Räk-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    Räk-kar

    Tjena! Har i dagarna börjat fixa ihop mitt efterlängtade räk kar, och tänkte här visa mina framsteg samt ställa de frågor jag undrar över under arbetes gång.
    För er som själva funderar på att skaffa ett räk kar kommer jag även föra en liten beräkning på vad det kommer att kosta att starta ett.
    Bilder kommer efterhand som jag närmar mig slutresultatet.

    Inköpt:
    1st Panorama akvarium 41L (525:-)
    1st Glödlamps ameratur (ingick vid köp av akvariet)
    1st BTN 50A (Röd Gnejs) Bakgrund (325:-)
    1st Silicon lim (78:-)
    9kg Svart grus 1-2mm (99,50:-)
    1st Aqua-El (Inner)filter "Mini"(125:-)

    Inköpslista:
    Akvarieväxter:
    Javamossa*2
    Cabomba*1-3
    Blötdjur:
    Körsbärsräkor


    Planerad Tidsåtgång:
    Dag 1:Köpa karet
    Dag 2:Limma på BTN
    Dag 3:Titta på läpliga växter och köpa grus
    Dag 4:Skölja grus
    Dag 5:Fylla på med grus och vatten
    Dag12:Fyra räkor och växter flyttar in

    Frågor:
    1. Säljaren på zoobutiken föreslog Cabomba växter till mitt kar, men när jag titta på artbeskrivningen här på zoopet (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21) så verkar dessa hyfsat känsliga. Kommer de klara sig i mitt kar? Om detta inte klarar sig, vad rekommenderas istället?

    2. Om jag vill spetsa karet med lite växtnäring, finns det någon som man inte kan använda med räkor (pga deras överkänslighet mot koppar osv)?

    3. Kan jag plocka boklöv som jag sedan ska ha i karet så här års?
    Kan man torka dem i ungnen kanske?

    4. Tänkte ha 10 neontetror egentligen, men det finns en risk att det blir överbefolkat i karet, om så vad finns det annars för liten färgglad fisk som använder de fria simytorna jag kommer ha i mitt kar?

    5. Är Äpple eller posthorns snäckor bäst sällskap till räkor? (Eller är det rent av samma snäcka?)
    Senast redigerad av Millmir; 27 February 2008, 17:57.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Kul att du drar igång ett räkkar nu.
    Jag ska försöka svara lite.

    1. Många har mossor i räkkar, som får växa fast på en rot t ex. Cabomba brukar vara lite marig och tappa bladen.

    2. Jag använder TMG (Tropica master grow) i alla mina kar och det funkar i alla fall helt problemfritt med räkorna.

    3. Du kan mycket väl plocka boklöv nu. Skölj dom först, och plocka inte nära någon väg. Inte ska du torka dom i ugn, tänker du på gröna löv som inte fallit? Det är bruna höstlöv man vill ha, eller eklöv.
    Plocka en påse och torka på tidningar så kan du förvara dom till nästa gång du vill fylla på lite i karet.

    4. Man behöver inte ha fisk med räkorna, dels finns risk att fiskarna äter upp nykläckta räkyngel. Dom är bara 2-3 mm långa. Sen så är räkor rätt aktiva ju fler dom blir. Dom simmar också omkring en del.
    Annars så finns det mindre fiskar som t ex Boraras brigittae, maculatus och micros. Dom blir inte mer än ca 20 mm.
    Det finns dom som har lite guppys med räkor och tycker att det funkar bra.

    5. Äppelsnäcka och posthorn är inte samma sak. Äppelsnäcka blir stor. Posthorn inte mer än kanske 2 cm i diameter. Man kan väl ha vilket som, fast det känns kanske lite trångt med 40 liter till äppelsnäcka?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Millmir
      • February 2008
      • 266

      #3
      Tack Sonja! Du är en sån människa som kommer och räddar dagen =), Jaha får väl bege mig ut och leta reda på någon annan trevlig lite buskikare sak som jag kan ha i bakgrunden på karet, eller så får jag låta bli =).

      2.TMG låter kanon (om jag nu behöver det, kanske blir överflödigt på java mossa).

      3.Min tanke var mest om det har rengnat ute och man vill skynda på torkningen lite, men då vet jag. Tidningspapper fungerar utmärkt.

      4.Ska kolla upp fiskarna, kanske är lite onödigt

      5.Är det posthorn som blir så otroligt vackra i färgen? Fast och andra sidan har jag ju räkorna som kommer färga upp.

