Räk-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #16
    Nehe, provfyllde idag istället, riktigt sugen på att hiva ut skiten och köpa ett annat istället. Aja så fort det slutar läcka lovar jag att uppdatera tråden, nån som vet hur länge växter klarar sig i en ikea-back :P.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Får dom lyse kan det funka en längre tid. Har du någon ljusramp från karet som du kan lägga på kanske? Utan lyse säckar dom rätt fort. Fast det beror på växterna också. Kraftiga växter med grövre blad klarar sig längre medan finbladiga kan falla sönder på ett par dagar utan ljus.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        #18
        Äntligen! back on track!

        Nu har det börjat rulla på igen! Äntligen! Ett par uppdateringar om vad som har hänt.

        Efter helgens försök att laga akvariet som läckte så begav jag mig åter igen till min käre akvarie expert för råd hur jag skulle fortsätta med mitt tätnings arbete. Han tog vid sig direkt och sa att jag skulle få ett likadant (nytt) akvarie om han hade ett likadant inne. Efter en lång stunds letande i källaren kom han upp med ett likadan akvarie som jag fick och han sa til mig att komma in med det gamla när jag fick tid över.

        Det nya akvariet saknade dock BTN bakgrund, men detta skulle han beställa in till mig igen. När jag kom hem provfyllde jag det (vilket jag alltid gör) men kunde inte riktigt förmå mig att hoppas på att det inte skulle läcka.

        Efter ca 3 timmar var både jag och tjejen nöjda med täthetsprovet så vi fyllde på det med grus, vatten och växter som stått i en ikea back den senaste veckan.

        Jag återvände dagen efter (idag) med det gamla akvariet och då hade de bestämt att jag kunde behålla det (och använda som yngelkar eller dyl om jag kanske lyckades täta det) men efter en närmare titt blev han inget vidare imponerad av mitt tätningsarbete jag hade tydligen inte gjort det tillräkligt tätt. Hur som helst fick jag behålla det, kommer förmodligen försöka täta det ordentligt när jag känner att jag får detta evighets projekt färdigt.

        Dessvärre har vattenprover visat nitrit värden och jag vågar därför inte lägga i några räklingar förrens jag får ett rent vattenprov. (Byte 10L vatten och tillsatte sera ammovec biostarter för att få det bättre och skynda långsamt).

        Det blev ett par nya växter till karet idag med, lyckades inte få in det snyggt i översta inlägget så jag infogar det här istället .

        Nya växter
        Glossostigma elatinoides (hoppas den inte äter upp min mossa för snabbt )
        Limnophila sessiliflora
        Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B"
        Bacopa monnieri
        Samt en bladväxt som dessvärre skylten trilla av på.
        (Kostnad för dessa växter var 170:-)

        Och nu (tam ta tam ta tam) bilder på hur det ser ut.


        Klicka på bilden för större version

Namn: namnlösa.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,5 KB
ID: 2099527

        (Fick dessvärre beskära den i paint då enbart sambos pc har PS.)
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #19
          Fint kar! Det enda jag saknar är bakgrund... när skulle du få den? Kan man montera en sån när sand o växter redan står där?
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Millmir
            • February 2008
            • 266

            #20
            Tack! Nej, det är väl lite det som är problemet. Ska se hur det funkar med en sopsäck bakom. Annars blir det till att "torka" ur akvariet, altså ha det i en back 2-3 dagar medans BTN:n torkar.
            Mvh Calle
            -------------------------------------------------
            720 SA 170 T 54 A

            Kommentar

            Arbetssätt...