Räkor & PMDD?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

Ursprungligen postat av Annaica
    Tror det är svårt att få "alla" att svara, så du kanske får nöjda dig med "vissa"

hehe tänkte inte att alla skulle fråga kanske, men om det hade varit 1 eller 2 till som hade svarat samma sak hade jag nog fått fundera lite om jag ska köra pmdd eller inte
    www.frfoto.tk

Kommentar

• peterhaack
      • November 2004
      • 1752

Ursprungligen postat av fredd
      är det så för alla eller för vissa att det inte blir eller blir mindre räkbäbisar om man kör med pmdd?
      Konstigt att andra som har Körsbär och kör både co2 och pmdd inte har svarat här inne..

Men vad jag vet så är körsbär inte känsliga av sig utan verkar anpassa sig bra till karen man har med eller utan pmdd jag har pmdd i karet med körsbär och jag har yngel, om det är mer eller mindre utan pmdd tycker jag inte för jag har körsbär i kar där jag inte kör pmdd med..

MEN Crystal verkar inte anpassa sig lika bra om det beror på nitrater eller ngt annat i pmdd vet jag inte men det är sagt att crystal inte gillar nitrater eller nitriter(som ingen annan vattenlevande fisk/räka gör)..

När det kommer till yngel i övrig är vattenvärden en stor grej för räkor, bra vatten är ju klart det bästa 23-25°C ett kh som ligger runt 4-6, pH runt 6.5-7(körsbär 6.3-6.7 för crystal) gott om mat då dessa små kryp verkar ha mask och ständig skall äta =O)) MAt i olika former som döda växtdela alger överbliven mat ja you name it they eat it..

Man kan behöva tillsätta lite mineraler och kanske kalcium med men det beror lite på räkan, det gäller alltså att som med växter att titta på hur de mår ser man brister får man göra ngt åt det, ta reda på fakta och rätta till snabbt för det är känsliga djur..

Lycka till
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

tror det passar bra med räkor där. Är det ett 54 liters kan du ha ganska många räkor. Är det ordentligt inkört så kan du nog köpa 10 st körsbärsäkor utan problem. Vill du ha många räkbebisar så kanske du behöver räk-säkra ditt filter
        Tack för svar!
        Då blir det troligtvis några räkor med, när jag hittar några. Kul!!
        Räksäkra filter, nylonstrumpa var det va?
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• fredd
          • February 2007
          • 3360

Ursprungligen postat av peterhaack
          Konstigt att andra som har Körsbär och kör både co2 och pmdd inte har svarat här inne..

Men vad jag vet så är körsbär inte känsliga av sig utan verkar anpassa sig bra till karen man har med eller utan pmdd jag har pmdd i karet med körsbär och jag har yngel, om det är mer eller mindre utan pmdd tycker jag inte för jag har körsbär i kar där jag inte kör pmdd med..

MEN Crystal verkar inte anpassa sig lika bra om det beror på nitrater eller ngt annat i pmdd vet jag inte men det är sagt att crystal inte gillar nitrater eller nitriter(som ingen annan vattenlevande fisk/räka gör)..

När det kommer till yngel i övrig är vattenvärden en stor grej för räkor, bra vatten är ju klart det bästa 23-25°C ett kh som ligger runt 4-6, pH runt 6.5-7(körsbär 6.3-6.7 för crystal) gott om mat då dessa små kryp verkar ha mask och ständig skall äta =O)) MAt i olika former som döda växtdela alger överbliven mat ja you name it they eat it..

Man kan behöva tillsätta lite mineraler och kanske kalcium med men det beror lite på räkan, det gäller alltså att som med växter att titta på hur de mår ser man brister får man göra ngt åt det, ta reda på fakta och rätta till snabbt för det är känsliga djur..

Lycka till

ok tack så mycket för svaret!
          www.frfoto.tk

Kommentar

• peterhaack
            • November 2004
            • 1752

Ursprungligen postat av fredd
            ok tack så mycket för svaret!
            så lite så! =O)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Solid
              • August 2007
              • 734

Här kommer en lägesrapport från räk/yngelburken!

Räkorna:
              Fortfarande bara två stycken, båda har hunnit växa ordentligt (minst en halv cm vardera) och de har ömsat skal ett par ggr. Ena räkan, numera fastställd som hona, bär på rom. Dock tror jag den är obefruktad (rommen är gul) efter vad jag läst...
              Det som oroar mig är deras bleka färger - Kan det bero på deras låga antal, maten, inredningen eller vad ? Alla råd är välkomna!

Platybäbisarna:
              Även ynglena har hunnit växa till sig en del, men inte i samma takt som räkorna. Deras "riktiga" färg börjar träda fram sakteliga och de äter med stor aptit.
              Något som jag vill veta, men egentligen inte hör till denna tråd är hur gamla de ska vara för att man ska kunna se om det är honor/hanar?

Akvariet:
              Växterna växer på, och algerna likaså. Just nu finns algerna i alldeless för stora mängder i stort sett hela burken. Om jag inte har helt fel är algerna av den typen som ofta dyker upp i nystartade kar, och har jag tur minskar de av sig själva med tiden... Invånarna verkar i alla fall inte ta någon skada av dessa (kanske rentav tvärtom?).
              Jag funderar på att testa köpa en Zebrasnäcka som kan hjälpa till att hålla tillbaka algerna lite grann, någon som skulle kunna bidra med info om dessa?
              Eller tips på någon annan effektiv algätande snäcka?

Kommentar

• Eurydike
                • September 2004
                • 931

Är det körsbärsräkor du har så ska rommen vara gul. Färgen kommer med åldern. Äldre honor blir väldigt röda. Hanarna har inte mycket färg alls, även unga honor kan ha mindre heltäckande färg.

