Kuhliål ihop med körsbörsräkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Kuhliål ihop med körsbörsräkor?

    Jag har ett kar med körsbärsräkor och vildguppys idag. Jag misstänker att guppysarna tar några av räklingarna emellanåt, men många verkar klara sig undan också (populationen ökar iaf stadigt, förmodligen tack vare all mossa de kan gömma sig i).
    Nu är det så att jag skulle vilja ha nån typ bottenfisk i det här karet och jag är rätt sugen på kuhliålar.
    Tror ni att det skulle funka ihop, körsbärsräkor och kuhliålar?
    Det känns som att kuhlisarna har rätt små munnar så det är bara under en kort period räklingarna skulle vara i farozonen...

    Tacksam för råd och tips!
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av att blanda fiskar och räkor, men jag frågade faktiskt i en djuraffär en gång om man kunde ha kuhliiålar med räkor. De sa att kuhliiålarna är för snabba, så de skulle inte ha några problem med att jaga räkor.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      En kuhlii behöver ju inte svälja hela bytet på en gång, dom kan ju bita ihjäl dom successivt. Nedrans elaka grönlingar

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Cinapuff
        • August 2006
        • 120

        #4
        Rackarns, det där lät inte särskilt lovande...

        Funderar ändå på att testa. Det västa som kan hända är väl att de minsta räklingarna stryker med innan jag hinner upptäcka det och den risken är jag villig att ta (har ett tiotal fullvuxna räkor som ynglar av sig som bara den och mer än dubbelt upp med halvvuxna som klarar sig ifrån glupska guppys på jakt utan problem). Och skulle det inte funka med kuhlisarna i det karet så får de helt enkelt flytta över till det stora (220 l) där det redan bor ett gäng andra kuhlisar... Håll en tumme för mig!

        Kommentar

        • Cinapuff
          • August 2006
          • 120

          #5
          Kan ju svara mig själv här ifall någon mer än jag undrar...
          Har nu haft kuhliålar (3st) ihop med bl a körsbärsräkor i ett drygt halvår och kuhlisarna tar säkert en och annan räkling, men antalet räkor minskar i alla fall inte. Snarare tvärt om.... :-)

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Vad bra att du letade upp tråden och skrev ett svar själv
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Kan fylla på med att mina 2 kuhliålar som gick i mitt andra räkkar var helt klart de fetaste kuhli jag sett. Efter att de flyttades så märktes det klart och tydligt att man såg mer smått. Nog för att de förökade sig innan men nog käkar kuhli en del räkor allt.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Hehe, kunde inte låta bli att skratta här hemma när jag läste "Om det inte funkar så bara håvar jag upp kuhliina och lägger ner i 220 liters". x) Det lät exakt som om du trodde att det gick att få upp en frisk kuhlii ål utan att tömma hela akvariumet. (Inklusive grus)
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Hehe, kunde inte låta bli att skratta här hemma när jag läste "Om det inte funkar så bara håvar jag upp kuhliina och lägger ner i 220 liters". x) Det lät exakt som om du trodde att det gick att få upp en frisk kuhlii ål utan att tömma hela akvariumet. (Inklusive grus)
                  Det där är så sant så. Enda gången jag sett en som jobbade i en akvarieaffär ha allvarliga problem med att fånga upp en fisk var just en kuhli. Hon fick kämpa på väldigt länge i ett så gott som tomt kar innan jakten lyckades
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Säger bara Mjärde, det är guld värt om man inte tycker om att designa om karet
                    Man fångar alla fiskar 4 ggr om sen har man den lilla ålen
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Mich
                      • April 2008
                      • 57

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Det där är så sant så. Enda gången jag sett en som jobbade i en akvarieaffär ha allvarliga problem med att fånga upp en fisk var just en kuhli. Hon fick kämpa på väldigt länge i ett så gott som tomt kar innan jakten lyckades
                      Haha, samma här när jag skulle köpa min Kuhliålar. Började med att jag skulle ha 4 st, efter en 5 min så hade hon fått upp dem.
                      "Eh, va fan, vi tar en till." - Hon var inte glad.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mich
                        Haha, samma här när jag skulle köpa min Kuhliålar. Började med att jag skulle ha 4 st, efter en 5 min så hade hon fått upp dem.
                        "Eh, va fan, vi tar en till." - Hon var inte glad.
                        fast 5min var väl inte så länge?

                        när jag har fångat upp dom har det gått lätt och inte alltför lång tid tog det. dock så var där ingen inredning i bara liten sten och grus/sand.

                        Kommentar

                        • Martin85
                          • February 2008
                          • 465

                          #13
                          Hade 14 st i mitt 222L innan det blev malar.

                          Sambon skulle ha 2st, 4 sålde jag och 8 byttes in mot kardinaler.

                          Trodde allvarligt att det skulle bli svårt, men icke. Mina Kuhli i det karet ville inte gräva ner sig, inte ens när de blev stressade. Ålarna man haft tidigare har man knappt sett skymten av men i det här akvariet var det alltid 8-10st synliga och i farten.

                          Kommentar

                          • Cinapuff
                            • August 2006
                            • 120

                            #14
                            Nu är jag tillbaks i in tråd (tre år senare, men ett nyåterväckt akvarieintresse!) och kan tillägga att mina kuhlisar faktiskt inte var särskilt svårfångade, ställde bara ner en stor håv i karet med lite röda mygglarver i, sen när de små rackarna inte kunde hålla sig därifrån var det bara att plocka upp håven, visserligen följde en del andra fiskar också med, men de var lätta att sortera ut efteråt..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...