En massa allmän räkinfo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    En massa allmän räkinfo

    Jag har skrivit en allmän artinfo om räkor (samma som redan finns för fiskarna) och den kommer att komma på plats när väl en del artbeskrivningar blivit gjorda (vilket i sin tur beror på att det fattas foton).

    Nåväl jag lägger i alla fall in texten i denna tråd så att den intresserade redan nu kan ta del av den. Samtidigt hoppas jag också att det kommer in synpynkter på om ni anser att något är fel eller om något saknas


    ATYIDAE
    Familjen Atyidae innehåller ca. 15 olika släkten som sedan tillsammans innehåller ca. 150 olika arter. Idag förekommer det också ett ganska stort antal avelsformer.
    Familjen Atyidae har vi valt att dela in i två grupper:
    dels Caridinaräkor (bl.a. släktena Caridina och Neocaridina)
    dels solfjädersräkorna (bl.a. släktena Atya och Atyopsis)

    ”CARIDINA”
    Den särklassigt största släktet i gruppen är Caridina med ungefär 120 arter. De allra flesta Caridina-arter förblir ganska små (max.storlek 3-5 cm) och detta släkte tillsammans med den närbesläktade Neocaridina är också de räksläkten som är vanligast inom akvariehobbyn och som fått bilda denna grupp.

    Lämpligt sällskap
    Arterna i Caridina-gruppen är oftast mycket fredliga och detta tillsammans med att de har små klor gör att de inte ställer till med problem för andra djur i akvariet. Deras fredlighet kombinerat med att de är så små gör istället att de själva däremot är väldigt utsatta för attacker från andra djur. Det bästa är därför att hålla dem i ett artakvarium eller ihop med andra räkarter (tänk dock på att arter som ligger nära varandra relativt lätt korsar sig med varandra), men vill man hålla dem ihop med fiskar så är enbart mycket små och fredliga fiskar lämpliga. Tänk också på att även de minsta fiskarna ger sig på räkyngel så vill man få räkyngel att överleva är ett artakvarium oftast en förutsättning. Lämpligt sällskap kan annars vara små algätande L-malar (typ Ancistrus), Otocinclus och Corydoras.
    Bra sällskap till räkor är också snäckor.

    Akvariet
    Ett lämpligt akvarium skall innehålla rikligt med växter och gärna rätt kraftig belysning så det bildas lite alger. Lämplig akvariestorlek beror lite på art samt och om man vill hålla dem ihop med fiskar, men ett rent artakvarium behöver inte vara större än 12 liter (även om ett större är att föredra eftersom det är lättare att upprätthålla en hög vattenkvalité i ett sådant). I sin naturliga miljö lever Caridinaräkorna i mycket täta populationer så man skall inte ha några enstaka räkor utan istället en stor grupp (gärna 10 eller fler). De är oftast inte speciellt temperaturkänsliga utan tål temperaturer ner mot 15 grader och t.o.m. upp mot 28 grader. Optimal miljö ligger dock oftast vid ca. 21-24 grader.
    Har man mycket snabbväxande växter i akvariet, inga fiskar samt sköter vattenbytena klarar man sig utan ett filter eftersom ju såväl räkor som växter konsumerar mycket av de avfallsprodukter som bildas i akvariet. Har man dessutom några snäckor i akvariet så hjälper de till med ”städningen”. Om man använder ett filter måste man tänka på att de skall vara ”räksäkra” dvs insuget får inte vara så stort att räkorna kan krypa in i det (speciellt räkynglen är oerhört små). Ett lämpligt filter är ett finporigt svampfilter som drivs av en luftpump. Använder man någon annan typ av filter så se till att insuget ”skyddas” av en bit finporig filtermatta.

    Växter
    Växter fyller en viktig funktion i räkakvarier eftersom de dels tar upp näringsämnen (t.ex. nitrat och fosfat) ur vattnet och dels utgör skydd för räkorna. Lämpliga växtarter är t.ex. Najas, javamossa, Ceratophyllum och vattenpest. Räkor äter inte levande växter, men däremot de alger som växer på växterna.
    Skölj alltid noggrant nyinköpta växter innan de planteras i ett räkakvarium. Anledningen till detta är att akvarieväxter (självklart i än högre grad krukväxter) i regel dras upp ovanför vattenytan och då kan ha behandlats med olika medel för att de inte skall drabbas av ohyra. Dessa medel används i regel i så liten dos att de är helt ofarliga för fiskar, men är direkt dödliga för räkor som ju äter alger etc. som växer på växterna.

    Föda
    Arterna i denna grupp lever i sin naturliga miljö av alger, döda växtdelar, döda vattendjur etc. – dvs en minst sagt varierad kost och därför bör de också ges en varierad kost i akvariet. En varierad diet bestående av levande (mycket smått) och smått fryst foder, flingor (gärna grönflingor), smått granulat, fryst spenat fungerar utmärkt.
    En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad (gärna från ek som plockas efter lövfällningen på hösten och sedan får torka). Räkorna äter såväl bladen som de organismer som växer på bladen och en sådan diet liknar mycket deras naturliga föda. När ett blad har ätits upp lägger man bara i ett nytt. En korrekt diet är viktig för att de skall kunna genomföra skalömsningen.
    Eftersom räkor hittar mycket av sin föda i akvariet behöver man absolut inte mata mycket – högst en gång om dagen och då inte mer än att det äts upp på några minuter. Man kan gärna hoppa över matningen ett par dar i veckan – speciellt om akvariet har varit igång en tid.

