mina första räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Ursprungligen postat av CalleAkvarist
    Ta inte pinnar ur naturen.

    Köp istället en rejäl rot ifrån djuraffären.
    Räkorna älskar att klättra!

    Ha helst inte sand i akvariet.
    Räkorna kan äta sanden.

    Mitt tips är att köra engelsk sjösten. Inte för stora korn dock, då räkisarna älskar att gräva.
    Mina räkor brukade alltid flytta på gruskornen och, otroligt nog, göra små högar!

    Och en sak till; passa dig när du gör rent akvariet.
    Vet inte om så är fallet med körsbärsräkor, men mina amano brukade (allt för) ofta skutta ut och springa på golvet.
    Panikattack.

    Lycka till med räkorna, dom är riktigt trevliga husdjur!

    /C

    Låter ju inte så kul att de skuttar ut. Läste ovan att det inte var så bra med foderhålen i täckglaset så de har jag täppt igen med plastfolié för tillfället tills jag hittar något mer passande.

    Jag har annan sand/grus än engelsk sjösten men den är i ungefär samma storlek.

    Jag har en liten rot i akvariet. Den är inte så stor men akvariet är heller inte så stort.

    Jag bara längtar och hoppas att det blir fler räkor. Dessvärre såg jag inte dem komma fram igår när jag matade guppisarna men de har nog en del att äta på växterna och det har jag sett dem göra i alla fall.
    Senast redigerad av cillan; 01 May 2008, 18:14.

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #17
      Ursprungligen postat av CalleAkvarist
      Ta inte pinnar ur naturen.

      Köp istället en rejäl rot ifrån djuraffären.
      Räkorna älskar att klättra!

      Ha helst inte sand i akvariet.
      Räkorna kan äta sanden.

      /C
      Jag har helt annan uppfattning.
      Det går utmärkt att ta pinnar ur naturen.
      Det går utmärkt att ha finkorning sand i räkakvarier.

      Jag har både "naturpinnar" och sand i med mina räkor. Inga problem där inte!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av Wunder
        Jag har helt annan uppfattning.
        Det går utmärkt att ta pinnar ur naturen.
        Det går utmärkt att ha finkorning sand i räkakvarier.
        Jag har både "naturpinnar" och sand i med mina räkor. Inga problem där inte!
        Jo, men du ska ju veta vilka som är ofarliga och att träet är torkat men inte har möglat... Så man måste ju veta vad man gör och man tar ju alltid en större risk än om man har köpt det i affären.

        Jag hällde rådasand över min engelska sjösten i stora karet. Det är supersnyggt, bara ett tunt lager så det sticker upp lite sjösten här och där.. Så ska jag bara fylla på när sanden har sjukit igenom för mycket... Super, men jag upplever inte att räkorna gillar det. Det känns som att hälften av dem som går med fisken försvann på en vecka!!! Övriga verkar ha klarat det. Men det är möjligt att de gör tabben att försöka äta det. Jag vet inte. De som har klarat det lever än, det var bara i början nästan hälften dog..

        Jag har aldrig varit med om att räkor gräver. Jag har haft Crystal, Körsbär. WP, Gula och Gröna. De plockar och ficklar, rotar och pillar men inte gräver, särskilt inte att göra några grushögar..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #19
          Tyvärr har jag bara sett den rödaste av räkorna de senaste dagarna och när jag matar guppisarna så kommer ingen räka fram så jag vet inte om de verkligen får någon mat mer än det de äter på växterna. Jag har ju bara tre räkor i 25-liters men jag hoppas att jag ska kunna få fler. Bara de lever alla tre. Börjar bli lite orolig men jag har ganska mycket växter så de kanske gömmer sig någonstans.

          Jag har läst lite om att man kan ge dem morot för att få bättre färg på dem. Det står att den ska vara förväld och att man sedan mixar den och fryser in den. Ska man koka moroten först då eller hur menar man med att förvälla den? Är förvälla och koka samma sak? Nu känner jag mig urkass, det låter ju som att jag knappt kan nåt om mat. Ska blasten vara med i mixen?
          Senast redigerad av cillan; 04 May 2008, 22:05.

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #20
            Är det ingen som vet hur man gör med morötterna och om det är någt att ge räkorna?

