Odla crystal red och crystal black

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

Odla crystal red och crystal black

Vi är intresserad av att odla crystal red och black.

1. Går det utmärkt att blanda ihop dessa räkor?

2. Blir det mycket blackyngel eller tvärtom? om det gör så hur löser man problemet? eftersom man vill ha en bra balans.

3. Kan ALLA crystal räkor föröka sig eller finns det vissa som inte kan det?
    eftersom när vi köpte Crystal Red räkor så sa akvariehandlaren att de förökar INTE. Hon rekommenderade körsbärräkor för de förökar sig fort.

Det är nog fel att säga att de INTE förökar sig eftersom de kan visst föröka sig men det kan vara svårt eller så tar det tid. Stämmer det?

4. Stämmer det att man kan ha en räka per liter om man har filtering? Vi har ett 19liters så det innebär att vi kan ha 19 räkor totalt utan problem. Vi skulle nog föredra runt 10 räkor i akvariet att de förökar sig framöver.

5. Läste att räkor äter döda blad också så kan man gå ut och plocka döda blad? Vilka blad som helst?

6. Vad som gör så att de förökar sig lätt? Vad som hindrar de från att föröka sig?

Själv kan jag tänka mig om man har fiskar i akvariet t.ex. rovfisk så förökar de inte sig fort men om man enbart har räkor i akvariet så förökar de sig fort. Stämmer det?
    http://kiwi.msun.se <- blogg

• Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

1. Ja, samma räka. Olika färger. Se tabellen under svaret på fråga 3.

2. Det blir (om man ska tro en odlare Kjell intervjuade) ungefär var 10:e räka som blir svart.

3. ALLA försökar sig för eller senare och med alla "kompatibla" räkkompisar (http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?i...tvattensraekor)

4. Ungefär så brukar bli bra ja.

5. Ek, bok och mandel är deras favoriter.

6. Bra vatten, bra temperatur, relativt strömt. Mindre bra om vattenvärdena inte är till deras favör, ex. för lågt/högt pH, kH och sen är dom absolut känsligare för nitrit än fiskar.

Rovfisk kniper räkyngel, utan fisk ser du fler yngel ute o spatsera tidigare, med fisk i karet är dom lite fegare och gömmer sig i ungefär en månad tills dom är stora nog att våga sig fram.

//C
    Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 31 July 2007, 10:12.
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Vad gäller korsningarna så har du läst Zoopetartiklen från Aquarama http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=457 där även en räkodlare besöks.
      LIkaså är det ju en lång snutt i videon från Aquarama som du kan ladda hem.

En hel del info finns också i Zoopet "Allmänna - räkinfo" http://www.zoopet.com/index.php?opti...409&Itemid=210
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• abbimicke
        • May 2007
        • 599

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
        1. Ja, samma räka. Olika färger. Se tabellen under svaret på fråga 3.

2. Det blir (om man ska tro en odlare Kjell intervjuade) ungefär var 10:e räka som blir svart.

3. ALLA försökar sig för eller senare och med alla "kompatibla" räkkompisar (http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?i...tvattensraekor)

4. Ungefär så brukar bli bra ja.

5. Ek, bok och mandel är deras favoriter.

6. Bra vatten, bra temperatur, relativt strömt. Mindre bra om vattenvärdena inte är till deras favör, ex. för lågt/högt pH, kH och sen är dom absolut känsligare för nitrit än fiskar.

Rovfisk kniper räkyngel, utan fisk ser du fler yngel ute o spatsera tidigare, med fisk i karet är dom lite fegare och gömmer sig i ungefär en månad tills dom är stora nog att våga sig fram.

//C
        Tack så mycket för svaret!

7. Vågar man använda PMDD samband med räkor?

8. Ska man använda Aqua Safe eller vad ska man använda till vattenbyte? Räcker det bara med vatten som har ungefär samma temp som karet?

Kommentar

• abbimicke
          • May 2007
          • 599

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vad gäller korsningarna så har du läst Zoopetartiklen från Aquarama http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=457 där även en räkodlare besöks.
          LIkaså är det ju en lång snutt i videon från Aquarama som du kan ladda hem.

En hel del info finns också i Zoopet "Allmänna - räkinfo" http://www.zoopet.com/index.php?opti...409&Itemid=210
          Tack så mycket!
          Där innehöll ju information ur filmen som jag missade pga ej textning i filmen

Kommentar

• Paatsu
            • December 2006
            • 294

Jag läste i en annan tråd att du kommer ha 5 röda och 5 svarta, så sannolikheten för hur många svarta du kommer ha när de väl börjar föröka sig är att du kommer sluta med att du har många många fler svarta pga att den svarta är dominant.

