Tappar räkor färgen med tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #31
    Är det ingen som vet??



    Har jag någon som helst nytta av ett KH test eller ska jag byta det till ett gH??

    Hur lägger man ner leran i karet???

    Tacksam för svar...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #32
      Ursprungligen postat av Paatsu
      Finns både genom ASSA eller aquabid.

      http://www.aquabid.com/cgi-bin/aucti...odp&1187146094
      Tackar
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #33
        GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.

        Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.

        Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Tack Ola...

          Ursprungligen postat av Ola Åhlander
          GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.

          Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.

          Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.
          Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då...

          Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #35
            Mitt KH ligger på 2 i japankaret...

            Men det lustiga är att det ligger på 0 i det inkörda räkkaret där alla Chrystal förökar sig som kaniner och mår jättebra...

            Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):

            "KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."

            Men då ska jag inte höja KH eller fattar jag fel??? Räkor vill väl ha högt GH!!??

            REN GREKISKA... Jag tror att jag får en allergisk reaktion av nått slag...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              #36
              Ursprungligen postat av Katharina
              Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då...

              Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet???
              Ifall det är pulverform kan man antingen lägga i lite när man byter vatten eller så lägger man det ett tunt lager under ditt grus, men det kräver att man gräver upp all grus igen. Men det är bra om man ska starta om ändå eller starta nytt.

              Ifall du köper stenformen så är det bara att lägga i hela stenen. Den löser upp sig sakta in i vattnet. Ungefär 9g per 100L ska man ha och det skulle räcka mellan halvår till 1 år.
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                #37
                Ursprungligen postat av Katharina
                Men det lustiga är att det ligger på 0 i det inkörda räkkaret där alla Chrystal förökar sig som kaniner och mår jättebra...

                Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):

                "KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."

                Men då ska jag inte höja KH eller fattar jag fel??? Räkor vill väl ha högt GH!!??

                REN GREKISKA... Jag tror att jag får en allergisk reaktion av nått slag...
                Du behöver inte bry dig om verken pH eller KH för du verkar ha rätt bra värde. Inte GH heller om dina räkor inte har några problem att ömsa skal.
                Men om du tycker att dina snäckor börjar få för tunna skal kanske du kan köpa sånt mat som man ger eremitkräftor som ska förstärka deras skal.



                Den är dock köttbaserad så räkor ska nog inte käka allt för mycket. Men de gillar det med.
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #38
                  Jättetack för hjälpen...

                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Du behöver inte bry dig om verken pH eller KH för du verkar ha rätt bra värde. Inte GH heller om dina räkor inte har några problem att ömsa skal.
                  Men om du tycker att dina snäckor börjar få för tunna skal kanske du kan köpa sånt mat som man ger eremitkräftor som ska förstärka deras skal.



                  Den är dock köttbaserad så räkor ska nog inte käka allt för mycket. Men de gillar det med.
                  Det är jättebra i lilla räkkaret men det syns på en del av japanräkornas skal efter ömsning att det inte är som det ska i japankaret.. Det vita är inte lika täckande.. Det kan bero på att pH är så lågt i det karet, vattnet är brunt av trärötterna, men jag håller på och byter så mycket vatten jag vågar för att få bort det... Men det var därför jag tänkte om jag skulle tillsätta något för att stärka skalen.. Jag försöker mata med Cyklops iaf 3 ggr i veckan för att de ska få Kinin den vägen...

                  Jag måste alltså inte tömma karet utan kan ha i lerpulvret direkt i vattnet när jag byter???

                  Återigen tack för svaren...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    #39
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Det är jättebra i lilla räkkaret men det syns på en del av japanräkornas skal efter ömsning att det inte är som det ska i japankaret.. Det vita är inte lika täckande.. Det kan bero på att pH är så lågt i det karet, vattnet är brunt av trärötterna, men jag håller på och byter så mycket vatten jag vågar för att få bort det... Men det var därför jag tänkte om jag skulle tillsätta något för att stärka skalen.. Jag försöker mata med Cyklops iaf 3 ggr i veckan för att de ska få Kinin den vägen...

                    Jag måste alltså inte tömma karet utan kan ha i lerpulvret direkt i vattnet när jag byter???