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Ursprungligen postat av cillan
              Tyvärr har jag bara sett den rödaste av räkorna de senaste dagarna och när jag matar guppisarna så kommer ingen räka fram så jag vet inte om de verkligen får någon mat mer än det de äter på växterna. Jag har ju bara tre räkor i 25-liters men jag hoppas att jag ska kunna få fler. Bara de lever alla tre. Börjar bli lite orolig men jag har ganska mycket växter så de kanske gömmer sig någonstans.

              Jag har läst lite om att man kan ge dem morot för att få bättre färg på dem. Det står att den ska vara förväld och att man sedan mixar den och fryser in den. Ska man koka moroten först då eller hur menar man med att förvälla den? Är förvälla och koka samma sak? Nu känner jag mig urkass, det låter ju som att jag knappt kan nåt om mat. Ska blasten vara med i mixen?
              Jag har aldrig gett mina morot eller hört om det. Jag tror att man ska ta foder som är rött då ist.. Fråga på räktråden...

              Om du inte hittar dem döda så lever de med största sannolikhet..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #22
                Förvälla = koka upp lite snabbt
                Resten får någon annan svara på.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Ursprungligen postat av Salta Katten
                  Förvälla = koka upp lite snabbt
                  Resten får någon annan svara på.
                  Oh.. Sorry.. Missade lite på morotsfrågan... Ja, som Salta Katten skriver.. Ingen blast isf.. Men sen vet jag inte mer om att ge morot är bra till räkor?!?

                  Om man förväller till människor så saltar man lite. Det är bra att förvälla morot för att moroten är för hård för vår matsmältning så vi kan inte tillgodogöra oss den.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #24
                    Jag läste i andra trådar om räkor där det stod att en del gav dem morot men jag ville kolla så att jag inte gjorde fel. På vissa stod det med blast och vissa inte så jag blev lite förvirrad. En del blandade det även med annat som de mixade ihop.

                    Jag har i alla fall sett två stycken samtidigt utav dem nu vid flera olika tillfällen men inte alla tre samtidigt. Nu har dessa båda fått lite rödare färg. Hoppas bara att det inte är samma kön på dem.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #25
                      Ursprungligen postat av cillan
                      Jag läste i andra trådar om räkor där det stod att en del gav dem morot men jag ville kolla så att jag inte gjorde fel. På vissa stod det med blast och vissa inte så jag blev lite förvirrad. En del blandade det även med annat som de mixade ihop.

                      Jag har i alla fall sett två stycken samtidigt utav dem nu vid flera olika tillfällen men inte alla tre samtidigt. Nu har dessa båda fått lite rödare färg. Hoppas bara att det inte är samma kön på dem.
                      Ja, mixar man dem så spelar det väl ingen roll... Men om man ska ge morot för att de ska få något särskilt så är det väl inte troligt att blasten innehåller det?! Då borde man kunna ge vanlig sallad... Men som sagt, jag vet inte och det är kanske lika bra att ge lite blast när man ändå håller på??!

                      Jag skulle ändå satsa på ett rött räkfoder...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #26
                        Ok, jag skrev i den andra räktråden oxå får vi se vad de svarar. Kan ju vara intressant att höra fler åsikter.

                        Hur gör man för att de ska äta då när man ger dem maten? Det är bara guppisarna som tar maten, räkorna kommer inte fram när det är matdags. Kanske jag som är lite trög men jag har ju aldrig haft räkor förut och då blir ju allt nytt.

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #27
                          Jösses vad röda och fina mina räkor är nu. Tyvärr ser jag ingen äggfläck (eller vad det heter).

                          Kommentar

                          • Härja
                            • March 2007
                            • 298

                            #28
                            hur är det med flödet av vattnet då? vill de ha kraftigt strömt eller bara lite fjösigt?
                            www.nittionio.com
                            mina egna fotografier

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #29
                              Ursprungligen postat av Härja
                              hur är det med flödet av vattnet då? vill de ha kraftigt strömt eller bara lite fjösigt?

                              På Patsuus sida Redbee.se
                              visar han hur en enorm räkodling i Asien har sina kar och där var det jätteströmt iaf...

                              Jag tror absolut att de gillar drag på vattnet speciellt på sommaren när varmt vatten blir syrefattigt..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...