Räkkar+Fisk=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas_
    • January 2008
    • 38

    Räkkar+Fisk=?

    Hej

    Jag har startat ett räkakvarium på ca 100l.

    Det är tänkt att vara ett akvarium med cherry red, CR, CB och amanoräkor.
    Dessutom någon äppelsnäcka och posthornsnäcka.

    Tanken var att det inte ska finnas fisk, då jag vill ha yngel, men jag undrar ändå om det finns någon fisk som är fredlig och absolut inte skulle smaska i sig något räkyngel?

    Mvh/ Niclas
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Hos mig funkar det bra med Iriatherina werneri. De rör inte räkyngel alls. Vilket gör att räkorna är väldigt framåt trots fisksällskap.

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Ursprungligen postat av Niclas_
      Hej

      Jag har startat ett räkakvarium på ca 100l.

      Det är tänkt att vara ett akvarium med cherry red, CR, CB och amanoräkor.
      Dessutom någon äppelsnäcka och posthornsnäcka.

      Tanken var att det inte ska finnas fisk, då jag vill ha yngel, men jag undrar ändå om det finns någon fisk som är fredlig och absolut inte skulle smaska i sig något räkyngel?

      Mvh/ Niclas
      Har sett galaxyrasbora ihop med räkorna du nämner. Utan problem.
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • Niclas_
        • January 2008
        • 38

        #4
        Det var två intressanta fiskar.
        Någon mer som testat detta?

        Hur är det med indiska glasmalar?
        Dom verkar extremt snälla, och håller sig gärna nära ytan.

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ursprungligen postat av Niclas_
          Det var två intressanta fiskar.
          Någon mer som testat detta?

          Hur är det med indiska glasmalar?
          Dom verkar extremt snälla, och håller sig gärna nära ytan.
          Fast de är glupska och har väldigt stora munnar. Jag är lite tveksam till den kombinationen.... Annars är indisk glasmal är väldigt trevlig fisk att ha. Liksom falsk hajmal som är ganska lik i sätt och utseende, förutom att den inte är genomskinlig då förstås.

          Kommentar

          • Niclas_
            • January 2008
            • 38

            #6
            Just vad jag misstänkte, men man kan väl använda munkorg på dom :P

            Jag ska iaf börja med att skaffa alla räkor, samt snäckor.
            Sedan någon gång kan jag ju kolla lite närmare på de fiskar som ni tipsat om.

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Galaxyn tuggar räkbarn...
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Skaffa Iriatherina werneri (tror de kallas trådfensregnbåge) Gulligare och snällare fiskar får man leta efter!!

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Niclas_
                  • January 2008
                  • 38

                  #9
                  Låter fint det=)

                  Kommentar

                  • Niclas_
                    • January 2008
                    • 38

                    #10
                    Också tänkte jag höra om era erfarenheter att blanda CR och CB.

                    Som jag förstått så blir det finare kvalitet på CR, men hur blir det med CB?

                    För det är väl så att ungarna antingen blir röd/vita eller svart/vita?
                    Nu utgår jag självklart från att en av varje art parar sig.
                    Vad isf bestämmer om dom blir röd/vita eller svart/vita?, eller blir det alltid en av färgerna?

                    Jag vill ju få en massa yngel, och vill inte ha massa "missfärgade" räkor.

                    Så, någon som blandar dessa två?

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Svar är dominant över rött, korsar du en av varje (där den sv är rent svart utan röda anlag) blir alla sv med röda anlag. Korsars två sv ungar med röda anlag blir 25% röda, 25% svarta utan röda anlag och 50% sv med röda anlag osv. Så ser en uppställning ut, sen kan ju slumpen ändra det lite ändå, men det blir mest sv, med och utan röda anlag.

                      Jag har inte fått några ungar på en sådan här blandning själv, även om jag har ett litet gäng CR och BC ihop. Det händer väl något när det sakta blir varmare i karen, använder ingen värmare. Hoppas på lite förökning då
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #12
                        Hej Niklas.

                        Jag har Endlers tillsammans med mina Red Cherry & dom får räklingar & det äts inte upp.
                        Jag ar förstås mkt mossa, najas som dom kan gömma sig i bra men jag har iaf aldrig sett nån Endlers käka nån räka, vare sig barn eller vuxen.

                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Det verkar vara lite olika det där med vilka fiskar som passar. Hos mig funkar absolsut inte Galaxy eller Endler ihop med räkor. Då båda kan ta halvvuxna räkor tom. Galaxyn är verkligen en riktig räkjägare och kommer fram i princip överallt där räkorna kommer fram.
                          Däremot funkar Thomasi ciklid ihop med vuxna räkor för mig.
                          Finns alltid undantag åt båda håll

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Eurydike
                            Hos mig funkar absolsut inte Galaxy eller Endler ihop med räkor. Då båda kan ta halvvuxna räkor tom.
                            Har du faktiskt sett detta? Det känns oerhört osannolikt för mig att vare sig Galaxy eller Endler skulle ta nånting annat än nykläckta räkyngel.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • ChristianM
                              • June 2006
                              • 111

                              #15
                              Slänger in en fråga i den här tråden eftersom det handlar om samma ämne, typ.

                              Tidigare har jag haft Dvärgguramis, Platys och Kampfisk (inte alla samtidigt men ändå...) i mitt kar ihop med räkorna. Men nu har jag låtit naturen ha sin gång och det enda som återstår är en platyhane, annars är det numera bara mindre fisk i form av kardinaltetra i. Att de tar räkyngel är det inget tvivel om, men har ni andra som har erfarenhet av små vs stora fiskar i räkkar märkt en skillnad i räkornas aktivitet beroende på om det går stor eller liten fisk i karet? D.v.s. kan jag räkna med att räkorna kommer fram oftare om jag har mindre (inte färre) fiskar, eftersom de rimligen bör ses som ett mindre hot än de stora fiskarna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...