Räkor och EASY CARBO

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Räkor och EASY CARBO

    Hur är det med räkor och EASY CARBO?
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Jag läste om flera som mixade det utan problem, så jag vågade också prova. Det funkar bra, räkorna är pigga. Men i det akvarium jag göder i får jag inte alls lika många räklingar som i det andra, men det tror jag beror på mollysarna som går där, och inte på EC:n. De får rom som vanligt och lite småräkor hittar jag om jag rotar i mossan, så de är inte infertila i alla fall. I det ogödda karet har jag nämligen fått mycket färre synliga räklingar sedan jag stoppade i guppys, tror det är samma effekt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Räkor tål easy carbo bättre än fisk. Snäckor gör det däremot inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Räkor tål easy carbo bättre än fisk. Snäckor gör det däremot inte.
        Jädrar, det var bra att veta! Tur att min äppelsnäcka bor i "rätt" kar då.

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          det var tur du sa det för jag glömde alldeles bort att fråga om snäckorna. Då ska jag inte ha det. Men snäckorna tål väl PMDD i alla fall? Det har mina överlevt men tänkte utöka med äppelsnäckor. Då blir det inget EC här, jag som tänkte få lite fart på växterna.

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Räkor tål easy carbo bättre än fisk. Snäckor gör det däremot inte.
            Det där var en nyhet för mig, en mindre bra sådan...
            Vad är symptomen på en snäcka som går i ett kar med EC, vilket mina 7 äppelsnäckor gör just nu, ensamma, i hopp om att få ett par klasar ägg innan jag får hem lite fjärilsciklidyngel...
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Snäckor verkar tåla normal dos, men överdoserar man så liksom saktar de ner och dör.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Hum, okey, det låter som om det är lite otaktiskt att ha dem i ett kar med EC ändå känns det som
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Snäckor verkar tåla normal dos, men överdoserar man så liksom saktar de ner och dör.
                  Gäller det alla snäckor? Kan ju vara ett sätt att hålla physor och kanelbullar i schack i så fall... Kanske borde öka dosen lite, för nu doserar jag i underkant och det har småsnäckorna inga problem med.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det gäller nog alla snäckor utom kanske sandsnäcka, men det gäller också t.ex. fiskägg, och filterbakterier tar antagligen också stryk. Se också upp med att mängder med ruttnande snäckor kan förstöra vattenkvaliteten.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      De växter som blir för mycket i mina akvarium får sköldpaddan men om jag har EC i går det fortfarande att ge växterna till sköldpaddan då?

                      Varför måste man ha i EC varje dag och vad händer om man glömmer ibland?

                      Om fiskägg har problem med EC kan man inte ha det i ett kar med skäggmunsmalar då som får ägg?

                      Finns det annat än problem med EC? Verkar vara jättemycket man ska tänka på om man ska använda det.
                      Senast redigerad av cillan; 30 July 2009, 19:14.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...