C-räkor ger A-räklingar...........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #46
    Ursprungligen postat av jerker_s
    Någon som provat att mata dem med Grindalsmaskar någon gång, äter de sådana tro?
    Mina tiger och de svenska CR är väldigt förtjusta i levande grindalsmaskar. Dom, räkorna, simmer upp och hugger maskarna som singlar neråt i vattnet då jag matar med det. Men jag gör det inte så ofta, dom får det som godis ibland. Tigrarna är också väldigt förtjusta i nykläckt artemia. jag har kommit på det här för att jag har ett gäng Boraras brigittae bland tigerräkorna och dom får bara levandefoder. Då såg jag att räkorna också var med och slogs om maten tillsammans med fiskarna. Det ser helt knäppt ut.
    Men bägge de här karen är tätbefolkade med räkor, inte mycket som blir liggande på botten. Det är ingen idé att mata med grindalsmask i mina kar med få räkor. Där hinner inte räkorna med. Där det är många räkor blir det mer konkurrenas om maten.
    Inte vet jag om det är bra foder, men jag tror på omväxling så att de får i sig olika saker. Frusen artemia är poppis hos alla räkor och så får dom olika specialräkfoder.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #47
      Ursprungligen postat av Sonja
      Mina tiger och de svenska CR är väldigt förtjusta i levande grindalsmaskar. Dom, räkorna, simmer upp och hugger maskarna som singlar neråt i vattnet då jag matar med det. Men jag gör det inte så ofta, dom får det som godis ibland. Tigrarna är också väldigt förtjusta i nykläckt artemia. jag har kommit på det här för att jag har ett gäng Boraras brigittae bland tigerräkorna och dom får bara levandefoder. Då såg jag att räkorna också var med och slogs om maten tillsammans med fiskarna. Det ser helt knäppt ut.
      Men bägge de här karen är tätbefolkade med räkor, inte mycket som blir liggande på botten. Det är ingen idé att mata med grindalsmask i mina kar med få räkor. Där hinner inte räkorna med. Där det är många räkor blir det mer konkurrenas om maten.
      Inte vet jag om det är bra foder, men jag tror på omväxling så att de får i sig olika saker. Frusen artemia är poppis hos alla räkor och så får dom olika specialräkfoder.
      Det låter bra, jag har en hel del Grindalsmaskar på "lager"... Och hurvida det är bra foder, har väl lite att göra med vad man föder upp dem på..? Själv föder jag upp dem på näringsrik uppfödningsmat till papegojungar.
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #48
        Ursprungligen postat av jerker_s
        Det låter bra, jag har en hel del Grindalsmaskar på "lager"... Och hurvida det är bra foder, har väl lite att göra med vad man föder upp dem på..? Själv föder jag upp dem på näringsrik uppfödningsmat till papegojungar.
        Det låter bra. Jag matar mina maskar med 6 månaders babyvällingpulver.
        Jag ser ju att räkorna är små rovdjur ibland, som när dom simmar runt inne i ett nykläckr artemiamoln och försöker fånga så mycket artemia som möjligt.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #49
          Inatt när jag skulle släcka japankaret fick jag syn på 2 st småräklingar som var helvita... Jag hade ju druckit skumpa o allt så jag ropade på karln för att han skulle bekräfta mitt synintryck inför framtida tveksamheter

          och mycket riktigt... jag ser en massa småbebisar men inga som är helvita.. blää.. men de är ju attans svåra att få syn på.. det randiga gör det ju lite lättare så det är möjligt att de vita är svårare att se.. de jag såg satt på pumpfiltret resp skiffersten så där syntes de ju..

          Kan det vara så att de är så gott som helvita när de är nykläckta lr?? Blää, jag som blev såå glad..

          Tillägg.. Det verkar som att kh 4 inte är gynnsamt.. nu har mitt kh gått ner till 3 och nu har jag småttingar igen men ph ligger fortfarande på 7,5... kan det vara så att räkor gillar när kh är 0-2??? och ph under 7??? och mycket cirkulation i vattnet... inte stora vattenbyten när man har smått??? men om man har kh under 4 och byter vatten så kan man väl få en ph svängning och det kanske är därför räklingarna stryker med!!! Det bästa kanske är att man byter lite vatten varje dag så ph svängningen uteblir?!
          Senast redigerad av Katharina; 01 January 2008, 11:45.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #50
            Jag såg den igen!!!!!