    Odling
    I rätt miljö är mindre arterna i denna grupp i regel lättodlade. De vuxna äter inte heller yngel vilket innebär att man inte behöver flytta på ynglen. Antalet ägg brukar variera mellan 5 och 30 och utvecklingsperioden från befruktat ägg till färdigutvecklad larv brukar variera mellan 28 och 33 dygn. När de föds är de färdigutvecklade kopior av föräldrarna.
    Ibland är det inte helt lätt att se skillnad på könen men hanar kan identifieras genom sina långa ”simfötter”. Honorna identifieras lättast när de bär på ägg och man kan se äggen skina genom buken. Hos de transparanta räkarterna kan man också se en äggfläck i honans nacke. Ofta år också honorna lite rundare än hanen.
    De ”Caridina” som blir lite större (bland annat den välkända ”Amanoräkan”) är betydligt svårare att odla eftersom deras avkomma inte är färdigutvecklade utan de föder planktoniska larver som kräver bräckt eller salt vatten för att utvecklas. De föder också ett betydligt större antal ungar/larver (kan uppgå till betydligt fler än 1.000).

    Skötsel
    Man byter vatten på ungefär samma sätt som för fiskar – dvs beroende på hur mycket växter och hur mycket djur det finns i akvariet så byter man regelbundet ca. 20-40%. Med regelbundet menas ungefär en gång i veckan. Tänk på att ha ett finmaskigt nät, finmaskig filtermattebit etc. framför slanginsuget annars är risken stor att ynglen åker med ut i avloppet.
    Räkorna fungerar oftast rätt bra vid olika pH-värden (dock inte rejält surt vatten – ett pH under 6.5 är olämpligt) medan de däremot är känsliga för variationer i pH-värdet – regelbundna och relativt täta vattenbyten gör att pH-värdet hålls stabilt. Om man har ett kranvatten med låg buffringskapacitet (KH på 3 eller lägre) bör vattnets buffringsförmåga ökas genom att man tillsätter lite kalkmjöl eller krossade snäckskal i akvariet.

    Sjukdomar
    Alla skaldjur är mer eller mindre känsliga för vissa kemikalier i vattnet. Det kan gälla alltifrån mycket koppar i vattnet (nya kopparrör i huset) eller mediciner som innehåller olika olämpliga tillsatser (t.ex. koppar eller mediciner som är avsedda att döda kräftdjur (t.ex. ankarmask)). Man kan nog påstå att detta gäller speciellt för arterna i denna grupp eftersom de är så pass små. Detta gör också att de är rätt känsliga i helt nystartade akvarier.
    Så ett tips kan vara att vara försiktig med att medicinera (kolla upp vad medicinen innehåller) i ett akvarium som innehåller räkor och inte heller lägga i räkor i ett helt färskt akvarium.
    Räkor är också känsliga för klor och extremt känsliga för kloramin i vattnet, så om man har kranvatten som innehåller sådant måste det avlägsnas innan det tillsätts akvariet. Klor är relativt lätt att lufta ut (t.ex. genom att placera det nya kranvattnet i en hink och sedan koppla in en kraftig luftpump med en syresten under några timmar) medan kloramin är omöjligt att lufta ut. Här kan man inte göra så stora vattenbyten som normalt och man måste även använda ett effektivt vattenberedningspreparat som neutraliserar kloramin (vilket ganska få gör). Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor – ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime.

    Köpa in
    Livslängden på arterna i denna grupp ligger på ca. 1-2 år och inte ens den bästa skötsel kan få den att leva längre. Därför bör man inte köpa in vuxna räkor (som ganska naturligt sannolikt har kort livslängd kvar) utan istället unga ej fullvuxna exemplar. Dessa har bättre förutsättningar för att kunna acklimatisera sig i akvariet och hinna reproducera sig innan deras liv är till ända. Nackdelen med yngel är förstås att de lättare blir rov för andra djur i akvariet.


    SOLFJÄDERSRÄKOR
    Gruppen med de s.k. solfjädersräkorna ingår också i familjen Atyidae. I denna grupp är släktena Atya och Atyopsis de vanligaste. Arterna i denna grupp kan lätt skiljas från andra arter genom att deras klor har omvandlats till underliga bortsliknande ”händer”. Fina borst återfinns sedan på klons båda ”fingrar” och dessa bildar en slags halvcirkelformad ”solfjäder” och de två fingrarna bildar på så sätt en cirkelrund ”fälla” som kan öppnas stort, men även fällas ihop.
    Arterna i denna grupp är inte direkt smäckra utan ser relativt klumpiga ut samtidigt som de också rör sig rätt klumpigt. I sin naturliga miljö återfinns de i relativt snabbflytande vatten där de står stilla på en lämplig plats där de fäller ut sina solfjädersklor uppåt och framåt för att på så sätt fånga förbiflytande plankton.

