Räkor & PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Räkor & PMDD?

    Jag har just nu ett mini-kar (10 L) med två mycket små Platyyngel (1 dygn). Burken har bara varit igång i ett par dagar, men allt vatten och växterna kommer från ett annat moget kar. Har också tillsatt Nitrivec i 10 L-burken.

    Jag hade tänkt köpa några Körsbärsräkor som sällskap (städpatrull) till ynglena men undrar flera saker;
    - Hur många räkor måste man ha för att de ska trivas?
    - Tål Körsbärsräkor PMDD? (Normaldos)
    - Kan jag köpa ett par räkor redan imorgon, eller hur länge ska jag vänta?


    Är väldigt tacksam för snabba svar
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    körsbär e mindre känsliga för pmdd de verkar inte bry sig om det eller co2
    däremot så är crystal shrimps känsliga.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Okej, det står nämligen på deras artbeskrivning (körsbär) här på zoopet att dom är känsliga för Nitrat. Om inte jag minns fel så ingår väl Nitrat i PMDD?

      Eftersom det inte är så mycket växter i den lilla burken kan jag ju alltid köra halvdos för räkornas skull om det behövs

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Crystal är känsliga för nitrat men körsbär verkar anpassa sig bra =O)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          När jag själv körde med pmdd (slutat pga lathet ^^) så kunde jag ibland köra trippel dos utan att några räkor dog i alla fall, men under den perioden fick jag inte heller några räkbebisar. Vet inte om det var pga pmdd eller något annat.

          Men ah, just med körsbär så skall det funka med pmdd om du kör normaldos, men själv skulle jag inte våga köra med mer än normaldos igen
          Räkbiten


          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Tack för era svar hittills

            Jag börjar köra med halvdos, så får jag se om jag ökar senare
            (om växterna skulle se alltför lidande ut).

            Jag undrar om det räcker med 3-4 räkor,
            eller måste de vara fler för att trivas?

            Mina föräldrar är nämligen allt annat än positiva till det här med att köpa räkor ("De är ju bara tråkiga och äckliga" sa mamma), så de måste betalas själv och jag vill ju inte köpa så många i början innan jag vet hur de trivs hos mig. Har jag riktigt tur kanske de ökar i antal av sig själva med tiden...

            Sen undrar jag också om jag kommer behöva köpa någon mat till dom?

            Delvis får de ju mat från de två Platybäbisarna, sen finns ju en del alger också, och ett par boklöv kommer också åka i karet åt dom.


            Vore kul om någon ville svara på dessa frågor också

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Jag har ett 42 liters med körsbärsräkor och snäckor. Har aldrig mätt några värden i det, eller tillsatt något. Men konstigt nog är det i det karet alla växter verkar trivas och frodas som bara den. Har tex haft sådan där små mini anubias. I de andra karen tappar de bladen men i räkkaret blommar de och växer så jag får dela på dem för de blir för stora. Kan iofs bero på övriga fiskinnevånare i andra kar... Men det verkar i alla fall inte som det behövs någon gödning.

              Vet inte hur det är med trivseln, vet inte om de är så medvetna om hur många de är. De bara är :-) Jag började med 12styck i 42 liter och de var snart hundratals...
              Vill du få fler så se till så du får av varje kön. Honorna är större, rödare och med gul fäck på ryggen. En del hanar är ganska genomskinliga med bara lite rött på. De är mindre än honorna och saknar gul fläck. Är lite annorlunda i kroppsbyggnaden också, mer smala liksom :-)

              De äter döda växtdelar och alger, men för att få fina färger på dem och för lite livskvalitet tror jag de uppskattar varierad kost. Frysta, skalade ärtor, räkmix, fisk skrap mm mm...listan kan göras lång. Men sådan här mat behöver man nog inte ge varje dag och bör nog inte om man inte har många räkor och snäckor som städar undan det. För de föredrar ju det här framför alger och man vill ju att de städar undan dem också :-)

