nybörjare på sköldpador

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

    nybörjare på sköldpador

    hej. har börjat att fundera på att skaffa sköldpaddor men jag har några frågor innan jag gör det.
    vad äter skölkdpaddor och hur stort akvarium behöver man.
    kan man bara ha en eller ska man helst ha flera?
    är det ett lätt djur och sköta och hur ska man inreda akvariet?
    vilken är den bästa nybörjar rasen som inte är för dyr heller?
    bor dom i akvariet eller måste man ta ut dom ur det (jag har nämligen katt)
    och vad är ett normalt pris är?
    jag vill inte ha en som jättestor.
    Senast redigerad av gammelsmurf; 20 October 2006, 19:01. Anledning: pga stav fel
    vatten är blått och gott
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    #2
    Jag vet inte väldigt mycket om sköldpaddor, men jag gjorde lite efterforskningar när min lillasyster ville skaffa.

    En sköldpadda som inte blir så stor, är trekölsskäldpaddan. Max 10-15 cm som fullvuxen. Här omkring där jag bor, Gävleborgslän, kostar den ca 250:-
    Man bör vara noga med hygienen efter att ha handskas med sköldpaddor, pg av salmonella risken.
    Akvariet bör ha en liten land-del, där de kan klättra upp och sola sig i UV-ljus (som förstärker deras skal).
    De skitar ner mycket, så vid matning fick jag tipset om att ta ut dom, och lägga dem i en balja med lite vatten i. Där i baljan skulle jag ge dem maten, och låta dem vara ett tag, förhoppningsvis kommer det lite skit där och matresterna är det bara att slänga bort.

    Observera att det är inte information jag fått av erfarenhet, utan information jag läst och frågat mig till av andra som har sköldpaddor.
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      OBS sköldpaddor kan bli väldigt gamla! säkert minst 10 år, så tänk igenom INNAN du köper.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det största problemet med sköldpaddor är att de äter allt. DVS allt inklusive det som är gott och direkt onyttigt för dem. I butik har jag hört massor av historier om folk som ger dem fiskbullar, kattmat, fläskkotletter och en massa annan skit med invändningen att de inte vill äta pellets. Det är ett faktum att sköldpaddor ges denna skitmat så kommer de inte att vilja ha pelletsen. MEN de mår avsevärt mycket bättre av att äta sköldpaddsmat än mäniskomat. Så ge din sköldpadda mat som är anpassad för just sköldpaddor och inget annat, då slipper du de flesta sjukdomar och bristproblematik. Ett bra pelleterat foder avsett för sköldpaddor går att få tag i i de flesta välsorterade zoobutiker, äter inte sköldpaddan så vänta, när den blir hungrig äter den det. Fastna inte i skräpmatsfällan.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • gammelsmurf
          • October 2006
          • 95

          #5
          tack för svaren men dom där ''trekölssköldpddan'' hur stort akvarium behöver man till dom går 50l bra eller är det för litet?
          vatten är blått och gott

          Kommentar

          • teamr86
            • July 2006
            • 205

            #6
            F*fan skrev värsta uppsatsen som bara försvann för jag glömde klicka på kom ihåg mig. *ARG*

            Skriver om allt imorgon. Jag har en vattensköldpadda så jag kan besvara det mesta men annars är :
            Welcome To Turtle Times Forums. As many will know, Turtle Times closed down a long time ago when it was the longest running Turtle Forum online. Sadly all content was lost and I would love to be able to restore it and over time I will do my best. If anyone is interested in helping out, please contact us. It's a huge job but hopefully we can work through it quickly.


            Svaret på allt!!
            "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

            Kommentar

            • gammelsmurf
              • October 2006
              • 95

              #7
              wow! den där ''turtletimes'' var ju hel grym där ståg ju nästan allting.
              vatten är blått och gott

              Kommentar

              • teamr86
                • July 2006
                • 205

                #8
                Ursprungligen postat av gammelsmurf
                wow! den där ''turtletimes'' var ju hel grym där ståg ju nästan allting.
                Det inte bara står . Man kan fråga också.