    Skötsel och lämplig miljö
    Vad gäller skötsel så gäller ungefär samma för arterna i denna grupp som för dvärgräkorna. Några skillnader finns dock och det beror mycket att solfjädersräkorna oftast blir större och därför behöver större akvarium samtidigt som de då också kan hållas tillsammans med lite större fiskar. Tänk dock på att ynglen är små och kan ätas upp även av små fiskar.
    I akvarium söker de ofta sin föda på bottnen (om man inte har en stark pump i akvariet) men tar i övrigt ungefär samma foder som Caridinagruppens räkor – de är dock inte algätande.
    Många av arterna i gruppen kan också byta färg efter humör. Efter en skalömsning är de ofta också något ljusare färgade.
    Ett akvarium inrett för dessa arter bör innehålla gott om gömställen med rötter och stenar så att varje individ kan ha ett eller flera gömställen.

    Odling
    Arterna i denna grupp är inte så vanliga i handeln som Caridinagruppens räkor och det finns mycket få odlingsrapporter om dessa arter. I likhet med de större ”Caridinaräkorna” föder de planktoniska larver. Kullarna kan vara mycket stora (mer än tusen) och äggens utvecklingsperiod är ca. 20 dagar.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2006, 14:24.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    del 2 - Palaemonidae

    PALAEMONIDAE

    Familjen Palaemonidae har vi valt att dela in i två grupper:
    dels de långarmade räkorna (släktet Macrobrachium)
    dels glasräkor (bl.a. släktena Leander, Palaemontetes, Palaemon och Natantia)

    LÅNGARMADE RÄKOR
    En stor familj är Palaemoninds och det vanligaste släktet här är kanske Macrobrachium. Detta stora släkte brukar kallas för långarmade räkor och det säger sig självt vad som karakteriserar dessa (en del arter har ett par långa armar, medan andra har två par långa armar). Storleken varierar mycket mellan de olika arterna i gruppen – det finns arter som bara blir 6 cm medan andra kan ha en kroppslängd på uppåt 30 cm.
    Arterna i gruppen är tydligt bottenorienterade och de ger sig ytterst sällan ut på simturer.

    Lämpligt sällskap
    Räkorna i denna grupp har som namnet säger långa ”armar” vilket gör att de faktiskt kan fånga små fiskar nattetid (detta gäller åtminstone för de största arterna inom gruppen). De kan också bråka en hel del med varandra och det kan t.o.m. gå så illa att en arm råkar slitas av vid en skärmytsling. Förutsatt att det finns gott om gömslen i akvariet, de får ett bra och variationsrikt foder samt att man gör regelbundna vattenbyten ersätts den förlorade armen vid nästa skalömsning.
    Om man vill odla räkor i denna grupp måste man hålla räkorna i ett artakvarium eftersom även de minsta fiskar utan problem kan sätta i sig räkynglen. Eventuellt kan man hålla dem ihop med fiskarter som bara äter alger (typ mindre L-malar som Ancistrus) eller är bottenlevande (typ Corydoras).
    Bra sällskap till räkor är också snäckor.

    Akvariet
    De långarmade räkorna är rena sötvattensarter som inte behöver hållas i vare sig salt, bräckt eller speciellt hårt vatten. Lämplig akvariestorlek varierar självklart mycket mellan olika arterna men ett lågt akvarium på ca 100 liter för de minsta arterna och på ca. 200 liter för de medelstora (upp till 12-13 cm). Akvariet skall innehålla gott om gömställen i form av stenar och rötter.
    Även om de inte simmar så mycket är de mycket duktiga klättrare vilket gör det nödvändigt med heltäckande täckglas över akvariet.
    De är oftast inte speciellt temperaturkänsliga utan tål temperaturer ner mot 15 grader och t.o.m. upp mot 28 grader. Optimal miljö ligger dock oftast vid ca. 21-24 grader.
    Har man mycket snabbväxande växter i akvariet, inga fiskar samt sköter vattenbytena klarar man sig utan ett filter eftersom ju såväl räkor som växter konsumerar de avfallsprodukter som bildas i akvariet. Om man använder ett filter måste man tänka på att de skall vara ”räksäkra” dvs insuget får inte vara så stort att räkorna kan krypa in i det (speciellt räkynglen är oerhört små). Ett lämpligt filter är ett finporigt svampfilter som drivs av en luftpump. Använder man någon annan typ av filter så se till att insuget ”skyddas” av en bit finporig filtermatta.

    Växter
    Växter fyller en viktig funktion i räkakvarier eftersom de dels tar upp näringsämnen (t.ex. nitrat och fosfat) ur vattnet och dels utgör skydd för räkorna. Lämpliga växtarter är t.ex. Najas, javamossa, Ceratophyllum och vattenpest.
    Skölj alltid noggrant nyinköpta växter innan de planteras i ett räkakvarium. Anledningen till detta är att akvarieväxter (självklart i än högre grad krukväxter) i regel dras upp ovanför vattenytan och då kan ha behandlats med olika medel för att de inte skall drabbas av ohyra. Dessa medel används i regel i så liten dos att de är helt ofarliga för fiskar men är direkt dödliga för räkor som ju äter alger etc. som växer på växterna.

