mina första räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    mina första räkor

    Jag ska köpa räkor (tror jag i alla fall men det beror på vad ni svarar), det är första gången jag har räkor och jag har försökt leta efter svar på mina frågor men hittat inte så nu postar jag min egna tråd i alla fall.

    Troligtvis blir det körsbärsräkor för de verkar lätta att ha och är inte så stora, det skulle oxå vara kul om det blev fler och de verkar inte så svåra att föröka. Jag har bara ett 25-liters just nu och jag är lite fundersam till om det funkar att ha räkor där i. Det står att man ska ha minst 10 stycken men får det rum så många i ett så litet akvarium. Jag ahde tänkt att ha nån platy oxå typ 4-5 stycken. Meningen är inte att det ska vara jättemycket fisk där i utan jag ska ha det för att odla växter i till vår sköldpadda men det är ju kul och bra för ekosystemet att det är någon fisk/räka där i. Hur många tycker ni att jag ska ha?

    Vad ska ha man ha för bottenmaterial? Jag har hittat grus där jag brukar gå med hunden. Det ser ut som krossat grus men varje gruskorn är lika stor som vanlig akvariegrus. Kan man använda detta? Finns nämligen en grushög bredvid vägen som jag skulle kunna ta lite ifrån (det behövs ju inte så mycket till ett 25 liters). Jag kommer givetvis att koka gruset innan. Men det jag mest undrar över är om det är för vast för räkorna att krypa omkring på. Kan de skära sig på gruset? (kanske dum fråga men vet man inte så måste man fråga)
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej, du tänker väl inte stoppa Platy i ett 25 L kar?! Det är för litet för dem.. Dessutom lär de äta upp dina räklingar så då får du inte så många.. Några Körsbär går bra men du behöver inte alls ta 10 st.. De förökar sig så glatt om du får tag i några av varje sort.. De trivs bäst när de är 10 st i ca 40 L eller 50 st i ett 200 L.. Det beror på hur stort karet är också.. Men de trivs i flock utan att det blir så många att det blir ont om mat osv.

    Stenen kan innehålla kalk osv. Det går att koka och det går att använda men man ska kolla kalken först, jag tror att det var bikarbonat men jag är långt ifrån säker. Lägg upp en egen tråd och fråga om att plocka ifrån naturen.

    De skär sig inte på det som är vasst, det har inte jag sett iaf.. Lagom stort tror jag är bra. Ca 0,3-0,5 mm stora korn.

    Välkommen till räkträsket, var beredd på att det är beroendeframkallande..
    Senast redigerad av Katharina; 22 April 2008, 13:44.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Enligt min erfarenhet gillar räkorna att vara många och förökar sig som bara tusan om de är få i början. Men man måste ju förstås mata så att alla får mat. Jag tycker nog inte att 10 räkor är för många i 25 liter. Men däremot är platy för stor fisk att hålla i 25 liters kar. Finns många fina små fiskar som man kanske kan ha några stycken av. Annars går det bra med bara räkor. De är mindre skygga om de bor utan fisk och är då framme mycket.

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #4
        Ja suck de blir nog förstora, platysarna. Finns det mindre fiskar som förökar sig lika lätt som platys. Jag hade faktiskt tänkt vara så elak att ge sköldpaddan några yngel ibland.

        Vad gäller räkorna. Är det någon som vet om rödörad vattensköldpadda kan käka dessa nån gång då och då? Ja, jag vet att jag låter elak men om de förökar så sig lätt som ni skriver så blir det ju många fort. Hur ser man skillnad på honor och hanar? Jag vill ju gärna att de förökar sig.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av cillan
          Ja suck de blir nog förstora, platysarna. Finns det mindre fiskar som förökar sig lika lätt som platys. Jag hade faktiskt tänkt vara så elak att ge sköldpaddan några yngel ibland.

          Vad gäller räkorna. Är det någon som vet om rödörad vattensköldpadda kan käka dessa nån gång då och då? Ja, jag vet att jag låter elak men om de förökar så sig lätt som ni skriver så blir det ju många fort. Hur ser man skillnad på honor och hanar? Jag vill ju gärna att de förökar sig.
          Sköldpaddan älskar räkor!!! Ge dem körsbärisar..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6
            Kan man ge räkorna Daphnier eller vad ska de ha för mat?

            Många skriver att de har skumfilter till ett litet kar och jag har ju ett litet kar men vad är skumfiter? Jag har en liten pyttepump som är för litet akvarium och där i kan man ha ett grovfilter.

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              nu har jag köpt tre körsbärsräkor men de var inte så röda som jag trodde att de skulle vara. Är de av dålig kvalité då?

              Har sett många bilder på dem och alla har varit när de är på botten men mina simmar omkring i hela karet. Är det något fel? Har glasskiva på karet men det är mathål i två hörn kan det hända att räkorna tar sig ut?