                Men några generella tips:
                Ta inte för små botten stenar till akvariet om du vill ha det. De kommer nog äta en del och kan dö om det fastnar. De äter i princip allt


                vad äter skölkdpaddor och hur stort akvarium behöver man.
                Finns sköldpaddsmat som säjs, men mata grönsaker och kött. Varierat. Yngre äter mer kött men försök att balansera. Undvik ge för mycket proteiner för det kan ge skal deformationer. Kalcium behövs också när du har en (tablett runt 40kr som den biter på, men sepiaskal e okay, billigare också (se bara till att den går att lägga i vatten med sköldpaddan för sepiaskal är egentligen till pappegojor). Vitamin D är också viktig för en växande sköldpadda, men det kan syntiseras själv om du har UVa/UVb ljus lr har möjlig att sola honom (ej i vinter, eller kalla tider)


                kan man bara ha en eller ska man helst ha flera?
                En eller flera går bra. Beror på akvariumet, stora kräver mer plats och fler kräver mer plats. Vissa kommer skada varandra medan andra inte gör det. Men sköldpaddor från samma ställe är A och O om du ska skaffa två (känner varandra).

                är det ett lätt djur och sköta och hur ska man inreda akvariet?
                En landdel av 1/3 av ytan för att sköldpaddan ska komma upp. Alla sköldpaddor behöver land. Det finns två sköldpaddor som lever i vatten, sump och vatten. Båda behöver land, och det ska vara enkel för dem att komma upp.
                Akta för att lägga vassa stenar i akvariet, kan skada sköldpaddan.
                Inredning av växter är inget som jag kan säga om du kan eller inte som fiskar, vissa sköldpaddor ignorerar dessa (t.e.x min ignorerar fiskarna men äter växterna).
                Vad du kommer att behöva:
                Ljus (värme för sköldpaddan att sola) beroende hur lång du har den så olika watt tal. Akta så den inte kan ramla ner i vattnet och ljuset ska vara riktad mot landdelen och vara runt 35-40 grader.
                UVb lampa är också rekommenderar, kostar en del men för att sköldpaddan ska syntisera vitamin D är det viktigt.

                vilken är den bästa nybörjar rasen som inte är för dyr heller?

                treknölar kostar runt 200-250.



                bor dom i akvariet eller måste man ta ut dom ur det (jag har nämligen katt)
                Bor i akvarium och går själva upp i landdelen. Akta för husdjur, t.ex. hundägare har fått sina sköldpaddor helt döda då hunden tror att den är en leksak och biter igenom skalet.

                och vad är ett normalt pris är?
                Beroende art.
                200-300

                jag vill inte ha en som jättestor.
                Försäljare kommer nog säga att deras sköldpadda som de säljer är en dvärgsköldpadda. Tyvärr så finns inga såna i handeln.



                Men vad jag kan tipsa dig om är:
                1. Välj en hane, blir inte så stora
                2. Se till att du vet vilken sköldpadda du får

                Rödörad och gulbukad blir stora.
                Treknöls kan, men blir runt 15 cm.

                Den minsta arten är spotted turtle (kan inte det svenska namnet), rekordet för en sån är 15 cm över skalet. Ananrs blir de runt 10-13 cm.

                Ôm du bara vill ha sköldpaddan så kan du ha honom i genomskinlig plast box som t.ex. freja i IKEA, de kostar runt 20 kr. Men annars kan du köpa de lite större för 100 L. Men som sagt, plast är inte lika snyggt som glas.
                "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                Kommentar

                • gammelsmurf
                  • October 2006
                  • 95

                  #9
                  jag kunde inte hitta dom där freja förvarings lådorna
                  på ikeas hemsida. så jag undrar vart du hittade dom? hur stora är dom också.
                  Senast redigerad av gammelsmurf; 24 October 2006, 16:11.
                  vatten är blått och gott

                  Kommentar

                  • gammelsmurf
                    • October 2006
                    • 95

                    #10
                    är det någon som vet vart man kan köpa Treknöls sköldpaddor i stochholms området?
                    vatten är blått och gott

                    Kommentar

                    • teamr86
                      • July 2006
                      • 205

                      #11
                      Ursprungligen postat av gammelsmurf
                      är det någon som vet vart man kan köpa Treknöls sköldpaddor i stochholms området?
                      Perfekt! Du bor i stockholm också vilket gör allt mycket enklare för mig.

