Odla crystal red och crystal black

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Om den röda eller svarta färgen som är dominant det vet jag inte - men den japanske storodlaren i Singapore pratade i alla fall om att 1 på 10 blev svart i hans odling.
    Hans räkor odlades också vid en temp på 24-26 grader och det tyckte han funkade bäst.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Fiddan
      Jag textar gärna om jag får hjälp, tänk dig att det är 40 minuters rent prat, jag har textat filmer förr för divxsweden, och denna 40 minuters film är som 2 långfilmer

      Jag har gjort 15 minuter, så skita i det tänker jag inte göra.
      bara abbimicke blir glad så.
      Ok - du skrev ju att det "inte alls var svårt eller krångligt" så jag trodde att det var lätt fixat. Själva bedömde vi att det var för mycket jobb (i alla fall för oss - som inte var så insatta i hur man gör) satt i realtion till intresset (sorry abbimicke) - men eftersom du sa tvärt om så....
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Fiddan
        • June 2006
        • 885

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ok - du skrev ju att det "inte alls var svårt eller krångligt" så jag trodde att det var lätt fixat. Själva bedömde vi att det var för mycket jobb (i alla fall för oss - som inte var så insatta i hur man gör) satt i realtion till intresset (sorry abbimicke) - men eftersom du sa tvärt om så....
        Lätt som en plätt är det. man sitter med filmen i ett fönster pausar och skriver i ett annat fönster i ett program( Subtitle Workshop ), det jobbiga kommer när man inte hör eller förstår vad som sägs, och måste spola tillbaka och lyssna 2-3 gr innan man fattar. som med dansken för mig (sorry danskar).

        Edit, ps "satt i realtion till intresset" ja tur är väl det att inte svt har samma tänk som bossarna på zoopet.
        Senast redigerad av Fiddan; 31 July 2007, 18:09.
        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          #19
          Ursprungligen postat av Leonard
          Ang. genetik inom räkodling, så tror jag att det är röd som är dominant och svart är recessiv! Röd brukar nästan alltid vara dominant och jag har för mig att jag läst att det är röd hos Crystal som är mest dominant.
          Att dom kommer föröka sig är nog inte heller några problem. Nästan svårare att få dom att inte föröka sig
          I och med att Red crystal är bara en färgmutation av den svarta så är den röda recessiv.

          Jag har iaf märkt att räkorna växer snabbast vid en temp. runt 25-26C. Men det sägs att de får en finare färg runt 22C.
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Fiddan
            Lätt som en plätt är det. man sitter med filmen i ett fönster pausar och skriver i ett annat fönster i ett program( Subtitle Workshop ), det jobbiga kommer när man inte hör eller förstår vad som sägs, och måste spola tillbaka och lyssna 2-3 gr innan man fattar. som med dansken för mig (sorry danskar).

            Edit, ps "satt i realtion till intresset" ja tur är väl det att inte svt har samma tänk som bossarna på zoopet.
            Du behöver inte be några danskar om ursäkt eftersom inga danskar intervjuas
            Tänk om vi hade samma lön som bossarna på svt - då jäklar hade vi nog haft tid
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • abbimicke
              • May 2007
              • 599

              #21
              Tack för svaret!
              Bra att Aquatic Nature Shrimp Excel är superbra foder
              Vi lade en maltablett åt räkorna idag och visst åt de den. Det tog långtid eftersom de är bara 5 stycken räkor i akvariet just nu. Det lär gå fortare när vi får fler räkor till torsdag. Det fanns kvar matresten i akvariet så hoppade vi över att ge mer mat.

              Angående PMDD så kör vi med PMDD fast mindre dos än som det ska vara. Blir det bra tror ni eller bör vi följa fulldos varje vecka med PMDD för att undvika något kemiskt problem i akvariet? Iallafall om det kan hända något om man ger lägre dos?

              Jag skippar Aqua Safe vid vattenbyte. Hmmm, funderar på 6 CR och 4 CB eller 7 CR och 3 CB.

              Fiddan, låter bra du har hunnit ganska mycket! 15 minuters film måste vara väldigt mycket jobb med det. Det blir ännu bättre om fler hjälper varandra så går det fortare. Synd att ingen annan här som kan ställa upp som textar filmen. Men tänk på att du får credit och ditt namn syns slutet i filmen här på zoopet

              Vi har oftast 21-22 grader och det har hänt att den hamnar på 23. Vi får se vad som händer med färger och förökningar.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #22
                Aha, så den svarta Crystal är mer "naturlig" än den röda? Iof så är väl den svarta också framodlad.
                Såg en som hade både svart och röd crystal tillsammans med Guld Crystal ( http://tw.myblog.yahoo.com/henry-hua ) och det såg ju ut att funka skitbra!
                Fasen Guld Crystal är jag skitsugen på att skaffa men antar dom är rätt dyra!
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Paatsu
                  • December 2006
                  • 294

                  #23
                  Ursprungligen postat av Leonard
                  Aha, så den svarta Crystal är mer "naturlig" än den röda? Iof så är väl den svarta också framodlad.
                  Såg en som hade både svart och röd crystal tillsammans med Guld Crystal ( http://tw.myblog.yahoo.com/henry-hua ) och det såg ju ut att funka skitbra!
                  Fasen Guld Crystal är jag skitsugen på att skaffa men antar dom är rätt dyra!
                  Den svarta går att hitta i naturen, närmare bestämt i Kina/Hongkong.
                  Men de finare är självklart framodlade, men poängen var att den svarta går att hitta som vildfångad.

                  Sist jag kollade på en japanskt auktion så kostade golden runt 300kr styck.
                  Senast redigerad av Paatsu; 31 July 2007, 23:47.
                  Redbee.se » // Johnny

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #24
                    Aha, Superbra Paatsu! Hade jag ingen aning om. Visste ju att man odlar upp finare former med mer vitt i, men inte att dom fanns vilt.

                    Då kommer det kosta en del att ta hem Golden :S får vänta "lite" med dom då
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • techralf
                      • November 2009
                      • 2

                      #25
                      crystal red och solfjädersräka?

                      Hej, jag har ett crystal-red par som nyligen fått ca 10 ungar, jag är sugen på att även ha ett par solfjädersräkor i det 54-liters-karet.
                      Kan solfjädersräkor vara ett hot mot nykläckta mindre räkor?

                      Kommentar

                      • TommyM
                        • September 2010
                        • 1

                        #26
                        Jag tror inte att det ska vara några problem. Tror inte att dom äter andra räkor dom filtrerar ut sin mat i vattnet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...