Körsbärsräkfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Körsbärsräkfrågor

    1, Klarar sej körsbärsräkor på enbart algdiet?

    2, Uppstår äggfläcken före eller efter befruktning?

    Tacksam för svar!
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Äggfläcken kommer när de blir könsmogna. Och du bör nog variera deras diet med lite annat än bara alger. Det finns speciell räkmat, om du inte har fisk i karet för då äter de upp resterna från dem.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Klarar sig kanske. Men vill du att de ska må bra, bli stora, starka, friska och vackra så får du allt mata dem. Varierad kost är bra. Rå fisk, råa räkor, förvälld spenat, förvälld morot, broccoli, squasch, gurka, artemia, dafnier, spirulina är några exempel på vad som smakar gott i en liten räkmage.

      Äggämnen finns under skölden. När räkorna parat sig vandrar rommen ner och honan bär dem på sina simben.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag är inte övertygad om att körsbär äter alger alls. De går visserligen och plockar hela tiden, men jag tror de letar fiskfoder-rester.

        "Äggfläcken" är egentligen de honliga könsorganen, och syns från och med när honan blir könsmogen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag tycker det ser ut som om äggfläckarna faktiskt är just äggen man ser...???
          Kolla dom här två bilderna som inte är just körsbär men White pearl, man ser så tydligt på dom.
          På honan som bär rom ser man små början till småfläckar medan på hon som inte bär rom är fläcken väldigt stor och det ser ut som enskilda romkorn. Eller?
          Bifogade filer
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är "äggstockarna", dvs äggen bildas och lagras där, så strax innan äggläggning kan man säkert se äggen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Jag är inte övertygad om att körsbär äter alger alls. De går visserligen och plockar hela tiden, men jag tror de letar fiskfoder-rester.

              "Äggfläcken" är egentligen de honliga könsorganen, och syns från och med när honan blir könsmogen.
              Visst sitter honans äggstockar där, annars skulle ju inte rommen bildas där. Men det man ser är ny rom som bildas. Vore ju konstigt om "tappade" könsorganen varje gång hon fått rom befruktad

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Jag tycker det ser ut som om äggfläckarna faktiskt är just äggen man ser...???
                Kolla dom här två bilderna som inte är just körsbär men White pearl, man ser så tydligt på dom.
                På honan som bär rom ser man små början till småfläckar medan på hon som inte bär rom är fläcken väldigt stor och det ser ut som enskilda romkorn. Eller?

                Som bild nr 2, det vita under skalet. Jag har 3 st körsbärsräkor som inte har rom på bakbenen men har det vita ni snackar om bak på huvudet. Väntas det komma rom på de då ?

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av aggehunk
                  Som bild nr 2, det vita under skalet. Jag har 3 st körsbärsräkor som inte har rom på bakbenen men har det vita ni snackar om bak på huvudet. Väntas det komma rom på de då ?
                  Om du har hanar också så det blir någon parning, så kommer honan efter det bära rommen på simbenen under "svansen" tills de kläcks.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Om du har hanar också så det blir någon parning, så kommer honan efter det bära rommen på simbenen under "svansen" tills de kläcks.

                    Nice, tack då väntas det ännu mer räklingar nu

                    Kommentar

                    • Wunder
                      • September 2007
                      • 315

                      #11
                      Köpte 4 körsbärsräkor för förökning och renhållning, men de tycks inte ha någon nämnvärd effekt på algerna och jag är osäker på om jag fick med någon hanne bland dessa 4.

                      Kanske var ett dåligt köp.

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Köp fler så får du ännu flera
                        Köpte 10 (fick ett par till, affärsinnehavaren ville smöra lite) för 200 idag, rätt okey pris tycker jag.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...