Hjälp, räkorna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    Hjälp, räkorna dör!

    Hej jag vet inte vad jag ska ta mig till nu med mitt räkakvarium

    jag hade 5 amano, ett 20 tal körsbärs och 11 CR, en snigel och en ancistrus i akvariumet och nu har ca 15 körsbärsräkor och alla CR dött på loppet av ca 1 månad. Nästan varje dag då jag vaknar så ligger 1 räka död.
    Jag har haft problem med nitrit i vattnet när jag hade sand i botten men för 2 veckor sedan har jag bytt till grus och sedan dess har jag inte haft problem med det, så jag vet inte vad jag ska göra nu, kan det vara några av växterna som inte är lämpliga för räkorna?
    Jag vet inte vad dom heter riktigt, tror att ena är Vattenwistaria, men dom andra vet jag inte riktigt.

    Någon som har något förslag på vad jag kan göra innan alla körsbära räkor dör oxå?
    Av någon anledning så verkar inte amano dö.
    Mvh Kerstin & Alexander
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    #2
    Doh, jag glömde lägga in en bild på akvariumet

    Mvh Kerstin & Alexander

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Köpte du växterna nya i affär? Eller var de "inkörda" sedan tidigare? Vad ger du dem att äta? Den här frågan har dykt upp MÅÅÅÅNGA gånger, så slå en sökning och kolla in alla de andra svaren...
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #4
        Jag har have växterna länge i mitt fisk akvarium och dom äter mest Shrimpsticks, sedan ger jag dom ibland grönsaker som jag småkokat ( läste tips om det här på forumet)
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Det var någon annan här på Zoopet som hade blästersand och fick problem med räkdöd, den personen undrade om den kunde innehålla något som inte var bra för räkor?!!

          De borde inte dö redan pga enformig kost så det är nog snarare någon förgiftning om det är sådan massdöd..
          Jag tror inte att det beror på växterna heller.

          Har du något annat kar där du kan flytta över körsbärsräkorna??

          Någon här kanske vet mer om blästersanden om det är den du har...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Zoelin
            • March 2007
            • 137

            #6
            jag bytte bort sanden för ca 2 veckor sedan och det var en sand jag hade köpt på zooaffär, men jag fick så problem med nitrit och då fick jag rådet att ta bort sanden och sätta grus istället och sedan dess har jag inte haft nå mer problem med nitrit. Det andra karet jag har så finns det 2 Väldigt glupska kampfiskhonor som fått upp smaken på räkor det var mycket på grund av det som jag startade ett räkakvarium för kamphonorna åt upp räkorna dom vuxna räkorna med.
            Mvh Kerstin & Alexander

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Är du säker på att det inte är nitrit igen? När du bytte gruset, gjorde du en nystart av allt igen? Har du någon filtrering? Om du har det, hur gjorde du med den under grusbytet?
              När man nystartar är det väldigt lätt att få nitrit i början. Det tar väl ca en månad innan det börjar stabilisera sig.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                #8
                Ett knep när man flyttar räkor är att spara det gamla vattnet i hinkar. Jag brukar ta c:a 75% gammalt vatten och resten nytt.
                Senast redigerad av evus; 04 November 2007, 09:30.
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • Zoelin
                  • March 2007
                  • 137

                  #9
                  Jag kollade nitrit precis innan jag skrev tråden här.
                  Jag gjorde en nystart av karet när jag bytte till gruset men jag tog det nya vattnet från fisk karte som har varit igång i nåt år nu ( jag fick rådet av djuraffären om det får att lättare få igång det nya karet), och jag köpte samtidigt ett nytt och lite större filter till räk karet sedan har jag använt Nitriveck eller vad det nu heter för att få rätt bakterie kultur.
                  En lite konstig sak som jag inte vet om det är vanligt men min snigel som jag har, den har nästan inte alls varit i vattnet när jag har haft problem med nitrit men sedan jag bytte till grus och nitriten försvann så är den nästan alltid i vattnet och far omkring.
                  Mvh Kerstin & Alexander

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zoelin
                    Jag kollade nitrit precis innan jag skrev tråden här.
                    Jag gjorde en nystart av karet när jag bytte till gruset men jag tog det nya vattnet från fisk karte som har varit igång i nåt år nu ( jag fick rådet av djuraffären om det får att lättare få igång det nya karet), och jag köpte samtidigt ett nytt och lite större filter till räk karet sedan har jag använt Nitriveck eller vad det nu heter för att få rätt bakterie kultur.
                    En lite konstig sak som jag inte vet om det är vanligt men min snigel som jag har, den har nästan inte alls varit i vattnet när jag har haft problem med nitrit men sedan jag bytte till grus och nitriten försvann så är den nästan alltid i vattnet och far omkring.
                    Janne på Södermalms Akvarieaffär talade om för mig att man kan använda sniglar som "varningsindikatorer" på att man inte har bra vatten.. Så jag skulle tro att ditt problem är löst nu..
                    Så då var det gruset då, som jag misstänkte? Var det blästersand du hade? För i såfall tycker jag att du ska skriva ett inlägg om det på räktråden så att alla kan läsa det, även framöver eftersom att den tråden blir kvar för evigt, och evigt..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      När du köpte det nya filtret, sköljde du av det ordentligt innan? Även filtermaterialet?
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag har haft räkor i kar med biltemas blästersand utan problem, och då var det tigerräkor som kan vara lite krångliga emellanåt. Men sen bytte jag ändå efter något år, tröttnade på den ljusa färgen på sanden.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag har haft räkor i kar med biltemas blästersand utan problem, och då var det tigerräkor som kan vara lite krångliga emellanåt. Men sen bytte jag ändå efter något år, tröttnade på den ljusa färgen på sanden.
                          Jaha, men kan det vara olika blästersand då eller att man har sköljt den för dåligt?? Räkorna är ju känsligare än fiskarna.. Visst var det någon här på Zoopet som misstänkte sin blästersand?
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Jodå, blästersanden är olika. Vad jag läst mig till så är det just Biltemas som funkar. Men man kan få problem av att den är så väldigt finkornig och tät också. Jag har använt blästersanden i flera kar utan problem för akvarieinnevånarna men jag fick inte växterna att riktigt trivas.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Zoelin
                              • March 2007
                              • 137

                              #15
                              Sanden jag använde var Rådasand 0,2-1,5mm.
                              Jo, jag sköljde noga av filtret och filtermatrialet innan jag satte i det.
                              Mvh Kerstin & Alexander

                              Kommentar

                              Arbetssätt...