      Bilder på gång i alla fall! Tusen tack igen.
      Mvh Calle
      -------------------------------------------------
      720 SA 170 T 54 A

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Du kan ju testa cabomba, eller så sessiliflora http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40
        som i alla fall jag tycker är lättare men ser rätt lik ut.
        men om du har BTN så vill du väl inte dölja den heller
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Jag kan komma med några "lämpliga/lätta" räkväxter oxå...

          Hornsärv är lätt, och man blir lätt galen på den när man måste gallra hela tiden

          Najas Sp. funkar oxå bra, skira gröna blad , även den växer bra men är iaf roligare än hornsärven...

          och så alla mossor funkar fint oxå, men är oftast kinkigare än dom ovan...

          behöver du ljus till din glödlampsramp så finns den nu "bra" 6400k lampor att tillgå., .. skicka mig ett PM för länk.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Millmir
            • February 2008
            • 266

            #6
            Hornsärv var ju jättesnygg! Får ta och se om det går att inhandla någonstans i denna stad. (Annars kanske plantswap har någon). Imorgon blir det till att fylla på grus och fylla på med vatten och i veckan ska det letas växter så in i. Njut av kvällen/Calle
            Mvh Calle
            -------------------------------------------------
            720 SA 170 T 54 A

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Tänk på det där med att grövre växter, som Anubias och Cryptocoryner kan vara besprutade med något som räkor absolut inte tål. Dom odlas ovan vatten.
              Men mossa och veka växter som gälört mm är det ingen fara med, vad jag hört.
              Om man vill ha grövre växter är det bäst att ta sådana som inte kommer direkt från butik/grossist utan från eget kar, kompis kar eller akvarieföreningsauktion.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Ursprungligen postat av Millmir
                Hornsärv var ju jättesnygg! Får ta och se om det går att inhandla någonstans i denna stad. (Annars kanske plantswap har någon).
                Jag har Hornsärv om du inte hittar någon i Malmö. Mitt 180 liters kar växer konstant igen med det.
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • Millmir
                  • February 2008
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mona
                  Jag har Hornsärv om du inte hittar någon i Malmö. Mitt 180 liters kar växer konstant igen med det.
                  Kalas syssst! ska ut och leta idag, men hittar jag inget kan du räkna med ett pm under kvällen =) så kan vi säkert komma fram till något!
                  Mvh Calle
                  -------------------------------------------------
                  720 SA 170 T 54 A

                  Kommentar

                  • Millmir
                    • February 2008
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Tänk på det där med att grövre växter, som Anubias och Cryptocoryner kan vara besprutade med något som räkor absolut inte tål. Dom odlas ovan vatten.
                    Men mossa och veka växter som gälört mm är det ingen fara med, vad jag hört.
                    Om man vill ha grövre växter är det bäst att ta sådana som inte kommer direkt från butik/grossist utan från eget kar, kompis kar eller akvarieföreningsauktion.
                    Ja, vara lite försiktig med vad jag hittar. Tack än en gång för alla tips =), varför komponerar inte du ihop en räk bok jag hade varit hel tids premurant
                    Mvh Calle
                    -------------------------------------------------
                    720 SA 170 T 54 A

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Om ett tag när du blivit helt nernördad i räkor och har räkkar själv överallt kan du skriva en själv
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Millmir
                        • February 2008
                        • 266

                        #12
                        Attans! Precis när jag ahde köpt in en massa fina växter så läcker akvariet... kommer uppdatera så fort jag har gjort något åt problemet. Ska ner och prata med säljaren imorgon och se om vi kan lösa det... hade ju provfyllt det och det höll. Nu har man ju satt i värsta bakgrunden och allt, skit också.
                        Mvh Calle
                        -------------------------------------------------
                        720 SA 170 T 54 A

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Huuu vad trist
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            #14
                            Vad jobbigt, hoppas du snabbt får en lösning på det där.
                            Fick du tag i Hornsärv?
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • Millmir
                              • February 2008
                              • 266

                              #15
                              Ajamän, den korta studen växterna låg i var verkligen hörnärven skitsnygg! Var nere och prata med butiken jag köpte akvariet från, han blev genast mycket förstående och undra om jag hade tid och lust att fixa det själv.
                              Tja, man lär sig så länge man lever tänkte jag och fick med mig lite T-röd och silicon, så imorgon blir det till att laga akvarium och om allt går vägen så provfyller jag på fredag och sedan i med växterna på lördag. Hoppas hoppas =)
                              Mvh Calle
                              -------------------------------------------------
                              720 SA 170 T 54 A

                              Kommentar

                              Arbetssätt...