havsräkor i akvarium hemma??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    havsräkor i akvarium hemma??

    Min man frågade mig idag om man kunde introducera räkor från öresund i ett sötvatten akvarium? Och jag undrar om någon provat och lyckats, han vill försöka och har förberett vadarbyxor och håvar och transportburkar och sånt och vill släpa med mig i helgen oavsett väder för att fånga räkor, funkar det så kan det bli en ganska kul grej men om det finns någon därute som kan slå ideen ur huvudet på honom hade jag gärna velat veta det innan han drar med mig ut i kylan i helgen.
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

  • Matte&Mia
    • February 2008
    • 141

    #2
    Haha det hade vart fräckt om det funka. Tyvärr har jag inget svar! : )
    Ciklider is the shit! : )

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Högst troligen går det inte att introducera någon form av saltvattenslevande djur i sötvatten, däremot så är det ju faktum att vissa fiskar som klarar sig i bräckt vatten klarar sig utmärkt i sötvatten men kontrasten mellan slat och sötvatten är väldigt stor.
      Men om du lyckas hålla någolunda samma vatten som de lever i naturligt så skall det nog gå bra
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då är det bättre att du har mysisräkorna som käk till fiskarna istället.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det kanske finns en risk att du får in någon parasit eller ohyra i akvarierna? Jag skulle inte våga testa ens
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Tång- och sand-räkor tål ganska låg salthalt, men inte helt sött vatten.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              mannen min .... han har ideer han... han får väl läsa och avgöra själv=)
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • Wunder
                • September 2007
                • 315

                #8
                Håller med Azur. Tångräkor finns upp till åland och där är det inte mycket salt i vattnet.
                Att de finns där tyder på att de kan reproducera sej i dessa låga salthalter, och om de klarar det så kanske de vuxna djuren kan överleva ännu lägre salthalter.
                Troligtvis kan ni hitta en kompromiss med salthalt där både räkor och sötvattenfiskar är nöjda.

                Jag planerar själv att försöka ha tångräkor i sötvattensakvarium. Har fångat en gång tidigare i Stockholm men de överlevde tyvärr inte flygresan hem till Umeå.

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  lite off topic men ändå - har en kompis som hade saltvattenskar, sonen fångade en fisk(när de var ute och fiskade) sonen i familjen höll fisken vid liv under resan hem och släppte ner den i saltkaret.
                  Inom 1 månad så hade alla fiskar dött i karet :/

                  ..Så jag hade inte vågat ha i en viltfångad räka i mitt kar (inte värt risken för massdöd i karet)
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    lite off topic men ändå - har en kompis som hade saltvattenskar, sonen fångade en fisk(när de var ute och fiskade) sonen i familjen höll fisken vid liv under resan hem och släppte ner den i saltkaret.
                    Inom 1 månad så hade alla fiskar dött i karet :/

                    ..Så jag hade inte vågat ha i en viltfångad räka i mitt kar (inte värt risken för massdöd i karet)
                    Berodde nog inte på fisken, mycket skumt försegår i saltkar...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...