Räkkar+Fisk=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas_
    • January 2008
    • 38

    #16
    Tack för svaren.

    Det verkar på Sonjas inlägg, att dom svarta tar över på sikt, därför kanske det vore smartast att blanda t.ex 7 röda och 3 svarta.

    Förstod jag dig rätt, att du menar att du aldrig fått dom 2 arterna att blanda sig, fasst än du har båda i samma kar?

    Hur är mina förutsättningar för att få yngel då jag har 25 grader?
    Jag använder ett aquael akvarium med heltäckande ljusramp, utan doppvärmare.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Har du faktiskt sett detta? Det känns oerhört osannolikt för mig att vare sig Galaxy eller Endler skulle ta nånting annat än nykläckta räkyngel.
      Annars hade jag ju inte skrivit det. Det är ju inte så intressant om folk bara gissar.
      En relativt liten endler hane har jag sett simma med en halvvuxen räka i munne ja(räka på ca 1,5cm). Galaxyn har jag sett ta räkor i storleken strax under ca 1,3cm.

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #18
        Ursprungligen postat av ChristianM
        Slänger in en fråga i den här tråden eftersom det handlar om samma ämne, typ.

        Tidigare har jag haft Dvärgguramis, Platys och Kampfisk (inte alla samtidigt men ändå...) i mitt kar ihop med räkorna. Men nu har jag låtit naturen ha sin gång och det enda som återstår är en platyhane, annars är det numera bara mindre fisk i form av kardinaltetra i. Att de tar räkyngel är det inget tvivel om, men har ni andra som har erfarenhet av små vs stora fiskar i räkkar märkt en skillnad i räkornas aktivitet beroende på om det går stor eller liten fisk i karet? D.v.s. kan jag räkna med att räkorna kommer fram oftare om jag har mindre (inte färre) fiskar, eftersom de rimligen bör ses som ett mindre hot än de stora fiskarna?
        Absolut. Har man räkorna med fisk som ser dem som mat, så är de mer skygga. Hos mig är de oftast framme under natten då. Ser man ju när man tänder och de far iväg til sina gömställen.
        De räkor som går utan fisksällskap eller de som bor med mina praktregnbågar är totalt hämningslösa och är överallt hela tiden.

        Kommentar

        • ChristianM
          • June 2006
          • 111

          #19
          Ursprungligen postat av Eurydike
          Absolut. Har man räkorna med fisk som ser dem som mat, så är de mer skygga. Hos mig är de oftast framme under natten då. Ser man ju när man tänder och de far iväg til sina gömställen.
          De räkor som går utan fisksällskap eller de som bor med mina praktregnbågar är totalt hämningslösa och är överallt hela tiden.
          Låter bra. Har tyckt mig se lite fler räkor på dagarna på sistone men jag var rädd för att det var önsketänkande

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #20
            Har Corydoras habrosus ihop med CR och CS, kanske äter de några småräkor men har inte sett det och räkorna förökar sig. Skulle tro att de mindre Borarasarterna funkar utan vidare. Bilbukar skulle också gå, mina äter bara sånt som flyter på ytan. Tar inte ens artemis som simmar precis under ytan.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #21
              Ursprungligen postat av BengtO
              Har Corydoras habrosus ihop med CR och CS, kanske äter de några småräkor men har inte sett det och räkorna förökar sig. Skulle tro att de mindre Borarasarterna funkar utan vidare. Bilbukar skulle också gå, mina äter bara sånt som flyter på ytan. Tar inte ens artemis som simmar precis under ytan.
              Jag har corydoras hastatus och pygmeaus ihop med räkor också. Går också väldigt bra. De kan jaga småräkor ibland men jag har aldrig sett dem ta några. Väldigt roliga och trevliga fiskar att de "dvärg-corydorasarna"

              Kommentar

              • ChristianM
                • June 2006
                • 111

                #22
                Ha! Just idag när jag frågat om fiskarnas storlek spelar in på räkornas vilja att visa sig, så börjar två räkor simma runt som galningar i karet nu ikväll. En helt underbar syn och kardinaltetrorna stannade plötsligt upp och verkade lite konfunderade över de nya simmande kamraterna

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Att dom sätter igång att simma runt kan bero på att en hona är parningsvillig och hanarna blir tokiga och simmar runt och letar efter henne. Så det är inte omöjligt att du kommer att se en hona med rom i morgon
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • ChristianM
                    • June 2006
                    • 111

                    #24
                    Håller tummarna och återkommer i ämnet

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Att dom sätter igång att simma runt kan bero på att en hona är parningsvillig och hanarna blir tokiga och simmar runt och letar efter henne. Så det är inte omöjligt att du kommer att se en hona med rom i morgon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...