Stor räka/hummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Stor räka/hummer

    Finns det någon stor räka eller kanske en hummer (kräfta skulle väl också fungera, men hur var det med lagen om kräftor?) som passar ihop med stora fiskar?

    Dom fiskar jag hade tänkt ha tillsammans med räkan/hummern/kräftan:

    En stor silverhaj på ca 20-30 cm
    Några fler silverhajar men mindre än den största
    En eldstjärt
    Ett par hajmalar

    Finns det nån räka/hummer/kräfta som man kan ha tillsammans med dom där utan att den blir uppäten och utan att den skadar fiskarna?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Hummerna dör om du stoppar ner den i det karet,räkor skulle jag nog aktat mig för att stoppa ner dem blir nog till mat,en signalkräfta hade gott bra det hade jag till mina Guldfiskar.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Är inte vattnet för varmt för signalkräftor? Alternativt för kallt för fiskarna om man anpassar det efter kräftan

      Dom humrar jag har kollat på verkar bli 15 cm, då kan dom väl inte bli mat till fiskarna?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Med en signalkräfta tillsammans med fiskarna får dom hålla koll på den noga. Kräftan tvekar ju inte att knipa en fisk om den lyckas komma åt. Växter kan råka bli sallad åt kräftan.
        Hummrar i sötvatten finns inte. Kräftan behöver någon månad med sommartemp/år.
        Kräftan löper stor risk att bli fiskmat när den ömsar skal och är mjuk alldeles efter det
        Senast redigerad av eriahl; 22 March 2008, 22:26.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av DjRoman
          Är inte vattnet för varmt för signalkräftor? Alternativt för kallt för fiskarna om man anpassar det efter kräftan

          Dom humrar jag har kollat på verkar bli 15 cm, då kan dom väl inte bli mat till fiskarna?
          Hummern är en saltvatten art,finns inga sötvattens Hummrar.Jag hade mina kräftor i varmt vatten ca 20-22 grader men det är en kallvattenart precis som du säger men dem anpassar sig väldigt bra i andra miljöer det var den ända kräftan jag har erfarenhet av förutom Krabbor förstås roliga varelser som går i varmare vatten.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • DjRoman
            • December 2007
            • 242

            #6
            Jag vill ju inte att fiskarna ska bli mat heller, men växterna skiter jag i

            Var kan man få tag i en eller ett par signalkräftor? Går dom att köpa eller måste man fiska upp dom själv? Och finns det några faror med att plocka vilda kräftor och ha i akvariet?

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av DjRoman
              Jag vill ju inte att fiskarna ska bli mat heller, men växterna skiter jag i

              Var kan man få tag i en eller ett par signalkräftor? Går dom att köpa eller måste man fiska upp dom själv? Och finns det några faror med att plocka vilda kräftor och ha i akvariet?
              Jag har fångat mina själv,vet inte om det går att köpa Signalkräftor dem ända man kanske kan köpa är röda och frystafisken vänjer sig efter ett tag med dem och lär sig faran med dem för dem kan mycket väl tänkas att dem tar en och en annan fisk till mat.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Om du köper eller får en kräfta så är kräftpesten man inte ska sprida så avliva dom istf släppa ut dom om du tröttnar på kräftorna. Du kan titta lite här oxåhttp://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Om du köper eller får en kräfta så är kräftpesten man inte ska sprida så avliva dom istf släppa ut dom om du tröttnar på kräftorna. Du kan titta lite här oxåhttp://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
                  Är det inte Flodkräftan som har det och inte Signalkräftan
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • DjRoman
                    • December 2007
                    • 242

                    #10
                    Finns ju ett par andra roliga kräftor att köpa i alla fall. Vilka är lagliga att ha i Sverige?
                    Spelar det EGENTLIGEN någon roll även fast det inte är tillåtet, jag har ju inte tänkt att släppa ut den i en sjö om jag inte vill ha den kvar.

                    Tex tigerkräftor ser ju riktigt snygga ut.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Signalkräftan kan man räkna med som bärare alla. Flodkräftor klarar inte av pesten men även signalkräftor kan stryka med om det blir mycket stress för dom tex.
                      Bara signalkräftor och flodkräftor är lagliga. Men man får såklart inte flytta mellan olika vattendrag osv
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ja du får köpa precis vad du vill ha......
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Signalkräftan kan man räkna med som bärare alla. Flodkräftor klarar inte av pesten men även signalkräftor kan stryka med om det blir mycket stress för dom tex.
                          Ok
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • DjRoman
                            • December 2007
                            • 242

                            #14
                            Är kräftor aggresiva mot varandra eller kan man ha flera stycken?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Lägg gärna märke till dom fantastiska fotona på kräftorna i artbeskrivningen. Inte den där suddiga iofs av, eeeh, vad han nu heter.
                              Dom är aggresiva och äter mer än gärna varandra oxå. Signalkräftan är aggresivare än flodkräftan
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...