Idag är det 22-23 grader i akvarierna. Det verkar funka. Det viktigaste kanske är att det är svalare på vintern, när det var som kallast var det ca 16 grader. När det sedan blev varmare och ljusare fram mot vårkanten så lekte de.
Cirka en tredjedel av ungarna har kvar gälarna och är kvar i vattnet. De som metamorfoserat sitter på den flytande korkbarken. Vissa gömmer sig under ett kokosnötskal, vissa är framme i ljuset. Jag ska snart prova att flytta dem till ett torrt terrarium.
Riktigt fint.. Hur fick dina övervintra? Källare?
Mina bodde i ett kar i kylskåpet över vintrarna.
Jag är sugen på att föda upp igen,
men att få frugan att gå med på att skaffa salamandrar,
är svårare än att få salamandrarna att leka
Jag övervintrade dem inte på något speciellt sätt. Akvariet står hyfsat svalt, utan doppvärmare och med svag belysning. Som kallast på vintern kanske det blev 18 grader, på sommaren upp till 30. ungefär som i deras hemland. Varför vill inte din fru ha salamandrar? De är små, söta, tysta, lättskötta, kan bli handtama; mer idealiska husdjur är svåra att hitta!
Jag har mina i 45 liter och de verkar trivas. I ett 500 liters blir det väl svårt att hitta dem? För du har väl inga fiskar eller andra amfibier i det också?
Jag hade en vattendel och en landdel.
Hade slangar till pumparna som gick till ett vattenfall i landdelen.
Sedan rann vattnet i en liten bäck ner till vattnet igen.
Dom samsades med pansarmalar, neontetror och klockgrodor.
Kommentar