              Någon får gärna svara på mitt tidigare inlägg oxå.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av cillan
                nu har jag köpt tre körsbärsräkor men de var inte så röda som jag trodde att de skulle vara. Är de av dålig kvalité då?

                Har sett många bilder på dem och alla har varit när de är på botten men mina simmar omkring i hela karet. Är det något fel? Har glasskiva på karet men det är mathål i två hörn kan det hända att räkorna tar sig ut?

                Någon får gärna svara på mitt tidigare inlägg oxå.
                Det finns speciella räkpellets som är jättebra som grundfoder. Sen är de allätare och äter fryst levandefoder, algtabletter, flingfoder eller rent av räkmix...

                De har inte så mycket färg om de är nyflyttade. Sen har körsbärshanar jättelite färg medan honan är rödare, men hon är inte heller så röd före hon blir könsmogen.
                Hur länge har du haft dem och hur stora är de?

                Ja, de kan ta sig ut så du bör täppa igen. Speciellt om de kan klättra i hörnet på bubblor eller slangar..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Det finns speciella räkpellets som är jättebra som grundfoder. Sen är de allätare och äter fryst levandefoder, algtabletter, flingfoder eller rent av räkmix...

                  De har inte så mycket färg om de är nyflyttade. Sen har körsbärshanar jättelite färg medan honan är rödare, men hon är inte heller så röd före hon blir könsmogen.
                  Hur länge har du haft dem och hur stora är de?

                  Ja, de kan ta sig ut så du bör täppa igen. Speciellt om de kan klättra i hörnet på bubblor eller slangar..

                  Jag köpte dem idag. Den ena är lite rödare än de andra två. Den ena är väl typ 1 cm och de 1,5. Lite svårt att mäta. De är aldrig stilla. Men de är definitivt inte så röda som jag sett bilder på. Det var de inte i affären heller.

                  Ops det finns en pumpslang. Vad ska jag täppa för med??

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Mina var rätt trista i färgen i början, nu har jag iallafall tre säkra honor. Dom är verkligen knallröda... men det har tagit någon månad och de har fått växa till sig under tiden...
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inka
                      Mina var rätt trista i färgen i början, nu har jag iallafall tre säkra honor. Dom är verkligen knallröda... men det har tagit någon månad och de har fått växa till sig under tiden...
                      Jaha ok men jag kan se att den ena är lite rödare än de andra två, det kanske är en hona.

                      Men är det meningen att de ska hålla på och simma omkring som jehun. Jag trodde de skulle krypa på botten. Det kanske är något som är fel? ELler är det normalt att de gör så?

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av cillan
                        Jaha ok men jag kan se att den ena är lite rödare än de andra två, det kanske är en hona.

                        Men är det meningen att de ska hålla på och simma omkring som jehun. Jag trodde de skulle krypa på botten. Det kanske är något som är fel? ELler är det normalt att de gör så?
                        Nej, faktiskt borde de vara mer blyga men när vi fick hem de gröna räkorna från Tyskland här för ett tag sedan så simmade de också omkring som jehun, iaf de mindre. De större tryckte mer.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Nej, faktiskt borde de vara mer blyga men när vi fick hem de gröna räkorna från Tyskland här för ett tag sedan så simmade de också omkring som jehun, iaf de mindre. De större tryckte mer.
                          Sätter jag mig framför akvariet så dröjer det inte länge förrän någon utav dem kommer fram och klättrar på rutan eller simmar omkring vid rutans kant. men de simmar verkligen som tokar i akvariet och är inte mycket på botten och kryper, inte är de stilla heller särskilt mycket. Fast jag ser dem inte hela tiden.

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #14
                            Har sett att en del har pinnar i akvariumet så att räkorna kan klättra. Vad är det för pinnar?

                            Kommentar

                            • CalleAkvarist
                              • November 2005
                              • 1059

                              #15
                              Ta inte pinnar ur naturen.

                              Köp istället en rejäl rot ifrån djuraffären.
                              Räkorna älskar att klättra!

                              Ha helst inte sand i akvariet.
                              Räkorna kan äta sanden.

                              Mitt tips är att köra engelsk sjösten. Inte för stora korn dock, då räkisarna älskar att gräva.
                              Mina räkor brukade alltid flytta på gruskornen och, otroligt nog, göra små högar!

                              Och en sak till; passa dig när du gör rent akvariet.
                              Vet inte om så är fallet med körsbärsräkor, men mina amano brukade (allt för) ofta skutta ut och springa på golvet.
                              Panikattack.

                              Lycka till med räkorna, dom är riktigt trevliga husdjur!

                              /C

                              Kommentar

                              Arbetssätt...