Såhär ser tabellen ut tagen från en annan sida:

b = röd recessiv
            B = svart dominant

bbxBB=Bb+Bb+Bb+Bb -> Alla blir svarta

Bbxbb=bb+Bb -> 50% är svarta, 50% är röda

bbxbb=bb+bb+bb+bb -> 100% röda

Bb ser svarta ut på grund av att B är den dominanta genen.
            Senast redigerad av Paatsu; 31 July 2007, 18:12.
            Redbee.se » // Johnny

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av abbimicke
              Tack så mycket!
              Där innehöll ju information ur filmen som jag missade pga ej textning i filmen
              Ja det verkar ju tyvärr som vi inte får den utlovade textade versionen av filmen. Du får kolla med någon som hör vad som sägs så får denne "tolka"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Inavel..

Om du bara har 19 L så kommer det att bli svårt att inte få inavel och att räkorna efter bara några generationer förlorar i färg, alltså det röda blir orange och det vita blir genomskinligt.. Det skulle vara bättre med ett större kar och att känna en eller flera andra odlare så att man kontinuerligt kan byta/köpa in nya räkor...
                Det är ju dessutom bra att börja med riktigt bra räkor om man ska odla, inte bara köpa av ett Zoo..

Det går jättebra att odla på Crystal, de förökar sig som kaniner Det tar ungefär en månad innan de kommer igång.. Du borde börja med att plugga igenom räktråden.. Det står mycket där..

Jag förespråkar trärötter till Crystal, som jag tjatar om överallt här på Zoopet.. Fick lära mig på Akvarielagret i Bromma att de behöver trärötter för sin matsmältning.. Mina Crystal sitter nästan uteslutet på trärötterna till skillnad från Körsbär och WP..
                Jag undviker också alla preparat och kemikalier.. Nu har jag dock börjat att märka att sniglar och räkor inte har lika fina skal och tillsätter därför lite kalk.. Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt som jag ska leta efter..

Maten är också viktig.. Speciellt bra, sa Leonard, var att ge små kräftdjur t ex Cyklops och Artemia för då får räkorna vad de behöver för skalen.. Man märker att de är galna i det också... Jag har sniglar, Posthorn, tillsammans med räkorna för att få en bra balans. Kul med räkor..
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• abbimicke
                  • May 2007
                  • 599

Ursprungligen postat av Paatsu
                  Jag läste i en annan tråd att du kommer ha 5 röda och 5 svarta, så sannolikheten för hur många svarta du kommer ha när de väl börjar föröka sig är att du kommer sluta med att du har många många fler svarta pga att den svarta är dominant.

Såhär ser tabellen ut tagen från en annan sida:

b = röd rececive
                  B = svart dominant

bbxBB=Bb+Bb+Bb+Bb -> Alla blir svarta

Bbxbb=bb+Bb -> 50% är svarta, 50% är röda

bbxbb=bb+bb+bb+bb -> 100% röda

Bb ser svarta ut på grund av att B är den dominanta genen.
                  Så det är bäst att ha 7 CR och 3 CB?

Kommentar

• abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

Ja det verkar ju tyvärr som vi inte får den utlovade textade versionen av filmen. Du får kolla med någon som hör vad som sägs så får denne "tolka"
                    Ja, det är också bra att ni gjorde sidan med bilder och texter som innehöll i filmen. Min fästmö är hörande och hon översatt en del till mig som är intressant i filmen

Kommentar

• abbimicke
                      • May 2007
                      • 599

Ursprungligen postat av Katharina
                      Om du bara har 19 L så kommer det att bli svårt att inte få inavel och att räkorna efter bara några generationer förlorar i färg, alltså det röda blir orange och det vita blir genomskinligt.. Det skulle vara bättre med ett större kar och att känna en eller flera andra odlare så att man kontinuerligt kan byta/köpa in nya räkor...
                      Det är ju dessutom bra att börja med riktigt bra räkor om man ska odla, inte bara köpa av ett Zoo..

Det går jättebra att odla på Crystal, de förökar sig som kaniner Det tar ungefär en månad innan de kommer igång.. Du borde börja med att plugga igenom räktråden.. Det står mycket där..