    Föda
    I sin naturliga miljö lever de i huvudsak av kadaver vilket gör att dött foder som fiskbitar, mygglarver, artemia etc. är lämpligt foder. I sin naturliga miljö äter de inte bara animaliskt foder utan även sådan som växtskott, ruttna växtdelar och t.o.m. lite alger och därför bör det ovannämnda fodret kompletteras med lite grönfoder som grönflingor, gröna fodertabletter, spenat etc.
    En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad (gärna från ek som plockas efter lövfällningen på hösten och sedan får torka). Räkorna äter såväl bladen som de organismer som växer på bladen och en sådan diet liknar mycket deras naturliga föda. När ett blad har ätits upp lägger man bara i ett nytt. En korrekt diet är viktig för att de skall kunna genomföra skalömsningen.
    Eftersom räkor hittar mycket av sin föda i akvariet behöver man absolut inte mata mycket – högst en gång om dagen och då inte mer än att det äts upp på några minuter. Man kan gärna hoppa över matningen ett par dar i veckan – speciellt om akvariet har varit igång en tid.

    Odling
    Hanarna är i regel större samt har betydligt större armar och klor än honorna. Hanarna tar hjälp av dessa för att kunna manövrera honorna i en lämplig position vid parningen. Efter parningen bär honorna äggen mellan simfötterna. Beroende på art, vattnets temperatur och syrehalt varierar äggens utvecklingsperiod mellan 1 till 3 veckor.
    Larverna som i början simmar i vattenytan kräver sedan väldigt smått foder – typ Liquifry, mikromask etc – t.o.m. så pass smått foder som nykläckt artemia är oftast för stort.
    Den första skalömsningen (som sker efter ca. ett dygn) är en mycket känslig fas och väldigt många brukar dö då. Efter några få veckor får de en kroppsform som liknar föräldrarnas och deras ”flytstadie” avslutas och de blir i likhet med föräldrarna bottenlevande.

    Skötsel
    Man byter vatten på ungefär samma sätt som för fiskar – dvs beroende på hur mycket växter och hur mycket djur det finns i akvariet så byter man regelbundet ca. 20-40%. Med regelbundet menas ungefär en gång i veckan. Tänk på att ha ett finmaskigt nät, finmaskig filtermattebit etc. framför slanginsuget annars är risken stor att ynglen åker med ut i avloppet.
    Räkorna fungerar oftast rätt bra vid olika pH-värden (dock inte rejält surt vatten – ett pH under 6.5 är olämpligt) medan de däremot är känsliga för variationer i pH-värdet – regelbundna och relativt täta vattenbyten gör att pH-värdet hålls stabilt. Om man har ett kranvatten med låg buffringskapacitet (KH på 3 eller lägre) bör vattnets buffringsförmåga ökas genom att man tillsätter lite kalkmjöl eller krossade snäckskal i akvariet.

    Sjukdomar
    Alla skaldjur är mer eller mindre känsliga för vissa kemikalier i vattnet. Det kan gälla alltifrån mycket koppar i vattnet (nya kopparrör i huset) eller mediciner som innehåller olika olämpliga tillsatser (t.ex. koppar eller mediciner som är avsedda att döda kräftdjur (t.ex. ankarmask)). Man kan nog påstå att detta gäller speciellt för arterna i denna grupp eftersom de är så pass små. Detta gör också att de är rätt känsliga i helt nystartade akvarier.
    Räkor är också känsliga för klor och extremt känsliga för kloramin i vattnet, så om man har kranvatten som innehåller sådant måste det avlägsnas innan det tillsätts akvariet. Klor är relativt lätt att lufta ut (t.ex. genom att placera det nya kranvattnet i en hink och sedan koppla in en kraftig luftpump med en syresten under några timmar) medan kloramin är omöjligt att lufta ut. Här kan man inte göra så stora vattenbyten som normalt och man måste även använda ett effektivt vattenberedningspreparat som neutraliserar kloramin (vilket ganska få gör). Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor – ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime.

    Köpa in
    Även om arterna i denna grupp oftast lever något längre än dvärgräkorna (som bara lever 1-2 år) så bör man inte köpa inte köpa in vuxna räkor (som ganska naturligt sannolikt har relativt kort livslängd kvar) utan istället unga ej fullvuxna exemplar. Dessa har bättre förutsättningar för att kunna acklimatisera sig i akvariet och hinna reproducera sig innan deras liv är till ända. Nackdelen med yngel är förstås att de lättare blir rov för andra djur i akvariet.


    GLASRÄKOR
    I familjen Palaemondis finns också ett antal räk-släkten som snarare brukar hålla till vid ytan eller simma runt i akvariet istället för hålla sig vid botten som de långarmade gör – dessa brukar kallas för ”glasräkor” (ibland också för spökräkor). Man känner inte till så mycket om dessa räkor och de är också relativt ovanliga i handeln. De vanligaste släktena i gruppen är Leander, Palaemontetes, Palaemon och Natantia.
    De flesta av arter i denna grupp är små och nästan helt genomskinliga (därav namnet). I regel har de inte heller någon teckning på kroppen vilket gör att de kan vara svåra att upptäcka i akvariet. Det blir inte heller direkt lättare att hitta dem genom att de en del av dom är tämligen ljusskygga och dagtid gömmer sig bland växtligheten för att sedan när ljuset har slagits av komma fram för att söka efter föda. Denna grupp kännetecknas också av exceptionellt stora ögon och dessa stora ögon gör sannolikt att de ser bättre på natten.
    Det är dock rätt stor variation inom gruppen och det finns också glasräkor som är mer i rörelse i akvariet och även är dagaktiva.