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Eurydike
                Jag har ett 42 liters med körsbärsräkor och snäckor. Har aldrig mätt några värden i det, eller tillsatt något. Men konstigt nog är det i det karet alla växter verkar trivas och frodas som bara den. Har tex haft sådan där små mini anubias. I de andra karen tappar de bladen men i räkkaret blommar de och växer så jag får dela på dem för de blir för stora. Kan iofs bero på övriga fiskinnevånare i andra kar... Men det verkar i alla fall inte som det behövs någon gödning.
                Det låter väldigt bra, men jag tror jag kör i PMDD i alla fall när jag ändå tillsätter det i mitt andra kar varje vecka

                Ursprungligen postat av Eurydike
                Vet inte hur det är med trivseln, vet inte om de är så medvetna om hur många de är. De bara är :-) Jag började med 12styck i 42 liter och de var snart hundratals...
                Vill du få fler så se till så du får av varje kön. Honorna är större, rödare och med gul fäck på ryggen. En del hanar är ganska genomskinliga med bara lite rött på. De är mindre än honorna och saknar gul fläck. Är lite annorlunda i kroppsbyggnaden också, mer smala liksom :-)
                Där ser man Går det lätt att sälja/ge bort räkor om de blir för många?

                Jag köpte två st Körsbärsräkor idag, bara strax över centimetern i storlek, så zoogubben visste inte om det var honor eller hanar... Den ena var röd och den andra genomskinlig, men de kanske bli röda båda två när de växer..?
                Ajaa, får väl hoppas att de inte är av samma kön så jag kan få räklingar från dem senare. Annars köper jag några till om dom verkar trivas.

                Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar?

                Ursprungligen postat av Eurydike
                De äter döda växtdelar och alger, men för att få fina färger på dem och för lite livskvalitet tror jag de uppskattar varierad kost. Frysta, skalade ärtor, räkmix, fisk skrap mm mm...listan kan göras lång. Men sådan här mat behöver man nog inte ge varje dag och bör nog inte om man inte har många räkor och snäckor som städar undan det. För de föredrar ju det här framför alger och man vill ju att de städar undan dem också :-)
                De ska allt få en liten bit ärta eller räkmix också

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #9
                  är det så för alla eller för vissa att det inte blir eller blir mindre räkbäbisar om man kör med pmdd?
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av Solid
                    Där ser man Går det lätt att sälja/ge bort räkor om de blir för många?

                    Jag köpte två st Körsbärsräkor idag, bara strax över centimetern i storlek, så zoogubben visste inte om det var honor eller hanar... Den ena var röd och den andra genomskinlig, men de kanske bli röda båda två när de växer..?
                    Ajaa, får väl hoppas att de inte är av samma kön så jag kan få räklingar från dem senare. Annars köper jag några till om dom verkar trivas.

                    Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar?
                    Det brukar inte vara något problem att bli av med räkorna, nej.
                    Hos mig är inte hanarna så värst röda. Genomskinliga med rött på, inte heltäckande rött som de vuxna honorna.
                    Jag tycker nog det varit lite olika hur stora de är när de blir könsmogna. Man ser på honorna när de får den gula fläcken på ryggen, med rom ämnen. Vissa är ganska små tycker jag när de får den. Har nog ett par honor med äggfläck som bara är dryga centimetern faktiskt. Medan de största honorna är 3 cm.

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Ursprungligen postat av Solid
                      Tack för era svar hittills

                      Jag börjar köra med halvdos, så får jag se om jag ökar senare
                      (om växterna skulle se alltför lidande ut).

                      Jag undrar om det räcker med 3-4 räkor,
                      eller måste de vara fler för att trivas?
                      jag tycker du skall köpa minst 10 st. Ju färre de är, desto skyggare blir de. speciellt om du har fiskar i ditt kar. köper du 3-4 så kommer du knappt se dom eftersom dom kommer spendera sin tid med att gömma sig.

