plats där rommen samladesin.

Eftersom så många arter är ”listade” gäller en hel delregler för handel med dessa – så innan du säljer (eller för den delen köper)sådana arter kolla upp vad som gäller för just den arten du skall sälja/köpa.

Sjukdomar
    Om de blir sjuka så är det nästan alltid beroende påfelaktig skötsel (främst fodret och miljön) så man måste helt enkelt reda utvad som är fel i skötseln och sedan rätta till detta. Har de väl drabbats av ensjukdom är de svåra att kurera.

Exempel på sjukdomar:
    Red leg (bakterie): Insida lår på groda ev.kaliumpermanganat.
    Vårsjuka (spring disease): obotbar bakteriesjukdom
    Fluglarver i näsborrarna: dessa måste plockas bortmekaniskt.
    Hudskador: oftast pga dålig vattenkavlitet.
    Skelettskador: oftast pga kalkbrist i maten
    Amfibietuberkolos: Blåsor och sår oftast pga dåligtvatten. Obotbart
    ”Salamanderpest”: Felaktig skötsel.
    Uppsvullnader: Ensidig kost och/eller övermatning.
    Ögonproblem: oftast pga sugmaskar
    Saprolegnia: tas bort med pincett. Antiseptisk kost.
    Giftutsöndring: Vissa arter kan utsöndra gift ochdärför bör man inte blanda olika arter.
    Hudömsningsproblem: slemhud ömsas och ätes upp. Om detinte funkar beror det oftast på vitamin B-brist.
    Hudförändringar: för lågt pH (surt/basiskt vatten) kange hudförändringar.
    Gälbuskarna kan lätt skadas (bett, skarpa stenar etc).
    Engelska sidor med viss information om olika amfibiesjukdomarfinns här, här och här. Det finns också en svensk terrariehemsida som även innehåller informationom amfibier.

Vi har valt att dela in amfibierna i 3 grupper –stjärtlösa groddjur (grodor och paddor), stjärtgroddjur (salamandrar) samtaxolotlar.

Vi har valt att dela in amfibierna i 3 grupper – stjärtlösa groddjur (grodor och paddor), stjärtgroddjur(salamandrar) samt axolotlar.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 May 2015, 20:26.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Jag ber om ursäkt för att texten ser ut som den gör ovan. Dvs att ofta dras 2 ord ihop till 1. Så är det inte i originaltexten men det blir så när man klistrar in en text. Så strunta i detta när ni läser texten - det blir rätt sedan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bygert
      • March 2010
      • 2169

Det finns ju diverse småsaker som att groddjur inte finns i Antarktis och att CITES inte är nån lista över utrotningshotade djur. Men det som är riktigt skogstokigt är att det inte skulle vara tillåtet att hålla inhemska och rödlistade arter. Det är synnerligen tillåtet men under vissa villkor.

När det gäller rödlistning så har det i sig inte ett skit att göra med vad man får hålla. Det man ska hålla sig till är EG 338/97, inget annat, i synnerhet inte CITES. De som är B-listade som många pilgiftsgrodor får man hålla men man ska kunna styrka ursprung. De allra mest skyddade som är A-listade får man också hålla men med villkor som märkning och tillstånd för försäljning. T ex salamandern Neurergus kaiseri som inte är helt ovanlig i fångenskap blev för ett tag sen A-listad men det är inte förbjudet att hålla den för den skull, det blev bara mer omständligt.

När det gäller det där med inhemskt så är det till att börja med tillåtet att föda upp yngel av några vanliga arter, man ska släppa ut de fullbildade djuren sen. Bortsett från det undantaget så är alla groddjur fridlysta i Sverige, det är heller inte tillåtet att hålla vildfångade groddjur. Fast det har inte ett dugg med vilka arter man får hålla att göra.

Vissa arter som vanlig groda får man hålla så länge de inte är vildfångade. Finns inga andra krav, inhemska arten vanlig groda är alltså helt ok bara de är födda i fångenskap. När det gäller arter på artskyddsförordningen bilaga N eller n är det också helt ok att ha dem men man ska kunna styrka att både djuret man har och dess föräldrar levt hela sitt liv i fångenskap. Gäller t ex åkergroda, helt ok att ha i fångenskap alltså men med lite krav på papper.

Och jo då, det här är väl testat, jag har haft inhemska groddjur och de har förekommit på mässor. Länsstyrelserna gör väl inte direkt vågen men de har bara att tugga i sig att de inte kan göra nåt åt det.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Jag tänkte framöver skriva en artikel om vad det innebär med CITES, EU-listningen och rödlistningen så här blev det väldigt kortfattat. Tog t.o.m. upp detta att CITES och EG listan blandas ihop i mitt föredrag på Sjöfartsmuseet nyligen.
        Nu blev det dock så kortfattat att det lätt missförstås och då är det kanske bättre att ta bort det helt och bara ange att många arter är i farozonen för att utrotas.

Detta du skriver om inhemska groddjur visste jag inte - såg bar den info jag angav på flera sidor och antog då att det var det som gällde. Får ändra skrivningen här.