    Akvariet
    Ett lämpligt akvarium, som inte behöver vara så stort, bör innehålla rikligt med växter.
    De är också mycket lättskrämda av plötsliga rörelser och framförallt plötsligt ljus och kan då hoppa. Därför måste man alltid se till att alla öppningar (för sladdar, mathål etc) är tätade och gärna också att det är en liten bit upp från vattenytan till täckglaset annars är risken stor att de hoppar ut eller skadar sig.
    För filter gäller samma info som för de långarmade kräftorna (se ovan).

    Växter
    Eftersom en del av arterna i denna grupp håller sig bland växterna i ytan är det viktigt att det finns flytväxter (eller växter som når upp till vattenytan) i akvariet – i övrigt gäller samma som för arterna i gruppen långarmade kräftor (se ovan).

    Lämpligt sällskap
    Arterna i denna grupp är i regel rätt små vilket gör att de bara kan hållas ihop med extremt små och fredliga fiskar (typ Otocinclus, Corydoras och Ancistrus). Vill man odla på dem är ett artakvarium nästintill en nödvändighet.

    Föda
    De söker nattetid föda genom att med hjälp av sina relativt stora simfötter ”paddla” runt i akvariet. I sin naturliga föda lever de i huvudsak av plankton – i akvarium fungerar smått foder (matning för de nattaktiva skall ske efter att akvariebelysningen har släckts) som smått fryst foder (som cyclops) samt finfördelat flingfoder.
    En viktig beståndsdel i dieten är också torkade bruna ekblad (för ytterligare info se ovan i texten för långarmade räkor).

    Odling
    Ganska litet är känt om odling av arterna i denna grupp och sannolikt varierar det också en del mellan arterna. De flesta arterna har dock planktoniska larvstadier vilket innebär att larverna/ynglen inte är färdigutvecklade när de föds utan det krävs några skalömsningar innan de ser ut som minikopior av föräldrarna.

    För Skötsel och Sjukdomar gäller samma som för de långarmade räkorna (se ovan)

    Köpa in
    Ganska lite är känt om arterna i denna grupp eftersom de inte har odlats men man kan anta att de är väldigt kortlivade (sannolikt lever de i likhet med Caridinaräkorna bara 1-2 år). Därför bör man inte köpa in vuxna räkor (som ganska naturligt sannolikt har kort livslängd kvar) utan istället unga ej fullvuxna exemplar. Dessa har bättre förutsättningar för att kunna acklimatisera sig i akvariet och hinna reproducera sig innan deras liv är till ända.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2006, 14:25.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Del 1.

      * "Atyids" är svengelska = "familjen Atyidae" eller bara "atyider" på svenska.
      * Atyia är fel, skall vara Atya.
      * Är personligen inte helt lycklig över namnet "dvärgräkor". Många av arterna är stora, i vissa fall i klass med svenska kräftor, jag skulle nog försöka hitta ett annat namn och reservera "dvärgräkor" för de riktiga småttarna som "crystal red" och "bumblebee shrimp".
      * temperaturuppgifterna är i snävaste laget, de vanligaste arterna är subtropiska med ungefär samma temperaturpreferenser som guldfisk, dvs de tål betydligt lägre och något högre temperaturer än angivet, men jag rekommenderar nog ändå att du behåller stycket oförändrat.
      * Räkor sugs inte in i filter, de *kryper* in, för att de gillar gömställen och särskilt då gömställen där det finns mat - som t.ex. filter. Man kan realistiskt sett inte ha så stark ström att räkor inte kan hantera den (jag har provat 1500L/h i ett 30-liters). Svamp är alltså bra att ha på insuget oavsett effekt på filtret.
      * pH rekommendationen: räkor har aldrig problem med höga pH, men tål inte låga pH. Vid 6.5 har räkor allvarliga problem, och under pH 6 överlever inga räkor, dvs växtakvarister & folk med svartvattenbiotoper kan ha anledning att se upp med för lågt pH. Detta gäller alla räkor.
      * Kalksten, snäckskal etc är bra - men inte för kalken, räkor har som regel nästan inget kalk i skalet, utan för att kalksten i akvariet ser till att pH ligger runt 7.5, vilket är helt idealiskt för räkor. Detta gäller alla räkor.
      * Det är inte helt sant att räkor är känsliga för kemikalier. De är extremt känsliga för några mediciner, framförallt mediciner som innehåller koppar eller är avsedda att döda kräftdjur (t.ex. ankarmask), men de är mer motståndskraftiga än fisk mot t.ex. formalin och peroxid. Detta gäller alla räkor.
      * Odling av atyider: många större Caridina/Neocaridina, samt alla Atya och Atyopsis har planktoniska larver som kräver bräckt eller salt vatten för att utvecklas, och odlingen är mycket svår (Atya och Atyopsis har mig veterligt aldrig odlats i fångenskap). Många, däribland de mycket populära dvärgräkorna Caridina sp. "Crystal Red", "humlaräka", "tigerräka" etc etc har dock direkt utveckling, dvs avkomman kläcks som färdigbildade miniatyrkopior av föräldrarna. Dvärgräkor av den typen (dvärgdvärgräkor? minidvärgräkor? ) får anses som mycket lättodlade.