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Mina föräldrar är nämligen allt annat än positiva till det här med att köpa räkor ("De är ju bara tråkiga och äckliga" sa mamma), så de måste betalas själv och jag vill ju inte köpa så många i början innan jag vet hur de trivs hos mig. Har jag riktigt tur kanske de ökar i antal av sig själva med tiden...
                      Din mamma har nog aldrig sett levande räkor då Köper man körsbär som är röda och fina så är de väldigt snygga (inte äckliga alltså) och har man tillräckligt många i karet så att de är framme så är de mycket roligt och intressant att titta på dom. Men köp ett par stycken till att börja med, är de kvar efter 1 vecka så köp fler.

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Sen undrar jag också om jag kommer behöva köpa någon mat till dom?

                      Delvis får de ju mat från de två Platybäbisarna, sen finns ju en del alger också, och ett par boklöv kommer också åka i karet åt dom.
                      De äter samma mat som andra fiskar De är mästare på att gå omkring och käka upp rester. De äter en del alger också.


                      Ursprungligen postat av Solid
                      Vore kul om någon ville svara på dessa frågor också
                      Hoppas du tycker att du fått bra svar!
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #12
                        Ursprungligen postat av fredd
                        är det så för alla eller för vissa att det inte blir eller blir mindre räkbäbisar om man kör med pmdd?

                        ingen som vet?
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Ursprungligen postat av Annaica
                          jag tycker du skall köpa minst 10 st. Ju färre de är, desto skyggare blir de. speciellt om du har fiskar i ditt kar. köper du 3-4 så kommer du knappt se dom eftersom dom kommer spendera sin tid med att gömma sig.
                          Jag köpte två stycken igår, och än verkar de då absolut inte vara skygga. De går/simmar runt och äter för fullt. Dock så går de ju bara med några yngel som inte ens är hälften så stora som räkorna. Men om en eller två veckor ska jag nog utöka antalet med en eller två räkor

                          Ursprungligen postat av Annaica
                          Din mamma har nog aldrig sett levande räkor då Köper man körsbär som är röda och fina så är de väldigt snygga (inte äckliga alltså) och har man tillräckligt många i karet så att de är framme så är de mycket roligt och intressant att titta på dom. Men köp ett par stycken till att börja med, är de kvar efter 1 vecka så köp fler.
                          Nu har hon sett dem, och verkar fortfarande ha samma inställning till dem...
                          Men ingen av mina har någon vidare imponerande färg, om/när de färgar ut ordentligt kanske hon ändrar sig?

                          Mina är intressanta att titta på redan nu, inte det minsta skygga

                          Ursprungligen postat av Annaica
                          De äter samma mat som andra fiskar De är mästare på att gå omkring och käka upp rester. De äter en del alger också.
                          De verkar ha fullt med mat, de käkar mest massa småpartiklar som fortfarande finns på inredningen sen karet startades, men också alger. Fortsätter de så här så kan man ju inte vara annat än väldigt nöjd

                          Ursprungligen postat av Annaica
                          Hoppas du tycker att du fått bra svar!
                          Jadå, det har jag fått!

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Nu gör jag det igen; kommer med fler frågor!
                            - Svara om ni orkar

                            Jag undrar vad som är viktigast med inredningen för Körsbärsräkor?
                            I karet har jag sand/fint grus, en liggande mangroverot, några små, runda, släta, svarta stenar och måttligt med växter (inga finbladiga). Låter det okej?
                            Senast redigerad av Solid; 16 November 2007, 21:45.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Jag la märke till att Havanna zoo verkade ha billiga räkor (19 kr/st för Körsbär). Så jag tänkte åka dit nästa helg och köpa ett par till kompisar till mina i yngelkaret.

                              Men yngelburken har ju som sagt bara varit igång en vecka nu, dock med vatten & växter från mitt "stora" kar. Borde jag vänta längre med att köpa fler så jag inte riskerar någon plötslig Nitrit-förgiftning eller liknande?
                              Eller kan jag köpa 2-3 räkor till utan att det är någon fara?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...