Hur tar man hand om en Groda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Hur tar man hand om en Groda

    Jag hittade en Groda idag i skogen, jag tänkte ta med den hem och sätta den i ett litet kar.
    Eftersom jag tyvärr inte kan ha ett Akvarium nu. Så jag tog med lite bäckvatten och den är nu i en liten burk så att det vattnet blir lika varmt som vattnet i det lilla karet.
    Jag tog med lite stenar, som jag sköljt av med varmvatten.
    Tänkte åka ner till djuraffären i morgon och köpa lite vattenväxter, men jag tänkte finns det grodmat som man kan köpa, eller kan man ge den fiskmat. Flingor, algtabletter eller liknande. Eller ska jag köpa levande foder. Det är länge sedan jag hade fiskar men då gav jag mina svärdbärare tubifex kuber som jag satte fast på rutan, skulle detta uppskattas av grodan tror ni?
    Fanns också något annat, som var lite mer maffigt än flingor, men kommer inte ihåg vad de hette?
    Behöver grodan sällskap tror ni, ska jag ut och leta efter en groda till, eller köpa någon nere i djuraffären.
    Kan man ha någon fisk tillsammans med grodan?
    Jag har inte jättemycket vatten i karet och jag har ju som sagt stenarna som den kan hoppa upp på.
    Behöver jag ha något mer?
    Behöver jag ha små stenar i botten, jag tänkte att jag kanske skulle köpa lite sand och flytväxter, inga växter som behöver rota sig i stenarna. Tänkte köpa någon lavaväxt som ja kan sätta på stenarna.
    Vad tror ni om de?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Man får inte ha svenska grodor i fångenskap.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Va?
      Oj de visste jag inte, får ta och släppa ut h*n igen då. Synd...
      Får väl ta och köpa mig en utländsk groda istället då...

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Förutom att stefanr72 har rätt om det olagliga så gör du tankevurpan att den behöver lika varmt vatten som dina tropiska fiskar. Den mår snarare riktigt dåligt av att komma från skogens 5-15 gradiga värme till 25. Grodor är anpassade att klara den svenska vintern, nu håller de på att gå i vinterdvala och deras kroppar förbereds för det.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Grodor är trevliga husdjur. Vissa är lättare att att sköta än andra. Till exempel är Ceratophrys Cranwelli en bra start om man vill ha grodor. Brukar gå att beställa från imazo. De vill inte ha sällskap ( de äter i princip allt). Kolla gärna in denna artikeln http://www.frogforum.net/content/pac...-breeding-170/
          vidare är jag osäker på om du får släppa ut en groda i det vilda igen efter att haft den i fångenskap. Det får du kolla upp, jag är rädd för att du måste avliva den.

          Kom även på att Bombina Orientalis är en annan trevlig groda som brukar rekommenderas till nybörjare och som har ungefär de krav på akvaterrarium som du verkar sugen på att ha. Vill man ha fullt akvatiska grodor finns ju afrikanska klogrodor, pipa pipa etc.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Man får inte ha vildfångade grodor men som odlade är även svenska arter ok. Här var ju allt fel, fångad fridlyst groda i varm bräckvatten, det är ju så fel det bara kan bli. Strunta nu i eventuella lagfinesser och släpp ut grodan där den fångades. Hade den varit i kontakt med tropiska arter av groddjur eller fisk som varit i ett akvarium med tropisk fisk, då hade det varit annorlunda, sånt skall absolut inte ut i naturen.

            Det finns många intressanta och rimligt lättskötta grodor, klockgrodor t ex, eller dvärgklogrodor som ibland kan hållas med akvariefisk. För alla gäller dock att först läser man på och sen skaffar man. Det är ju där största felet finns i startinlägget, inte en susning om nånting.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Man får inte ha vildfångade grodor men som odlade är även svenska arter ok. Här var ju allt fel, fångad fridlyst groda i varm bräckvatten, det är ju så fel det bara kan bli. Strunta nu i eventuella lagfinesser och släpp ut grodan där den fångades. Hade den varit i kontakt med tropiska arter av groddjur eller fisk som varit i ett akvarium med tropisk fisk, då hade det varit annorlunda, sånt skall absolut inte ut i naturen.

              Det finns många intressanta och rimligt lättskötta grodor, klockgrodor t ex, eller dvärgklogrodor som ibland kan hållas med akvariefisk. För alla gäller dock att först läser man på och sen skaffar man. Det är ju där största felet finns i startinlägget, inte en susning om nånting.
              TS skrev BÄCKvatten, inte bräckvatten.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Sanna M
                • October 2012
                • 39

                #8
                Kan bara hålla med Bygert, släpp ut den igen(men låt den vänja sig sakta vid nya temperaturerna!)
                Vidare kan nog vara bara att känna till att alla grod och kräldjur är fridlysta i sverige, alltså:
                Kräldjur
                Hasselsnok – Coronella austriaca
                Huggorm – Vipera berus
                Snok – Natrix natrix
                Kopparödla – Anguis fragilis
                Sandödla – Lacerta agilis
                Skogsödla – Lacerta vivipara

                Groddjur
                Mindre vattensalamander – Triturus vulgaris
                Större vattensalamander – Triturus cristatus
                Vanlig groda – Rana temporaria
                Åkergroda – Rana arvalis
                Vanlig padda – Bufo bufo

                Kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda får tas upp och studeras om den inte flyttas från platsen och ska snarast sättas tillbaka där de infångades.
                Hälsn. Sanna
                I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                Kommentar

                Arbetssätt...