65L, vad kan jag ha för räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    65L, vad kan jag ha för räkor?

    hej hej

    Jo jag har ett 65L kar och i det karet hade jag tänkt mig en kampfiskhane, han kommer nog bli den ända fisken, men jag behöver ju också algätare! Eftersom jag inte kommer ha ngn pump så blir det ingen angätande fisk, utan jag hade tänkt mig ett par räkor?

    Jag kommer ha; doppvärmare, kampfisk, grus och så massvis med växter i akvariumet..

    1. Om jag har en kampfisk hane, hur många räkor kan jag ha i akvariumet då?
    2. vilka sorters räkor kan jag ha?
    3. Hur stora blir dom?
    5. Hur många räkor ska jag börja med?
    6. 'ynglar' räkor av sig lätt? är dom lättodlade?
    7. Kan jag ha både räkor och snäckor(äppelsnäckor)+ en kampfisk's hane, i samma kar? eller äter dom upp varrandra då? eller är elaka mot varrandra, typ att kampfisken kommer äta upp alal räkor elelr att räkorna kommer vara elka mot sniglaran o.s.v?

    Jag läste i en disskution hära om en räka som heter 'amonräka'(tror det var så det hette), så nu har jag lite frågor om den räkan..
    1. Kan jag ha ett par 'amonräkor' tsm med en kampfiskhane och ev, en eller två äppelsnäckor?
    2. 'ynglar' dom av sig lätt? är dom lättodlade?
    3. Är dom fredliga/snälla? så dom inte gör illa/är elak mot kampfisken/äppelsnäckan?
    4. berätta vad ni vill/allt ni kan om räkor!
    Tack på förhand!
    //Betty.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Har inte så bra koll på kampfisk, så jag vet inte hur det fungerar med räkor och sniglar tillsammans med dem. Men jag kan ju svara på några av dina frågor .

    1. Vet som sagt inte hur de fungerar med kampfisk, men annars så kan du ha många räkor i det karet.
    3. Beroende på sort. Av de vanliga algätande räkorna så blir t.ex. amano uppåt 5 cm och körsbär 2-3 cm.
    5. Räkor trivs i grupper så köp gärna en grupp på kanske 10 st (om du inte vill ha fler ).
    6. Amano är svårodlade, larverna behöver saltvatten. Andra sorter som t.ex. körsbär är lättodlade.
    7. Räkorna är snälla och kommer inte göra något mot de andra. Detsamma tror jag gäller äppelsnäckorna.

    Här finns en tråd med lite mer information:
    /Mattias

    Kommentar

    • skyblueangel14
      • January 2006
      • 111

      #3
      okej, tack så mkt för länken! Och tack för svaren
      //Betty.

      Kommentar

      • skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

        #4
        Men då tror jag börjar med ett par amonoräkor, vart kan man köpa dom?
        1. finns det ngn som kan tipsa på en bra zoobutik i stockholm(som säljer amonoräkor)?
        2. Kan man ha amonoräkor tsm med en kampfisk om man har mkt växter, eller blir dom uppätna på engång?
        3. 'Räkorna vill ju kunna gömma sig så mkt växter ska jag ha, ngt tips på växter som just amonoräkan gillar? gärna svenska OCH latinska namnet
        4. Sedan tänkte jag också bygga små 'grottor' till både amonoräkorna /snäckorna och kampfisken, måste jag köpa stenar från en zoobutik då eller kan jag ta stenar från naturen?
        5. Kommer ett 65L kar bli bra till t.ex 15 Amonoräkor, 2-3 snäckor(äppelsnäckor) och sen en kampfisk, eller bli det för trångt för dom? :/
        6. Förökar sig snäckorna(äppelsnäckorna) lätt? Det får ju inte bli överbefolkat av både amonoräkor och snäckor
        7. jo jag läste att 'körsbärsräkor' gillar 'javamossa' (tror det stavades så..), gillar amonräkor också det? Vart kan jag isåfall få tag på 'javamossa' (i stockholm)?

        Tacksam för svar!
        //Betty.

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          1. Amanoräkor borde gå att få tag på ganska många akvarieaffärer, men du kan ju pröva t.ex. Akvarielagret. Annars kan du kolla på den här sidan: http://web.telia.com/~u15505416/ Han har bra priser, du kan ju kolla om han är på väg till Stockholm snart .

          2. Amano tror jag går bra med kampfisk, de blir ju lite större än t.ex. körsbär. Så uppätna tror jag inte de blir om de inte är för små när du köper dem. Men möjligtvis att de kan bli ihjälstressade??? Det får någon annan svara på ...