      Del 2:
      * Palaemonids är svengelska, skall vara "familjen Palaemonidae" eller bara "palaemonider".
      * Vet inte vad som menas med "flytande" räkor. Avses att de är planktoniska, dvs simmar?
      * Jag känner inte till något släkte som heter Natantia. Räkor (dvs alla räkor) kallades förr "Natantia", för att skilja dem från "Reptantia", kräftor, men jag tror inte termen längre används (kan ha fel där dock).
      * Föreslår att "en del arter har en lång arm, medan andra har två" förtydligas genom att ändra formuleringen till "en del arter har ett par långa armar, medan andra har två par". Eventuellt kan man släppa hela parentesen, eftersom det andra paret långa armar inte är lika framträdande som det första.
      * Det är i stort sett bara större Macrobrachium-arter som äter fisk, framförallt den mycket stora Macrobrachium rosenbergii, som odlas i enorma mängder för att bli scampi. M. rosenbergii var förr vanlig i akvariehandeln men nu har jag inte sett den på ett par år; eventuellt har handeln lärt sig att det är ett elakt monsterdjur som faktiskt är specialiserad för att fånga och äta fisk.
      * temperatur och ström: samma som för atyiderna.
      * Odling: känner inte till detaljer om odling av Macrobrachium, men så mycket är säkert som att larverna inte 'flyter i ytan' utan simmar.
      * "Kortarmade räkor" är inte heller ett helt lyckat namn eftersom hela familjen Palaemonidae refereras till som "långarmade räkor". Palaemon etc är alltså kortarmade långarmade räkor?
      Palaemon, Palaemonetes etc har långa armar, bara inte lika kraftiga som t.ex. Macrobrachium, så uppdelningen är artificiell. En möjlighet vore att kalla dem "småkloade långarmsräkor", eftersom den tydligaste skillnaden är att deras klor är mindre och slankare än Macrobrachium-arternas, men jag skulle rekommendera att du helt enkelt kallar gruppen "glasräkor" ("spökräkor" är inte så lyckat, eftersom det finns en annan grupp räkliknande kräftdjur som kallas "spökmärlor").
      * "Flyter" gör palaemonider definitivt inte, de är inte heller planktoniska - de är däremot till skillnad från Macrobrachium-arterna, som mest kryper, mycket duktiga simmare. Jag antar att det är det som avses.
      * Vad gäller foder tar de alla typer av vanligt fiskfoder; de har inga problem att sönderdela & äta torrfoder, pellets, eller räkmix. Däremot betvivlar jag att vuxna glasräkor tar nykläckt artemia.
      * Jag tror inte glasräkor i allmänhet är nattaktiva; de arter jag sett har samtliga varit dagaktiva (och tämligen framfusiga).
      * Vad gäller odling har de flesta arter glasräkor planktoniska larvstadier, och åtminstone några kräver saltvatten, men ett mindre antal har direkt utveckling. Ett antal arter har odlats eller odlas (jag har t.ex. själv odlat den vanliga svenska bräckvattenarten Palaemon adspersus), och åtminstone den arten var tämligen enkel att odla, trots planktoniskt larvstadium.
      Senast redigerad av Azur; 25 August 2006, 12:34.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jättetack för alla synpunkterna - jag kommer att göra en hel del ändringar utifrån detta.

        Undrar dock lite över de flytande/kortarmade/glasräkorna och om det är samma som vi talar om.
        Jag vet inte om du har Uwe Werners bok "Shrimps, Crayfishes, and Crabs in the freshwater aquarium" och det är uppdelning som finns i den som jag i huvudsak har följt.
        Här hittar jag flera foton på Natantia-arter och samma gör jag på nätet så släktet verkar i alla fall fortfarande finnas kvar.
        Om jag förstår dig rätt så vill du att Palaemon, Palaemonetes skall räknas till glasräkorna (eller till "floating shrimps" som Werner kallar dom) medan Werner räknar in dom bland de långarmade.
        Har jag förstått dig rätt?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Undrar dock lite över de flytande/kortarmade/glasräkorna och om det är samma som vi talar om.
          Jag vet inte om du har Uwe Werners bok "Shrimps, Crayfishes, and Crabs in the freshwater aquarium" och det är uppdelning som finns i den som jag i huvudsak har följt.
          Här hittar jag flera foton på Natantia-arter och samma gör jag på nätet så släktet verkar i alla fall fortfarande finnas kvar.
          Jag sökte på nätet och hittade "Natantia sp.", exv här:
          Dedicated to Freshwater Decapods. Including pictures of and information about individual species, details on feeding, breeding, and keeping in aquaria. From tiny Algae Eating Shrimp to Crabs and Crayfish.


          Jag tolkar "Natantia sp." som "räka", dvs man vet inte vilken art, släkte eller ens familj den tillhör, ungefär som att kalla en fisk "Cypriniformes sp.".