Kommentar

• Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

Det du skulle kunna prova är att ge räkorna färgfoder (jag ger mina fiskar det, och räkorna får ju i sig en del med). När jag själv hade körsbär fick de starkare färg. Men som Eurydike skrev beror färgen på kön och ålder
                  Räkbiten

Kommentar

• Solid
                    • August 2007
                    • 734

Ursprungligen postat av Eurydike
                    Är det körsbärsräkor du har så ska rommen vara gul. Färgen kommer med åldern. Äldre honor blir väldigt röda. Hanarna har inte mycket färg alls, även unga honor kan ha mindre heltäckande färg.
                    Ska rommen vara gul?
                    Där ser man vad mycket jag kan om räkor , jag måste ha läst det där om rommens färg i en tråd där de pratade om någon annan sorts räka då.

Då kan jag ju inte annat än hålla tummarna för att jag får räklingar senare
                    Om jag inte minns helt fel så kläcks rommen efter ca tre veckor va?
                    Böjar man räkna tiden från att rommen "bildats" eller från att honan börjar bära dem under sig?

Min ena är helt genomskinlig och var det när jag köpte dom, honan är rödaktig, men hon var faktiskt lite rödare när jag köpte henne än hon är nu...

Kommentar

• Solid
                      • August 2007
                      • 734

Det du skulle kunna prova är att ge räkorna färgfoder (jag ger mina fiskar det, och räkorna får ju i sig en del med). När jag själv hade körsbär fick de starkare färg. Men som Eurydike skrev beror färgen på kön och ålder
                      Ok, har du något tips på något speciellt färgfoder?
                      Annars får jag väl helt enkelt fråga i affären. Min kompis råddes att köpa diskusgranulat som färgfoder till sina fiskar, kanske kan testa det om inte annat...

Kommentar

• Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

Ursprungligen postat av Solid
                        Ska rommen vara gul?
                        Där ser man vad mycket jag kan om räkor , jag måste ha läst det där om rommens färg i en tråd där de pratade om någon annan sorts räka då.

Då kan jag ju inte annat än hålla tummarna för att jag får räklingar senare
                        Om jag inte minns helt fel så kläcks rommen efter ca tre veckor va?
                        Böjar man räkna tiden från att rommen "bildats" eller från att honan börjar bära dem under sig?

Min ena är helt genomskinlig och var det när jag köpte dom, honan är rödaktig, men hon var faktiskt lite rödare när jag köpte henne än hon är nu...
                        Det är olika färg på rommen på olika sorters räkor. Körsbär har gul rom.
                        Jag har för mig det är ca tre veckor det tar. Men du ser det oftast när det är på G. Rommen är väldigt stora och ovala när det är dags och tittar man riktigt noga man man se svarta prickar på romkornen (ynglens ögon). Honan fläktar dem också mycket mer när det närmar sig.

Jag har hört att karoten är bra för färg...mina får förvälld morot...ja inte bara men i en liten matmix av räkor, räkrom, skalade gröna ärtor, förvälld morot, förvälld spenat. Mixa så hårt det går och frys in i platta paket du kan bryta små bitar av. (Är ju tyvärr stört omöljligt att bara göra en portion och kunna ge färskt.)

Kommentar

• Solid
                          • August 2007
                          • 734

Det är olika färg på rommen på olika sorters räkor. Körsbär har gul rom.
                          Jag har för mig det är ca tre veckor det tar. Men du ser det oftast när det är på G. Rommen är väldigt stora och ovala när det är dags och tittar man riktigt noga man man se svarta prickar på romkornen (ynglens ögon). Honan fläktar dem också mycket mer när det närmar sig.

Jag har hört att karoten är bra för färg...mina får förvälld morot...ja inte bara men i en liten matmix av räkor, räkrom, skalade gröna ärtor, förvälld morot, förvälld spenat. Mixa så hårt det går och frys in i platta paket du kan bryta små bitar av. (Är ju tyvärr stört omöljligt att bara göra en portion och kunna ge färskt.)
                          Okej, tack för svaren

Jag har redan en egen räkmix här hemma som jag gjort till fiskarna i 200litaren för någon månad sen. Består dock av räkor, gröna ärtor, lite majs och lite tonfisk (som man köper på burk). Vet inte riktigt om jag vill mata med mixen i den lilla burken då jag inte har någon filter där i...

Kommentar

• Solid
                            • August 2007
                            • 734

Nu efter en tid kan jag ju inte låta bli att berätta hur det går.

Algerna frodas och de bubblar syre från dom mest hela tiden, växterna fiinns kvar men är så gott som täckta med alger, Det hela är kanske ingen fröjd för ögat precis

Men i algerna fastnar en massa mat och räkorna verkar trivas. För bara några dagar sedan märkte jag att jag hade småräkor i karet från första gången räkhonan gick med rom. Jag har som mest sett 10 st småräkor på en halv centimeter samtidigt, och antagligen finns fler Honan går för övrigt med rom igen nu och har vanligen fin färg. Räkorna verkar ha blivit ännu piggare sen platykompisarna flyttade...

Även om karet inte är vidare snyggt (ingen underdrift...)
                            så mår invånarna bra

Kommentar

• Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

Finns det gott om alger är där ju jättegott om mat till yngel. Så det tror jag det att räkorna trivs. Bara vattenkvaliteten är bra så lär de nog frodas

Kommentar

• Solid
                                • August 2007
                                • 734

Finns det gott om alger är där ju jättegott om mat till yngel. Så det tror jag det att räkorna trivs. Bara vattenkvaliteten är bra så lär de nog frodas
                                Jo jag vet, det är därför jag inte tycker det gör något att det är algskog där i, de är och plockar bland algerna och växterna mest hela tiden

Kommentar

Arbetssätt...