          4. Stenar går att plocka från naturen, jag har själv plockat mina ute. Det finns dock vissa stenar man ska undvika, men vanliga gråa stenar tror jag inte ska vara några problem. Sök här på forumet så hittar du mer om detta.

          5. 15 Amano, 2-3 snäckor och en kampfisk låter som ett bra antal av varje sort. Jag har hört att man ska räkna med 1 räka/2 liter vatten om man saknar filtrering. (1 räka/1 liter med filtrering).

          7. Javamossa lär passa bra till amano också.
          /Mattias

          Kommentar

          • ChristianM
            • June 2006
            • 111

            #6
            Jag har både Crystal Red räkor och Kampfiskhane i mitt akvarie och det funkar bra. När räkorna först sattes i så var kampfisken framme och nosade och högg väl en eller två gånger men den som en gång sett en jagad räka vet att det går undan när den känner sig hotad Detta var dock under första kvarten kanske, och nu har jag haft dem i 2 månader och allt som händer nu är att kampfisken ibland simmar fram och stirrar på en stillasittande räka, men den försöker inte käka upp dem utan simmar bara vidare efter några sekunders tittande

            Kan dock vara lite individsberoende så det kanske är bäst att testa med någon/några räkor innan du investerar i allt för många, så du inte köper extremt dyr mat till kampfisken ;-)

            Kommentar

            • skyblueangel14
              • January 2006
              • 111

              #7
              Ursprungligen postat av mmm
              1. Amanoräkor borde gå att få tag på ganska många akvarieaffärer, men du kan ju pröva t.ex. Akvarielagret. Annars kan du kolla på den här sidan: http://web.telia.com/~u15505416/ Han har bra priser, du kan ju kolla om han är på väg till Stockholm snart .

              2. Amano tror jag går bra med kampfisk, de blir ju lite större än t.ex. körsbär. Så uppätna tror jag inte de blir om de inte är för små när du köper dem. Men möjligtvis att de kan bli ihjälstressade??? Det får någon annan svara på ...

              4. Stenar går att plocka från naturen, jag har själv plockat mina ute. Det finns dock vissa stenar man ska undvika, men vanliga gråa stenar tror jag inte ska vara några problem. Sök här på forumet så hittar du mer om detta.

              5. 15 Amano, 2-3 snäckor och en kampfisk låter som ett bra antal av varje sort. Jag har hört att man ska räkna med 1 räka/2 liter vatten om man saknar filtrering. (1 räka/1 liter med filtrering).

              7. Javamossa lär passa bra till amano också.

              Okej, tack så mkt för svaret!
              //Betty.

              Kommentar

              • skyblueangel14
                • January 2006
                • 111

                #8
                Ursprungligen postat av ChristianM
                Jag har både Crystal Red räkor och Kampfiskhane i mitt akvarie och det funkar bra. När räkorna först sattes i så var kampfisken framme och nosade och högg väl en eller två gånger men den som en gång sett en jagad räka vet att det går undan när den känner sig hotad Detta var dock under första kvarten kanske, och nu har jag haft dem i 2 månader och allt som händer nu är att kampfisken ibland simmar fram och stirrar på en stillasittande räka, men den försöker inte käka upp dem utan simmar bara vidare efter några sekunders tittande

                Kan dock vara lite individsberoende så det kanske är bäst att testa med någon/några räkor innan du investerar i allt för många, så du inte köper extremt dyr mat till kampfisken ;-)
                okej, men då får vi hoppas det går bra
                hah nej...sååå dyr mat ska fisken inte få..!!
                //Betty.

                Kommentar

                • Fellan
                  • June 2006
                  • 551

                  #9
                  Södermalms akvarieaffär är toppen
                  Always look on the bright side of life!
                  Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                  Kommentar

                  • Fly
                    • January 2006
                    • 88

                    #10
                    Jag hoppas för dig att det lyckas. Själv har jag en kamphona + några andra fiskar. Köpte ett par amano som jag tänkte borde gå bra. Problemet är bara att kampfiskar är utpräglade rovfiskar. Hon försökte hugga dem. De for ivär. Hon letade upp dem osv. När hon inte hittade dem simmade hon tillbaka till den första platsen hon såg dem på. En smart fisk med andra ord. Ganska roligt beteende faktiskt. Men efter en dag eller så satt de två stackars räkorna högst upp på en rot, bredvid varandra med ryggarna ovanför vattnet för att komma undan. Det gick inte tyvärr. Men som sagt, det handlar ju om individer.

                    Kan ju vara bra att veta dock.

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...