            Ursprungligen postat av Katharina
            Inatt när jag skulle släcka japankaret fick jag syn på 2 st småräklingar som var helvita... Jag hade ju druckit skumpa o allt så jag ropade på karln för att han skulle bekräfta mitt synintryck inför framtida tveksamheter
            Nu såg jag en vit liten räkling igen när jag tände räkkaret i morse!!! Jippi!!! Då var det inte inbillning sådär på nyårsnatten... Vilken start på det nya året!!!
            Imorse satt den på träroten igen men nu efter jobbet ser jag den inte.. Har ju engelsk sjösten så de måste ju vara ännu svårare att få syn på än de randiga...
            Den var alltså inte minsta storleken utan en storlek större, såg smal och huvudlös ut utan färgmarkeringar... som en vandrande pinne liksom... Men så är jag ju halvblind också...

            Åhh... Va kul!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoppas den/de klarar sig nu!!!
            Senast redigerad av Katharina; 09 January 2008, 13:24.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #51
              Grattis!!!!!!! Såg också en viting/genomskinlig för några veckor sedan men den verkar ha strukit med
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #52
                Ursprungligen postat av evus
                Grattis!!!!!!! Såg också en viting/genomskinlig för några veckor sedan men den verkar ha strukit med
                Nää... Vad är det för dolda gener i räkorna vi köpte!!! Egentligen skulle vi lämna dem till Johnny så han fick föda upp dem åt oss...
                Jag har beställt den där bra pumpen som Johnny berättade om på sin sida och på pumptråden. Jag tycker att mina räklingar har strukit med när pumpen har tappat kapacitet.. Jag har pratat med Peterhaack och han tror också att cirkulation och syre är jätteviktigt för räklingarna..

                Vad skiljer dig, mig och Sonja från Johnny och Peterhaack?? Foder och pumpar?? Nu har jag beställt foder från Peterhaack och pump från tyskland.. Nu ska det bli räkavel här!!!
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #53
                  Åhh.. Vi har lyckats att ta en bild på den helvita lilla räklingen... Vi har lagt in den på datorn och förstorat upp den och jag kan inte se något vitt alls... Åhh. vad jag är glad!!!

                  Jag är inte medlem... hm måste fixa det.. men nu har jag bildbevis iaf... den sitter bredvid ett syskon så man kan se skillnaden... ca 3-4 mm.. Måtte den klara sig... Åhh, nu skulle jag ju ha haft den där nya, bra pumpen...

                  Jo, kanske att den har lite rosaaktigt kring ögonen.. Syns när jag zoomar in jättemycket... Men den är sååå liten...
                  Senast redigerad av Katharina; 10 January 2008, 05:39.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #54
                    Hå hå.. Vad ni var entusiastiska då...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Paatsu
                      • December 2006
                      • 294

                      #55
                      Haha, jag vill se!!

                      Släng hit bilden till mig så lägger jag upp den här.

                      Skicka den till jojo (a) redbee.se
                      Redbee.se » // Johnny

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #56
                        Ursprungligen postat av Paatsu
                        Haha, jag vill se!!

                        Släng hit bilden till mig så lägger jag upp den här.

                        Skicka den till jojo (a) redbee.se
                        Nu har jag skickat till jojo@redbee.se

                        om det var fel så säg till..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          #57
                          Sådär, skalade om den lite för att enklare se räkan.
                          Bifogade filer
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #58
                            Ursprungligen postat av Paatsu
                            Sådär, skalade om den lite för att enklare se räkan.
                            Ja, tack.. Jag kunde zooma själv men inte spara den så...

                            Men säg någonting då!!!!!!!!!! Visst ser den bra ut!! Vad tror du??? Jag såg ju 2 stycken på nyårsafton så det är ju möjligt att det finns mer än en...

                            (För er som inte sett hela bilden. Det är en vuxen räka i vänstra hörnet och en 1 cm Posthorn i högra hörnet.. Bebisarna är 3-4 mm..)
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Paatsu
                              • December 2006
                              • 294

                              #59
                              Jag skulle faktist gissa på att det är en snövit.
                              Våra räkor verkar ha en gömd potential i sig
                              Redbee.se » // Johnny

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #60
                                Ursprungligen postat av Paatsu
                                Jag skulle faktist gissa på att det är en snövit.
                                Våra räkor verkar ha en gömd potential i sig
                                Åhh. Vad jag blir glaad!!!!!!!!!!!!!! Hoppas att den klarar sig nu bara... Är det samma som din?? Du kallar din mosura men du tror att min är helt vit? Jag tycker att den är lite rosa kring ögonen...

                                Ja, Evus berättade ju samma sak... Förmodligen avlar de på snövita och säljer alla som är sämre än SS+... Men att generna finns där...
                                Senast redigerad av Katharina; 10 January 2008, 18:29.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...