                      FREJA plast boxar finns (lr hette de freja, men något med freXX började de med). Tror man inte kan hitta dem i hemsidan men dem finns i IKEA i kungens kurva, har sett dem varje gång jag är där. Finns där förvaring sortimentet ligger. Kostar 19 kr, skaffa två om du ska ha dem för de är inte så tjocka så ha en på den ena (så det blir dubbel väggigt)

                      Treknölssköldpaddor kan inhandlas:
                      Huddinge Zoo

                      Fältöversten (glömt zoo namnet), Karlaplan http://www.faltoverstencentrum.se/
                      SIMBA i Sickla Köpcentrum
                      Välkommen till Sickla - En stadsdel med något för alla. Upptäck vårt breda erbjudande av butiker, restauranger och mycket mer. Välkommen!

                      Globefish hade några men är inte säker om de va treknöls
                      http://www.globefish.nu/ Du kan ju ringa och fråga

                      Sen är det bara ringa och fråga.

                      Om du vill ha ett välbefinnande miljö som är passade för din sköldpadda men som inte kostar skjortan så kan jag rekommendera www.akvariumbutiken.se
                      och www.cmtropik.se. Det bästa är att du kan hämta grejerna så frakt och sånt kommer inte kosta så mycket.

                      Du kan nog få ner allt under en 300 kr om du är duktig.

                      Filter 100 kr

                      Doppvärmare 80kr

                      Freja x 2 = 40 kr
                      2 - 3 plast växter runt 13 kr/st


                      Sen tillverka en egen landdel samt använda en gammal spot light så han kan sola (se till att det inte är för varmt, runt 35 grader -40)
                      "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        #12
                        Du kan alltid också kolla på blocket eller andra annonser, det kanske finns någon som vill sälja sin trekölssköldpadda med akvarium och allt. Kan spara en slant på det.
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        • gammelsmurf
                          • October 2006
                          • 95

                          #13
                          jag hittade dom där lådorna dom hette flaj. men är du säker på att dom räker dom e ju inte så stora, får sköldpaddan plats och mår den bra i det lilla utrymmet?
                          vatten är blått och gott

                          Kommentar

                          • teamr86
                            • July 2006
                            • 205

                            #14
                            Ursprungligen postat av gammelsmurf
                            jag hittade dom där lådorna dom hette flaj. men är du säker på att dom räker dom e ju inte så stora, får sköldpaddan plats och mår den bra i det lilla utrymmet?
                            Kommer inte ihåg hur stora FLAJ va nu, men det borde räcka. Men se till att ytrummet som finns är 4-6 gånger så stor som sköldpaddans längd och 2-3 ggr så djupt som han kan simma (dvs han kan dyka och simma upp och ner). Har min i flaj och den har ytrumme att simma sida till sida och upp och ner. Om den simma runt fritt så är det okay, ser min simma runt hela tiden och verkar inte trångt. Har t.o.m fiskar med honom.
                            15 x 4 = 60. Men du kan ju börja med flaj och sen köpa nån större vid behov. Finns ju 100 -150 L om du skulle behöva det senare. Det är grejen med plast lådor, du kan helt enkelt skaffa nya billigare istället för akvarier som kostar en del.
                            Annars kan du köpa ett begagnat om du inte vill betala dyra pengar, men akvarium är såklart snyggast





                            Finns ju annonser som den här:
                            Senast redigerad av teamr86; 26 October 2006, 23:48.
                            "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                            Kommentar

                            • gammelsmurf
                              • October 2006
                              • 95

                              #15
                              Det låter ju bra. kan man ha fiskar tillsamans med sköldpaddan utan att det blir problem?
                              vatten är blått och gott

                              Kommentar

                              Arbetssätt...