Hjälp, räkorna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av Sonja
    Jodå, blästersanden är olika. Vad jag läst mig till så är det just Biltemas som funkar. Men man kan få problem av att den är så väldigt finkornig och tät också. Jag har använt blästersanden i flera kar utan problem för akvarieinnevånarna men jag fick inte växterna att riktigt trivas.
    Ja, då är det alltså skillnad. Räkorna måste ju ha blivit förgiftade för att orsaka en sådan massdöd... Det kan ju inte vara något annat om karet är nystartat och utan nitrit?!

    Använde du några andra kemikalier än nitravec i karet? Det har jag använt och till räkor utan påverkan.. Däremot tyckte jag mig märka att de inte gillade Aquasafe.. Men om jag har rätt om det så borde det ändå inte skapa en sådan massdöd heller.
    Övrig inredning?
    Var blästersanden ifrån Biltema???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Zoelin
      • March 2007
      • 137

      #17
      Jag har inte använt nå andra medel i vattnet heller eftersom jag läste på någon tråd här om att räkor inte tyckte om det, och växterna håller sig väldigt bra så dom har inte behövt nå hjälp med växtmedel heller.
      Min sista CR var död i morse jag hoppas bara att det var den sista räkan som dog nu på ett tag.

      Är Amano räkor tåligare än körsbärs och CR? för mina 5 amano har aldrig verkat påverkade av vad det nu är som är fel, ingen av dom har dött och dom simmar omkring och är hur pigga som helst.
      Mvh Kerstin & Alexander

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #18
        inga döda räkor idag iallafall

        Tänkte oxå passa på att höra med er vilka vatten värden är de viktigaste att hålla koll på för räkor förutom Nitrit?
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Amano är tåliga, tror dom t.o.m är tåligare än körsbär. Crystal red är betydligt känsligare.
          Vet du vad du har för grundvärden på vattnet när det gäller ph, kh, och temp?

          Det är många som haft problem i början då dom stoppar ner räkor i nystartade kar.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • becky_be
            • August 2005
            • 473

            #20
            Jag kör med biltemas blästersand i alla mina räkkar, och både räkor och växter trivs fint. Har haft så i ett år nu, om inte längre i något av akvariumen. Men som sagt, det finns andra sorters blästersand också, de har jag ingen erfarenhet av.
            @-{-{--
            Rebecca

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #21
              Flytta till nytt...

              Ursprungligen postat av evus
              Ett knep när man flyttar räkor är att spara det gamla vattnet i hinkar. Jag brukar ta c:a 73% gammalt vatten och resten nytt.
              Jag gjorde en flytt på mina endlers, Gurami, Amano, några körsbärsräkor och malar från ett 50 till ett 60 l kar. Ny engelsk sjösten + 60% av det gamla akvarievattnet (+växter, sten rot mm) till det nya, satte i pump och flyttade dagen efter i alla smådjur. Alla har hittills klarat sig utmärkt.....

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                #22
                Oj, vad jag var precis när jag skrev c:a 73% Slarvmaja!! Som ni förstår så hade jag tänkt mig att det skulle stå c:a 75%
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Ursprungligen postat av Zoelin
                  Jag har inte använt nå andra medel i vattnet heller eftersom jag läste på någon tråd här om att räkor inte tyckte om det, och växterna håller sig väldigt bra så dom har inte behövt nå hjälp med växtmedel heller.
                  Min sista CR var död i morse jag hoppas bara att det var den sista räkan som dog nu på ett tag.

                  Är Amano räkor tåligare än körsbärs och CR? för mina 5 amano har aldrig verkat påverkade av vad det nu är som är fel, ingen av dom har dött och dom simmar omkring och är hur pigga som helst.
                  Men vänta nu.. Dör de fortfarande?? Jag hänger inte med riktigt...
                  Kan du beskriva hela händelseförloppet? Du startar nytt kar, efter ? länge stoppar du i ? många invånare. ? antal dör under ? dagar. Du byter sand och ?

                  Jag har en CR rymling som har överlevt medicinering som ska döda det mesta, alla sniglar är borta.. Jag upplever dem inte alls som känsliga, iaf inte mina.. Peppar peppar...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #24
                    Tåliga räkor!

                    Ursprungligen postat av Zoelin
                    Jag har inte använt nå andra medel i vattnet heller eftersom jag läste på någon tråd här om att räkor inte tyckte om det, och växterna håller sig väldigt bra så dom har inte behövt nå hjälp med växtmedel heller.
                    Min sista CR var död i morse jag hoppas bara att det var den sista räkan som dog nu på ett tag.

                    Är Amano räkor tåligare än körsbärs och CR? för mina 5 amano har aldrig verkat påverkade av vad det nu är som är fel, ingen av dom har dött och dom simmar omkring och är hur pigga som helst.
                    Har förvånats över mina Amano o körsbärsräkor. Amanoräkorna är från december -06 och körsbären från i våras. De har varit med om MÅNGA karbyten, varierande vattentemperaturer och campat med olika fisksorter. Inga underliga dödsfall har jag sett. Är impad över deras överlevnadsförmåga - anser dem vara rätt tåliga!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...