C-räkor ger A-räklingar...........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    C-räkor ger A-räklingar...........

    Har lagt märke till något spännande.

    Efter det att mina svenska C-graderade red crystal bytte akvarium till mitt 45l (lämnade plats för mina blå tigrar) så har SAMTLIGA räklingar, massor, blivit betydligt bättre färgade än sina föräldrar. De har c:a 50/50 vitt och rött och jag skulle gradera dem till A kanske tom några S. Konstigt men roligt. Hoppas att dessa egenodlade polkagrisar är mindre känsliga än de importerade s-graderade som jag har (i ett annat akvarium).
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Kul.. mina är alltid 50/50 när dom är små, men sen blir dom ula när dom blir större
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av evus
      Har lagt märke till något spännande.

      Efter det att mina svenska C-graderade red crystal bytte akvarium till mitt 45l (lämnade plats för mina blå tigrar) så har SAMTLIGA räklingar, massor, blivit betydligt bättre färgade än sina föräldrar. De har c:a 50/50 vitt och rött och jag skulle gradera dem till A kanske tom några S. Konstigt men roligt. Hoppas att dessa egenodlade polkagrisar är mindre känsliga än de importerade s-graderade som jag har (i ett annat akvarium).
      Ja, jag har också märkt det.
      Nu hittade jag en död japan i går.. De är inte pur unga längre... Nu blandar jag in mina bästa svennar så att det hinner bli lite avkomma innan japanerna dör av ålder...
      Sedan mina första 2 kullar så har jag inte lyckats att få mer än 1-2 bebisar per kull om en det Jag höjde ph och kh i samma veva så det ligger på 7 resp 4... innan låg det på 6,5 resp 2...
      Kan det sistnämnda ha varit bättre värden för japanerna???

      Äger du några tester så att du kan kolla vad du har för värde i nya karet??? Kan du inte springa ner till Janne med ett vattenprov annars så vi får veta ph och kh??? gh följer väl kh iaf så det räcker väl med att veta kh då...
      Senast redigerad av Katharina; 29 December 2007, 11:00.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Grattis Evus

        Samma som jag lagt märke till då som mina s grade har fått en hel del ss och sss räkor..
        Mina kassa BC får oftas A och S klass.

        Vad matar du med?
        Vad har du för värden i tanken?
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Det måste vara superviktigt med urplockning nu då så att vi kan förbättra svenska stammen då...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Ursprungligen postat av patriksg
            Kul.. mina är alltid 50/50 när dom är små, men sen blir dom ula när dom blir större
            Så det är det som är tricket. Jag har sett jättesnygga små red crystal i akvarieaffären där jag bor, men det kommer de alltså inte att förbli.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Ursprungligen postat av maria_
              Så det är det som är tricket. Jag har sett jättesnygga små red crystal i akvarieaffären där jag bor, men det kommer de alltså inte att förbli.
              Nää dom typ smetar ut sig om man kan säga så... Lite synd..
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Smetar räkorna ut sig?
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Jaaaaa!!! Nää men färgerna gör det..
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriksg
                    Kul.. mina är alltid 50/50 när dom är små, men sen blir dom ula när dom blir större
                    Det är sant! Skillnaden mellan dessa och mina tidigare räklingar är att de största börjar bli 1,5 cm stora, nästan könsmogna, och då brukar färgen redan "smetat ut" sig. Mina tidigare har aldrig heller haft så stora fält med vitt utan mycket smalare. Jag har fortfarande kvar räkor som är över 2 år och de är verkligen dassiga i färgen nu.
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Får se om det blir skillnad nu när jag flyttar några till mitt 12L... Mina black crystal är jätte fina!! men det finns inga olika graderingar bland dom va?
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • evus
                        • September 2006
                        • 729

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Grattis Evus

                        Samma som jag lagt märke till då som mina s grade har fått en hel del ss och sss räkor..
                        Mina kassa BC får oftas A och S klass.

                        Vad matar du med?
                        Vad har du för värden i tanken?
                        Matar mest med pellets som: Aquatic Nature, Mosura, flera taiwanesiska sorter (köpta på e-bay) samt även ditt eminenta foder, Peter.

                        Vattenvärdet har jag som vanligt ingen aning om. Jag bor i Stockholms innerstad nära Södermalms akvarieaffär så jag har samma värden som Janne i kranen. Vatten i det karet byter jag i princip aldrig utan jag fyller oftast bara på de litrar som avdunstat (c:a 2l /vecka).
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          #13
                          Ursprungligen postat av patriksg
                          Får se om det blir skillnad nu när jag flyttar några till mitt 12L... Mina black crystal är jätte fina!! men det finns inga olika graderingar bland dom va?
                          Jodå, precis samma som för CRS
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            Ursprungligen postat av evus
                            Jodå, precis samma som för CRS
                            Okej, är det någon som har den länken där man kan se alla olika graderingar?? så ska jag se vad jag har på mina black =)
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av evus
                              Det är sant! Skillnaden mellan dessa och mina tidigare räklingar är att de största börjar bli 1,5 cm stora, nästan könsmogna, och då brukar färgen redan "smetat ut" sig. Mina tidigare har aldrig heller haft så stora fält med vitt utan mycket smalare. Jag har fortfarande kvar räkor som är över 2 år och de är verkligen dassiga i färgen nu.
                              Nää... så var det för mig innan jag höjde ph och kh i mitt japankar... jag tror att det inte är obtimalt vatten om det blir så... jag har gamla cr som är knallröda utan minsta "utsmet" i lilla svensk karet.. och färgerna är bättre även i japankaret numera...
                              Jag matar numera med artemia eller cyklops oftare också.. minst 2 ggr i veckan...

                              Jag tror alltså att när de ska bygga sitt nya skal och byta till större så finns det inte tillräckligt av det de behöver när de bygger skal och därför blir de, jag skulle vilja kalla det, spruckna i färgen...
                              Eller så är inte vattenvärdena obtimala och skadar skalet men då borde försämringen inte ske vid skalbyte utan gradvis på ett "använt" skal och det tycker jag inte att det gör...
                              Eller kosten... Vad tror ni???
                              Senast redigerad av Katharina; 29 December 2007, 12:34.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...