          Nu känner jag förstås inte till varenda släkte av räka, så jag sökte på ITIS, men där finns inte heller någon uppgift om nåt släkte som heter Natantia.

          Om jag förstår dig rätt så vill du att Palaemon, Palaemonetes skall räknas till glasräkorna (eller till "floating shrimps" som Werner kallar dom) medan Werner räknar in dom bland de långarmade.
          Har jag förstått dig rätt?
          Njaeae... Jag trodde "långarmade räkor" refererade till hela familjen Palaemonidae, eftersom de har långa armar jämfört med atyider, medan "Floating Shrimps" refererade till hela familjen Palaemonidae utom Macrobrachium. "Floating shrimps" ansåg jag vara ett dåligt namn eftersom de inte på något vis flyter, de är bara mycket bättre simmare än stora och tunga Macrobrachium-arter, och föreslog istället "glasräkor", inspirerat av Engelskans "glass shrimp" (samma sak som "ghost shrimp", bägge namnen refererar vanligen till amerikanska arter ur Palaemon eller Palaemonetes).

          EDIT: Jag undrar om "floating shrimp" är en dålig översättning från tyskans "flussgarnele" (flodräkor)?

          EDIT2: eller möjligen är ett rent missförstånd... Schwebegarnelen är mysis, dvs inte räkor alls, men kallas ibland på tyska för glaskrebse.
          Senast redigerad av Azur; 25 August 2006, 16:47.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ok - det får väl bli en lite "egen" (eller rättare sagt efterapat från dig) version då och jag gör en uppdelning av familjen Palaemonidae i dels långarmade räkor (släktet Macrobrachium) och sedan får övriga bli glasräkor.

            Werners bok har ju några år på nacken så det kan ju ha hänt en del kunskapsmässigt sedan han skrev den - däremot borde det ju inte vara något fel på översättningen kan man ju tycka eftersom jag har för mig att han är engelsklärare
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har nu ändrat ovan enligt de flesta av dina förslag - jättetack för synpunkterna och rättelserna

              Fler kan gära ha synpunkter - både om eventuella felaktigheter men gärna om något ytterligare borde vara med.
              När man skrivit och sedan läst sin egen text några gånger blir man till slut "blind" och missar en hel del.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jag tror det här blir riktigt riktigt bra. Ser fram emot artbeskrivningarna längre fram. Det verkar vara en riktig räkboom på gång i Sverige.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Vill gärna ha in lite fler synpunkter.
                  Det finns ju väldigt få böcker i ämnet - jag har bara Werners bok som ju har några år på nacken, samt ett bra räkhäfte men det är på polska så det har jag inte så mycket glädje av

                  På nätet finns viss info men den är oftast väldigt kortfattad och även motsägesfull.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ...Lämpligt sällskap kan annars vara Otocinclus, Corydoras och små algätande L-malar.
                    Ancistrus är ofarlig och vanligast. (Det finns flera odlare i Tyskland som alltid ha Ancistrus med i sina kar. De skall "gynna" odlingen plus att räkorna "gillar" deras avföring. Myt eller sanningen vet jag inte. Men ofarliga och vanliga är de iallafall.)

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ...men ett rent artakvarium behöver inte vara större än 10 liter ...
                    Personligen skulle jag "höjer" undergränsen till 12 eller 16 Liter annars kan det ge lite fel signaler till nybörjare eftersom då plötslig "leksaks-akvarien" kan blir aktuella - typ Red Sea.

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ... Har man mycket snabbväxande växter i akvariet, inga fiskar samt sköter vattenbytena klarar man sig utan ett filter eftersom ju såväl räkor som växter konsumerar de avfallsprodukter som bildas i akvariet.
                    Kan blir missförstånd där. Hur menar du? Mina räkor ge sig inte på ALLT. Det finns många som tror att räkor är någon typ av "städpatruller" men det är de inte. Inte mina iallafall. Matrester t.ex. Mina snäckor tar hand om det. (Snäckor är förövrigt perfekta sällskap till räkor speciellt när man kör utan filter).

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ... Ibland är det inte helt lätt att se skillnad på könen men hanar kan identifieras genom sina långa ”simfötter”. Honorna identifieras lättast när de bär på ägg och man kan se äggen skina genom buken.
                    Äggfläcken i nacken på lätt transparenter arter såsom körsbär och whitepearl gör saken enkelt - även på unga djur. Svårare är det på t.ex. CRs. Men allmänt kan väl säger att honan är lite större och rundare än hanen. Bra bild finns här Det där med simfötter har jag aldrig hört/läst förut.

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ... Man byter vatten på ungefär samma sätt som för fiskar – dvs beroende på hur mycket växter och hur mycket djur det finns i akvariet så byter man regelbundet ca. 20-40%.
                    Även här skulle nog kommer en varning om att "räkyngelsäkra" sina vattenbyten. Kör man med slang så sätter man en bit filtermatta över insuget. Kör man med hinkar/muggar (såsom jag) då borde man kolla NOGA innan man heller ut vatten i toaletten. Räkyngel är SÅÅÅÅ liten och svår upptäckt bland annat "gegg" att det är lätthänd...


