nybörjare på sköldpador

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #31
    Att rekommendera flajboxar till sköldpaddor är väl lite knasigt. Funkar väl bra till en början (om man nu tycker att det är snyggt, vilket jag definitivt inte gör) men vill påstå att inte ens de minsta arterna kan vara i ett sånt litet "akvarium" någon längre tid.

    Saxat från Djurkliniken Roslagstull:
    Enligt nya djurskyddslagen krävs för en vattensköldpadda på max 20 cm sköldlängd ett akvarium med ytan 60 dm2, och för en sköldpadda på upp till 30 cm en akvarieyta om 100 dm2 – dvs 1 x 1 m! Den rödörade vattensköldpaddan blir som vuxen ofta runt 25 cm lång, och kräver alltså ett mycket rymligt akvarium.
    Mer läsning om skötsel av vattensköldpaddor:
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #32
      Här är en mer komplett tabell över utrymmeskrav.

      Koda:
      sköldpaddans | minsta tillåtna | minsta vattenyta per |   minsta
          längd    |   vattenyta     |  sköldpadda vid      | vattendjup
                   |                 |  grupphållning       |
      ----------------------------------------------------------------------
           cm      |       m2        |         m2           |      m 
      ----------------------------------------------------------------------
       upp till 5  |      0,06       |        0,01          |     0,1 
        6 - 10     |      0,16       |        0,03          |     0,15 
        11 - 15    |      0,35       |        0,06          |     0,2 
        16 - 20    |      0,6        |        0,12          |     0,3 
        21 - 30    |      1,0        |        0,2           |     0,35 
        31 - 40    |      2,0        |        0,5           |     0,4 
      ----------------------------------------------------------------------
      För en sköldbadda på 11-15cm innebär det altså ett akvarium på ca 100x40cm med ett vattendjup på minst 20cm.
      Dvs ett 160l akvarium skulle passa bra till en sådan stor padda.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • gammelsmurf
        • October 2006
        • 95

        #33
        den där tabelen va väl lite kompliserad för mej annars var det väl bra svar jag fick så tack för dom nya svaren.
        vatten är blått och gott

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #34
          Du bör nog försöka förstå tabellen då det är jordbruksverkets rekomendationer på minsta tillåtna yta/volym för att hålla vattensköldpaddor.

          Att ha mindre skulle i princip innebära att man gör sig skyldig till djurplågeri.

          Lite bilder på något roligare en en flaj-back kanske kan inspirera
          (Bortse från de lite tillfälliga slangarna och rören och delar av belysningen, det är inte riktigt klart )
          Bifogade filer
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • gammelsmurf
            • October 2006
            • 95

            #35
            okej då ska väl försöka förstå mej på den. snygga bilder tycker att den sista bilden var ganska rolig.
            vatten är blått och gott

            Kommentar

            • johannes89
              • September 2006
              • 44

              #36
              min äter akvariefiskar så om nån i stockholms trakten vill ha en 10 cm stor/liten sköldpadda så säg till
              johannesericzon@hotmail.com

              Kommentar

              • Soffi98
                • November 2011
                • 11

                #37
                Jag funderar på en sköldpadda, helst en landsköldpadda. Är Treknöl en vatten- eller land padda? jag vill ha en som är en vänlig, "nybörjarsköldpadda" som är inte den svårskötligaste om man säger så... kan någon som är lite erfaren svara och ge lite tips på arter och skriva om dem är land-ellér vatten sköldpaddor..? Tack.

                Sofia

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #38
                  dom flesta har svarat på alla frågor redan så det behöver jag inte göra men tänkte inflika om åldern!!! dom blir gamla, väldigt gamla om du har tur/otur.

                  historia: pappa köpte en rödörad till oss syskon när vi var små, kanske runt 2år, sköldpaddan var då bara en unge typ 1år.
                  när jag var 20år så valde jag att ta bort sköldpaddan då tiden och intresset inte längre fanns, med andra ord blev sköldpaddan 18år och var fortfarande pigg å kry utan minsta problem å skulle säkert levt många år till om han fått chansen.

                  så tänk på att dom lever länge å att det inte alltid är så lätt att sälja iväg sköldpaddor om man skulle lessna på dom.

                  lycka till.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...