Kalk till Räkor

#1 - 1 november 2008 09:35
Har precis som köpt svart sten till min nya Räkvas så till min fråga är om det går att blanda i lite Faxe kalksten,det hade både blivet fint plus det tillför Kalk till Räkorna så är det OK att göra så??
#2 - 1 november 2008 09:58
Har precis som köpt svart sten till min nya Räkvas så till min fråga är om det går att blanda i lite Faxe kalksten,det hade både blivet fint plus det tillför Kalk till Räkorna så är det OK att göra så??

Räkor behöver inte kalk till sina skal de behöver ett protein som heter Kenin. Den bästa källan till det är andra små kräftdjur som Cyklops eller att man gör en egen räkmix med ICA räkor med skal. Recept finns här på Zoopet. ;)

Det är sniglar som behöver kalk men det finns teorier här på Zoopet om att för höga kalkvärden i vattnet kan orsaka för hårt skal som har gjort att några räkor har fastnat i sina gamla skal och dött.
Men jag har svårt att tro att det beror på höga kalkvärden eftersom räkorna inte bygger skal av kalk. Däremot är min teori att de har fått för mycket kräftdjur, Kenin, i kosten och borde ha haft mer vegetabilier... ;) (Algtabletter lr squash t ex)
#3 - 1 november 2008 10:04
Så med andra ord så är det farligt att tillföra Faxe Kalksten,synd det hade varit rätt så snyggt att blanda det med den svarta stenen.
Stenen har ett par år på nacken är det OK att använda den då tänkte mest på om kalkhalten inte är så koncentrerad då men detta är bara en tanke vad säger ni andra?
#4 - 1 november 2008 10:08
Så med andra ord så är det farligt att tillföra Faxe Kalksten,synd det hade varit rätt så snyggt att blanda det med den svarta stenen.

Stenen har ett par år på nacken är det OK att använda den då tänkte mest på om kalkhalten inte är så koncentrerad då men detta är bara en tanke vad säger ni andra?

Okej, då låter jag bli att svara mer då... ;)
#5 - 1 november 2008 12:17
Katharina skrev:
Okej, då låter jag bli att svara mer då... ;)
[:-118]Det var synd du som kan det här med Räkor[:o]
#6 - 1 november 2008 15:04
[:-118]Det var synd du som kan det här med Räkor[:o]

Ha ha.. Jag är bara en amatör också..

Men min tanke var att det inte är någon fara, speciellt inte om stenen inte är ny. Man kan ju tänka lite på storlek på karet och storlek på stenen också, samt hur mycket vatten man brukar byta..
Men som jag skrev i min text så ska ju inte räkor bygga skal av kalk så då kan ju inte en kalksten göra att räkorna får för hårda skal. Rätta mig om jag tänker fel...
Om jag vore dig så skulle jag fråga Azur direkt.. Han kan det mesta och brukar vara snäll att svara om man frågar.. :D
Här på Zoopet brukar man ju prata om att man kan testa stenen också med bikarbonat??!! Lr minns jag fel... Du får fråga något kemiproffs som sagt.. ;)
#7 - 1 november 2008 17:02
Katharina skrev:
Ha ha.. Jag är bara en amatör också..

Men min tanke var att det inte är någon fara, speciellt inte om stenen inte är ny. Man kan ju tänka lite på storlek på karet och storlek på stenen också, samt hur mycket vatten man brukar byta..

Men som jag skrev i min text så ska ju inte räkor bygga skal av kalk så då kan ju inte en kalksten göra att räkorna får för hårda skal. Rätta mig om jag tänker fel...

Om jag vore dig så skulle jag fråga Azur direkt.. Han kan det mesta och brukar vara snäll att svara om man frågar.. :D

Här på Zoopet brukar man ju prata om att man kan testa stenen också med bikarbonat??!! Lr minns jag fel... Du får fråga något kemiproffs som sagt.. ;)
Tackar för svaret:) jag skippade Kalkstenen och körde ner till Sjön här hemma och tog lite sand som jag har i botten sen har jag den svarta stenen över:)men det hade varit tuffare med vitt i botten;):D
#8 - 1 november 2008 20:55
Jag har Faxe, posthorn och räkor.
Ser inga problem.

Annons