Stor räka/hummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av DjRoman
    Är kräftor aggresiva mot varandra eller kan man ha flera stycken?
    Jag tror att det ända dem vill är att förgöra den andre eller DEM andra som du har i karet,men i ett stort kar så går det bra dem håller sig tills sina revir så att säga,men det kan alltid gå en klo eller två men det är ingen fara dem växer ut igen.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Jo utrymme behöver dom och gott om gömställen
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • DjRoman
        • December 2007
        • 242

        #18
        Ursprungligen postat av eriahl
        Lägg gärna märke till dom fantastiska fotona på kräftorna i artbeskrivningen. Inte den där suddiga iofs av, eeeh, vad han nu heter.
        Måste vara en riktig mästerfotograf

        Kanske lika bra att bara ha en kräfta då?

        Hur stort kar ska man ha till en tigerkräfta tillsammans med dom fiskarna jag skrev?
        Tänkte ha dom i ett 600 liters (ca 200x60x50), räcker det?

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Och sen om du har tur så kanske honan får lite ägg på skärten som min fick det går hon med ett antal veckor tills dem kläcks.Min hona tappade alla när jag skulle fånga henne men annars så kanske det hade bliver några kanske
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Freddan!
            • January 2008
            • 163

            #20
            Solfjädersräkor ? Jag har 2 st dom är ca 5-6 Cm på längden ,Dock ska du ha ett strömt akvarium ,eller en gren som går upp mitt framför pumpens utblås för dom sitter där heladagarna och samlar plankton

            //Freddan
            Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #21
              Räcker verkligen 5-6 cm? Det känns som att den bör vara upp emot 10 cm för att vara helt säker. 6 cm är ju inte större än vanliga amanoräkor, tänkte passa på att ha något mer "exklusivt" om jag ändå har stora fiskar där

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #22
                Ofta säljer butikern kräftor som humrar, för en hummer är laglig att ha medans en del kräftor är olagliga.. :O
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #23
                  Har haft Cherax quadricarinatus, såldes som "Blå hummer" heter eg. Australian red claw. En sötvattens kräfta som blir (min blev) 17cm (hona). Gräver satan, äter fiskar (gav sig tom på en gibiceps på 30-35cm, dock blev dem på spöad av den), nyper av växter och slåss hejvillt om de är av samma kön. Dock är de roliga att ha, men jag skulle inte ha dem i samma akvarium som mina sällskapsfiskar med risk att de får stjärten avnypt tex. 10cm fisk var inga problem för denna matglada jätte. Som sagt, ett eget akvarium som de kan gräva som de vill i och vill man mata med levande fisk så ha en nattlampa på under natten och se hur den "fiskar". Fiskar som sover vid botten löper stor risk att bli uppätna (tex. neontetror, vissa typer av hajar malar m.f.). Mycket gömställen i form av rötter, stenar (silicona ihop dem för att minimera risken att kräftan krossas när de gräver ur sin grotta) vill de ha. Då brukar det fungera med fler. Hade 200l själv till 2st.
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • DjRoman
                    • December 2007
                    • 242

                    #24
                    Det verkar nästan som det största problemet är att få ha fisken kvar...

                    Vad äter kräftor/humrar om man inte hade tänkt mata dom med dyr akvariefisk?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Allt. Lite onödigt att mata med levande fisk när dom äter dött lika gärna. Frys in fisk som du klippt i bitar och bara att tina upp. Mört,löja mfl går bra att lägga upp ett litet lager av i frysen och kostar inte som vanliga akvariefiskar
                      Senast redigerad av eriahl; 23 March 2008, 13:40.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #26
                        Äh, ingen sport för dem. Självklart behöver det inte vara akvariefiskar som eriahl skriver. Mina matades med (förutom akvariefiskar ) algtabletter, röda mygg, räkmix, räkstjärtar m.m. De äter allt.
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Enligt min erfarenhet av kräftor är att dem gärna äter en fisk om dem får tag i nån,så i början hade jag en nattlampa på eftersom dem är aktiva på natten men sen lärde sig fisken så sen var det inga problem plus om dem får mat så som en hel räka som du ser att dem äter så är det inga problem att dem går på fisken bara dem är mätta.

                          Sen kan du mata dem med foder som du ser själv att dem äter och inget smått som ligger och föruttnar på botten då är det nog att dina fiskar dör av det istället.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...