                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ...
                    Köpa in
                    En dvärgräkas livslängd ligger på ca. 1-2 år och inte ens den bästa skötsel kan få den att leva längre. Därför bör man inte köpa in vuxna räkor (som ganska naturligt sannolikt har kort livslängd kvar) utan istället unga ej fullvuxna exemplar. ...
                    Skulle nog vara bra med en rekommendation av "lämplig" nybörjar dvärgräkart. Körsbär. Absolut enklast och "tåligast" att ha. Oftast billigast.

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ...
                    SOLFJÄDERSRÄKOR
                    Inga kommentarer eftersom jag har aldrig haft såna...

                    Jättebra initiativ - Kjell - det kommer säkert gynna räkhobbyn - dags att starta NRS kanske? Nordiska Räk Sällskapet?

                    Hejhopp. Ralf
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Tack för synpunkterna - kommer att ändra/förtydliga räkinfon utifrån det du skriver
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        * Är personligen inte helt lycklig över namnet "dvärgräkor". Många av arterna är stora, i vissa fall i klass med svenska kräftor, jag skulle nog försöka hitta ett annat namn och reservera "dvärgräkor" för de riktiga småttarna som "crystal red" och "bumblebee shrimp".
                        Jag kan inte motivera ur det vetenskapliga perspektiven så som du men jag håller med om att namnet dvärgräkor borde reserveras för småttarna. Jag har nästan svårt se Amano som en dvärgräka.

                        Ursprungligen postat av Azur
                        * temperaturuppgifterna är i snävaste laget, de vanligaste arterna är subtropiska med ungefär samma temperaturpreferenser som guldfisk, dvs de tål betydligt lägre och något högre temperaturer än angivet, men jag rekommenderar nog ändå att du behåller stycket oförändrat.
                        Det finns t.ex. en odlare i Tyskland som håller körsbärsräkorna utomhus. I damm. Åretrunt. Men det gäller nog inte alla arter.

                        Ursprungligen postat av Azur
                        * pH rekommendationen: räkor har aldrig problem med höga pH, men tål inte låga pH. Vid 6.5 har räkor allvarliga problem, och under pH 6 överlever inga räkor, dvs växtakvarister & folk med svartvattenbiotoper kan ha anledning att se upp med för lågt pH. Detta gäller alla räkor.
                        * Kalksten, snäckskal etc är bra - men inte för kalken, räkor har som regel nästan inget kalk i skalet, utan för att kalksten i akvariet ser till att pH ligger runt 7.5, vilket är helt idealiskt för räkor. Detta gäller alla räkor.
                        Vi har haft denna diskussionen uppe tidigare. Med olika uppfattningar. Som sagt jag är ingen vetenskapsman och saknar rätt kunskaper om vattenkemi. Jag kan bara relatera till mina egna (och mina räkkompisars) erfarenheter plus det intenationeller räkforumet shrimpnow.com samt några hemsidor från tyska räkodlare och foren.

                        För det första finns det skillnader i arter. Körsbärs tål högre PH som t.ex. CR. För det andra är PH 7.5 för högt och bör absolut inte kallas för idealiska värdet för dvärgräkor. Artbeskrivning Cherry. Artbeskrivning CR.

                        Hejhopp. Ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av ralp
                          småttarna. Jag har nästan svårt se Amano som en dvärgräka.
                          Precis. Sen har vi Atya gabonensis...

                          Det finns t.ex. en odlare i Tyskland som håller körsbärsräkorna utomhus. I damm. Åretrunt. Men det gäller nog inte alla arter.
                          De flesta vanliga arterna kommer från Japan & Taiwan och är antagligen vinterhärdiga i södra tyskland & södra storbrittannien.
                          Även om jag betvivlar det så är det inte helt omöjligt att vissa "ghost shrimp" och amanos skulle kunna vara vinterhärdiga i södra Sverige.

                          (pH)
                          Vi har haft denna diskussionen uppe tidigare. Med olika uppfattningar. Som sagt jag är ingen vetenskapsman och saknar rätt kunskaper om vattenkemi. Jag kan bara relatera till mina egna (och mina räkkompisars) erfarenheter plus det intenationeller räkforumet shrimpnow.com samt några hemsidor från tyska räkodlare och foren.
                          Och jag känner fortfarande inte till någon enda räkart som förekommer naturligt i vatten med pH lägre än 6.5, eller som har problem med något pH upp till 8.5; salthalt, däremot, är en annan femma. Vad gäller pH får vi helt enkelt komma överens om att inte vara överens...
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Jag döper om "Dvärgräkgruppen" till "Caridina-gruppen" istället
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              (pH)
                              Och jag känner fortfarande inte till någon enda räkart som förekommer naturligt i vatten med pH lägre än 6.5, eller som har problem med något pH upp till 8.5; salthalt, däremot, är en annan femma. Vad gäller pH får vi helt enkelt komma överens om att inte vara överens...
                              Absolut. Så skall vi göra. Bara som en förtydligande. Undergränsen har jag inga problem med. Bara övergränsen. Skulle jag inte älskar mina räkor så mycket så skulle vi kunna undersöker om de verkligen klara 8.5 ... Det får blir dina isåfall

                              Hejhopp. Ralf
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...