Tappar räkor färgen med tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian78
    • June 2007
    • 26

    Tappar räkor färgen med tiden?

    Har sett att några av mina crystal red och framförallt black crystal har börjat tappa färg, ser nästan lite grådassiga ut nu. Dom har producerat en himmla massa räklingar på senaste tiden kan det ha nått med saken att göra?
    ---------------------------------------------------
    Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
    ---------------------------------------------------
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    #2
    De kan ändra färg efter humör som man kan säga. Är de glad så har de mer färg.
    Kanske alledes för mycket räkor i ditt akvariet som gör så att de trivas inte bra?
    http://kiwi.msun.se <- blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Det är inte alls ovanligt att de tappar färg när de börjar bli gamla.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        abbimicke hann före Vad jag sett på mina räkor verkar de trivas bättre och bättre ju fler de blir. Bara man sköter vattenbytena ordentligt och matar tillräcklig så.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Christian78
          • June 2007
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Sonja
          abbimicke hann före Vad jag sett på mina räkor verkar de trivas bättre och bättre ju fler de blir. Bara man sköter vattenbytena ordentligt och matar tillräcklig så.
          Det är inte så jätte mycket räkor där ännu, började med 10st vuxna och så är det kanske 30-40 yngel i 50 liter. Kan kanske vara att det är lite för varmt dom senaste dagarna, har varit svårt att hålla tempen nere i det här vädret.
          Byter vatten ca 30% en gång i veckan och mat får dom Aquatic nature shrimp excel varvat med fryst artemia. Eller så börjar vissa helt enkelt bli gammla
          ---------------------------------------------------
          Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
          ---------------------------------------------------

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Hur gamla tror du de äldsta kan vara? Det låter som du pysslar om dom på bästa sätt i alla fall. och dom är inte för många än på långa vägar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • abbimicke
              • May 2007
              • 599

              #7
              Ser räkbebisar bra ut? De vuxna räkor kan ha blivit gammal som Sonja nämnde tidigare. Själv gör jag 50% vattenbyte i veckan.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

              Kommentar

              • Christian78
                • June 2007
                • 26

                #8
                Jag har bara haft dom i ca 2 månader så jag vet inte hur gamla dom är. Räklingarna ser bra ut med klara färger hoppas det håller i sig =)
                ---------------------------------------------------
                Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
                ---------------------------------------------------

                Kommentar

                • abbimicke
                  • May 2007
                  • 599

                  #9
                  Ja då är det nog att räkorna har blivit gammal. Vi är också ny med räkor började för ca två veckor sedan
                  http://kiwi.msun.se <- blogg

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #10
                    Inavel kan det väl inte vara om du inte haft dom länge och fått mkt yngel. För mkt inavel ger ju också dålig färg, även foder tydligen, men AN's foder är ju bra!
                    Det finns "färg-förstärkare" att köpa för Crystal vet inte om det är bra, men det låter lite överdrivet för våra svennar tycker jag.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Paatsu
                      • December 2006
                      • 294

                      #11
                      Det är viktigt att ha en så varierad kost som möjligt. Sedan kan du försöka mata de så sällan som möjligt, oftast matar man sina räkor för ofta och alldeles för mycket. Det är bättre att hålla rent genom att snåla med matningen och byta vatten så lite som möjligt.
                      Vissa uppfödare i Japan har jag hört att de aldrig byter vatten utan bara fyller på det som har avdunstat för att hålla en stabilare vattenvärde som möjligt.
                      Redbee.se » // Johnny

                      Kommentar

                      • abbimicke
                        • May 2007
                        • 599

                        #12
                        Intressant, själv ger vi mat till räkorna flera gånger om dagen
                        och gör 50% vattenbyte en gång i veckan. Just nu har våra
                        räkorna ännu starkare färg än tidigare och det tyder på att
                        de stortrivas. Kan det bli ännu bättre om vi matar räkorna
                        sällan som möjligt och mindre vattenbyte?
                        http://kiwi.msun.se <- blogg

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paatsu
                          Det är viktigt att ha en så varierad kost som möjligt. Sedan kan du försöka mata de så sällan som möjligt, oftast matar man sina räkor för ofta och alldeles för mycket. Det är bättre att hålla rent genom att snåla med matningen och byta vatten så lite som möjligt.
                          Vissa uppfödare i Japan har jag hört att de aldrig byter vatten utan bara fyller på det som har avdunstat för att hålla en stabilare vattenvärde som möjligt.
                          Du tror inte det kan beror på att de kan har rätt dålig kvalité på vattnet från början? Jag bara spekulerar nu, vet inget alls om vattnet där. Men räkor är ju känsliga för dålig vattenkvalité och det är lite synd om folk här får för sig att de inte ska göra vattenbyten åt dom.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            För lågt pH som fräter på skalen som på sniglar, tror jag...

                            Jag har sett på mina nya japaner att några har blivit sämre efter att de bytte skal och har nu upptäckt att jag har fått lite lågt pH och brunt vatten i det karet eftersom det var nya trärötter däri...

                            Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt eller något dylikt som vårdar skal... Det kanske finns någonting som folk med snäckor brukar ha i???

                            Jag tror att om man har sniglar som får blekt/frätt skal så påverkar det räkorna också även om det inte syns och märks lika fort eftersom de äter artemia, cykops och kanske kalk berikade räkpellets?! Dessutom byter ju räkorna skal och det gör ju inte snäckorna...
                            Senast redigerad av Katharina; 12 August 2007, 23:29.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • abbimicke
                              • May 2007
                              • 599

                              #15
                              Hur ofta byter räkor skal?
                              http://kiwi.msun.se <- blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...