                    Återigen tack för svaren...
                    Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.
                    Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.
                    1. De börjar bli gamla.
                    2. Du har för lite mineraler i vattnet.
                    3. Dåligt vattenkvalité
                    4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.

                    Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #40
                      Ursprungligen postat av Paatsu
                      Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.
                      Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.
                      1. De börjar bli gamla.
                      2. Du har för lite mineraler i vattnet.
                      3. Dåligt vattenkvalité
                      4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.

                      Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.
                      Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???

                      Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...

                      Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt...

                      Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade...

                      Tack för dina råd...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        #41
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???

                        Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...

                        Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt...

                        Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade...

                        Tack för dina råd...
                        Som Sonja sa innan så är snäckor och räkor inte uppbyggda på samma sätt. Räkor får t o m problem med skalet när vattnet är för hårt och pH för högt.
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • Ola Åhlander
                          • May 2002
                          • 213

                          #42
                          Katharina: Jag undrar fortfarande varför du vill höja GH? Eftersom du bor i Stockholm så ligger ditt GH-värde mellan 4-6, vilket är i det närmaste optimalt om man ser till de värden som Paatsu rekommenderar. GH sjunker inte med tiden.

                          Däremot så bör du höja dina KH-värden, som du ju skriver i en annan tråd ligger på 2 respektive 0. Med så låga värden så riskerar du stora svängningar i pH, vilket tydligen räkor är känsliga för, om jag fattat rätt.

                          Att lägga i preparat bara för att några Japanska odlare gör det verkar lite flummigt, eftersom du inte har en aning om vilket vatten de utgår ifrån.

                          Det är stor skillnad mellan KH och GH, jag tycker fortfarande att det verkar som att du blandar ihop dessa två.... Försök att sätta dig in i vad de olika värdena står för och hur de påverkar vattnet! Det finns massor med trådar i vattenkemiforumet i ämnet. Vissa inlägg krånglar kanske till det i onödan, men du skulle nog tjäna mycket på om du ser till att få grepp om det här.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #43
                            Ha ha...

                            Ja, jag vet.. Det är bara det är jag får gåshud när man pratar om kemi, någon form av allergisk reaktion.. Det var därför jag skapade den här tråden för att försöka få svaret direkt av er som kan.. Är jag genomskådad nu

                            Jag är jättetacksam för era svar och ska försöka höja KH lite långsamt med medlet jag köpte och lägga i lite mer sand, snäckskal osv...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #44
                              Uppdatering efter några veckor..

                              Jag hade pH 7 och kh 2 i japankaret 60 L.

                              Jag köpte pH höjande JBL Aquakal och hällde bara i ca 1 ml eftersom jag är rädd för stora förändringar hos räkorna och egentligen inte gillar kemikalier.. Sen köpte jag korallkross och hällde i ca 4 knutna nävar...

                              Idag pH 7,5 och kh 4.. Super..

                              I lilla karet, 30 L, med svenska crystal. pH 6 och kh 0.

                              Jag hällde i ca 2 knutna nävar korallkross. Inget Aquakal för jag ville se skillnaden..

                              Idag pH 7 och kh 0... Så nu hällde jag i 0,5 ml Aquakal där med...

                              Spännande.. Nu återstår att köpa ett gh test och hälla i av koi lerpulvret...

                              Tack Paatsu och Ola...
                              Senast redigerad av Katharina; 09 September 2007, 12:08.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                #45
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Jag hade pH 7 och kh 2 i japankaret 60 L.

                                Jag köpte pH höjande JBL Aquakal och hällde bara i ca 1 ml eftersom jag är rädd för stora förändringar hos räkorna och egentligen inte gillar kemikalier.. Sen köpte jag korallkross och hällde i ca 4 knutna nävar...

                                Idag pH 7,5 och kh 4.. Super..

                                I lilla karet, 30 L, med svenska crystal. pH 6 och kh 0.

                                Jag hällde i ca 2 knutna nävar korallkross. Inget Aquakal för jag ville se skillnaden..

                                Idag pH 7 och kh 0... Så nu hällde jag i 0,5 ml Aquakal där med...

                                Spännande.. Nu återstår att köpa ett gh test och hälla i av koi lerpulvret...

                                Tack Paatsu och Ola...
                                Så du köpte koileran? Vad kostade det med frakt?
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...