Tack för hjälpen Bygert. Ser fram emot dina kommentarer på de bägge styckena om groddjur också.
        Även kommentarer från andra välkomnas såklart.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

När det gäller inhemskt, jo, nog sprids det uppgifter om att det är förbjudet. Även av Länsstyrelser och andra som borde veta bättre. Det är ju i alla fall viktigt att ha korrekt information.

Och när det gäller rödlistat och sånt, det att många amfibier är hotade, det är viktig information. Att det finns regler som även berör arter som är vanliga i fångenskap, det är också viktigt att berätta. Det är tyvärr långt ifrån ovanligt att folk råkar illa ut. När någon börjar med amfibier eller reptiler och kommer från akvariesidan, då är det inte så lätt att veta att det fort nog kan bli skarpt läge. Sötvatten berörs knappt alls av regelträsket. Saltvatten är synnerligen påverkat men hittills är det så långt jag vet bara handlare som åkt dit. Så är man på en akvariesida och läser om amfibier, då är det viktigt att bli varnad. Det är allt för lätt att göra missar, klassiska annonsen att man vill köpa en grekisk landsköldpadda t ex. Vet inte hur många jag hört som åkt dit på det. Brukar bli böter i nivån 6000 och det är bara att betala.

Sen är det en sak att berätta att det finns regler och att man måste se upp. En annan sak är att berätta om hur reglerna ser ut. Att man bör se till att få kvitto, det är enkelt att säga och skadar aldrig. Men att sen förklara allt, det är inte enkelt. Jag har skrivit nån artikel men det tenderar att svälla ut, antingen säger man inte allt som behövs eller så blir det för långt för att nån ska orka läsa. Plus då att om man länkar så blir det snart nog inaktuellt, listan med arter förnyas ofta och tillämpningsförordningen byts också ofta ut så det blir rörigt med regler och bilagor. Plus då att det finns frågor som det egentligen inte finns nåt svar på. T ex, får man annonsera att man vill köpa ett djur som är både på bilaga A och bilaga X(tio)? Ja inte vet då jag. Allt det där gör att det är ett sisyfosarbete att skriva om reglerna, det blir aldrig färdigt. Men ändå, att informera om att det finns regler och att man kan råka illa ut om man inte kollar vad som gäller, det är aldrig fel.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Bygert
            När det gäller rödlistning så har det i sig inte ett skit att göra med vad man får hålla. Det man ska hålla sig till är EG 338/97, inget annat, i synnerhet inte CITES. De som är B-listade som många pilgiftsgrodor får man hålla men man ska kunna styrka ursprung. De allra mest skyddade som är A-listade får man också hålla men med villkor som märkning och tillstånd för försäljning. T ex salamandern Neurergus kaiseri som inte är helt ovanlig i fångenskap blev för ett tag sen A-listad men det är inte förbjudet att hålla den för den skull, det blev bara mer omständligt.
            Jag utelämnar nog detta helt (skriver bara att många arter är utrotningshotade) så att det inte blir några missförstånd och jag får istället framöver skriva en mer allmän artikel om detta med CITES etc. för samma gäller ju med fisk och koraller.

När det gäller det där med inhemskt så är det till att börja med tillåtet att föda upp yngel av några vanliga arter, man ska släppa ut de fullbildade djuren sen. Bortsett från det undantaget så är alla groddjur fridlysta i Sverige, det är heller inte tillåtet att hålla vildfångade groddjur. Fast det har inte ett dugg med vilka arter man får hålla att göra.

Vissa arter som vanlig groda får man hålla så länge de inte är vildfångade. Finns inga andra krav, inhemska arten vanlig groda är alltså helt ok bara de är födda i fångenskap. När det gäller arter på artskyddsförordningen bilaga N eller n är det också helt ok att ha dem men man ska kunna styrka att både djuret man har och dess föräldrar levt hela sitt liv i fångenskap. Gäller t ex åkergroda, helt ok att ha i fångenskap alltså men med lite krav på papper.
            Förstår inte riktigt vad du menar. Först skriver du att man får föda upp yngel men sedan skall släppa ut dom när de har utvecklats fullt ut.

Sedan i andra stycket så står det att man får hålla dom så länge dom inte är vildfångade.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

Kommentar

• Bygert
              • March 2010
              • 2169

När det gäller regler för handel är ju min tanke att det kan vara viktigt att skriva att det finns regler som man måste kolla upp. Att däremot gå in i detalj på hur det fungerar blir nog inte bra.

Det där med yngeluppfödning blev nog lite oklart ja. Det jag syftade på var det här undantaget från fridlysning:

11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda

1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om
              a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller larvens utveckling till djur,
              b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till djur, djuret snarast återutsätts på den plats där materialet samlades in, och
              c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
              2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen.

Alltså det att man får ta in grodrom från naturen och föda upp till fullbildade som sen ska sättas ut. Vilket ju är ett givet vårprojekt, jag har en burk med yngel som just börjat simma och utan det så är det ingen riktig vår.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Har nu ändrat om lite i texten ovan - ser det OK ut.

Sedan som sagt så är det hög tid att jag skriver en artikel om vad de olika "listningarna" innebär så det får bli nästa projekt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

Jo, som introduktion är det ok nu.

Kommentar

Arbetssätt...