Jag förespråkar trärötter till Crystal, som jag tjatar om överallt här på Zoopet.. Fick lära mig på Akvarielagret i Bromma att de behöver trärötter för sin matsmältning.. Mina Crystal sitter nästan uteslutet på trärötterna till skillnad från Körsbär och WP..
                      Jag undviker också alla preparat och kemikalier.. Nu har jag dock börjat att märka att sniglar och räkor inte har lika fina skal och tillsätter därför lite kalk.. Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt som jag ska leta efter..

Maten är också viktig.. Speciellt bra, sa Leonard, var att ge små kräftdjur t ex Cyklops och Artemia för då får räkorna vad de behöver för skalen.. Man märker att de är galna i det också... Jag har sniglar, Posthorn, tillsammans med räkorna för att få en bra balans. Kul med räkor..
                      Tack för all information
                      Vi kanske kan flytta räkorna till större akvarium och köpa in fler räkor så det blir inte inavel. Det finns tyvärr andra fiskar i akvariet som kan äta upp räkyngel men samt har vi väldigt mycket växter omkring så kanske det bör inte vara något problem?

Tack för tipset angående trärötter och det var helt nytt för oss
                      Vi köpte en Aquatic Nature Shrimp Excel food och den kostade 135kr för en liten burk. Är den bra?

Hur många gånger om dagen bör man mata räkor för att de ska må bra?
                      Om man reser bort klarar de också utan mat i 2 veckor som fiskar gör eller bör man fixa på något sätt så att de får mat i sig?

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

7. Ja det ska nog inte vara farligt, om jag inte missminner mig så håller Leonard på med sånt.

8. Vi hade det i början men nu har vi helt skippat det. Både kört med AquaSafe och sedermera StressZyme och StressCoat, ingen räkyngelsdöd eller något annat onaturligt. Brukar köra i kallt kallt vatten när vi byter.

Mat bör dom väl få 5-6 gånger i veckan om man sköter sitt veckliga 30-50procentiga vattenbyte. Shrimp Excel sägs vara bra, men vi kör på en blandning av frysfoder, granulat, flingor och algtabletter. Dom verkar trivas med det eftersom att dom är riktigt röda så

//C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• abbimicke
                          • May 2007
                          • 599

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                          7. Ja det ska nog inte vara farligt, om jag inte missminner mig så håller Leonard på med sånt.

8. Vi hade det i början men nu har vi helt skippat det. Både kört med AquaSafe och sedermera StressZyme och StressCoat, ingen räkyngelsdöd eller något annat onaturligt. Brukar köra i kallt kallt vatten när vi byter.

Mat bör dom väl få 5-6 gånger i veckan om man sköter sitt veckliga 30-50procentiga vattenbyte. Shrimp Excel sägs vara bra, men vi kör på en blandning av frysfoder, granulat, flingor och algtabletter. Dom verkar trivas med det eftersom att dom är riktigt röda så

//C
                          Tack för svaret! Då skippar vi Aqua Safe men vi kan inte köra i kallare vatten eftersom tempen är 22c men går det bra ungefär likadan temp som 22c eller lite mer typ 23c? Inte alledes för mycket förändringar som chockar räkorna. Ok då får vi variera med mat också men oftast ska de få Shrimp Excel.

Kommentar

• Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

abbmicke: Ditt Aquatic Nature Shrimp Excel är ett superbra foder för räkor! Det är mitt favourit foder för räkorna. Dom gillar annnars också kokta gröna ärtor, frusen Artemia, Cyclops, m.m. och ett annat bra granulat foder är också Hikari Crab Cousine.

Det funkar bra med PMDD tillsammans med räkor, även CO2 i lagom mängder funkar bra.
                            Tror inte att du ska behöva köra med AquaSafe vid VB.

Ang. genetik inom räkodling, så tror jag att det är röd som är dominant och svart är recessiv! Röd brukar nästan alltid vara dominant och jag har för mig att jag läst att det är röd hos Crystal som är mest dominant.
                            Att dom kommer föröka sig är nog inte heller några problem. Nästan svårare att få dom att inte föröka sig
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• Fiddan
                              • June 2006
                              • 885

Jag textar gärna om jag får hjälp, tänk dig att det är 40 minuters rent prat,denna 40 minuters film är som 2 långfilmer

Jag har gjort 15 minuter, så skita i det tänker jag inte göra.
                              bara abbimicke blir glad så.
                              Senast redigerad av Fiddan; 31 July 2007, 17:40.
                              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

Arbetssätt...