Atya gabonensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Atya gabonensis

    Är det någon som har Atya gabonensis? Väntar hem 4 st nästa vecka lite råd o tips tack

    Mvh Cecilia
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    japp, jag har en..
    Det låter bra att du skaffar 4 eftersom jag har förstått att dom vill ha sällskap..
    Det ska vara strömt i karet eftersom det är en flodräka som filterar. Jag mtt utblås till ytterfiltret lodrätt i akvriet så det blåser rakt i i hans grotta där han sitter och filtrerar hela dagarna.
    Du bör inte ha räkorna med stora aggresiva fiskar. Jag hade tidigare en mal, L001 på 12 cm och dom fightades om grottan, inte bra, malen fick flytta.

    Smulat flingfoder har jag hö att andra matar med. Jag vet att min gillar artemia och annat frysfoder som kommer blåsande tillhonom, eller som han hinner ta från botten. Man får dock inte ha för glupska fiskar då dessa hinner ta all mat innan räkan får nåt, för dom är ju inte så snabba.

    Min räka gräver ner sig under en sten och därifrån så kikar han fram och filtrerar så bli inte förvånad om du ser räkorna gräva så sanden sprutar..

    Lycka till
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      jag ska ha mina i ett eget akvarium. Det var bra du sa det ska va strömt i vattnet. Går det bra med en powerhead? Jag har bara ett litet innerfilter. Kan man även ge Cyklops? Hur stort akvarium behöver 4st?

      Mvh Cecilia

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Ingen som har fler råd om dessa räkor?

        Kommentar

        • Lilla_Cilla
          • January 2006
          • 112

          #5
          Ingen som har fler råd om dessa räkor?

          jag har också en sån räka, han är bara liten än, ca 3 cm, men dom blir ganska stora tror jag.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Allmän info om släktet finns bl.a. i denna Zoopettråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92525
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Hmmm... jag har läst någon annanstans att man INTE ska ha för många ihop, för då räcker inte maten till och de svälter ihjäl. Hur stort akvarie du har spelar förstås roll! Jag har haft tre som mest, men då såg jag tydligt att den minsta slutade växa... jag delade upp dem på tre burkar och de mådde då mycket bättre. Tyvärr klättrade en ut och dog på golvet. En är försvunnen men den tredje lever och frodas fortfarande

              ps. Den överlevande räkan bor i 110liters. De andra två i 75liters.
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Mina hamnade i mitt 240l akvarium som varit igång över ett år. Jag la i tegelrör så alla har hittat sitt lilla bo där man ser dem sitta och filtrera. Jag har relativt kraftig cirkulation så matpartiklarna far runt i vattnet. Berättar mer längre fram hur det går med dem.

                Mvh Cecilia

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Alla 4:a lever de syns mer och mer i akvariet dvs blir modigare. Jag lägger i en halv cyklopskub varje dag samtidigt som övrig fiskmat. Hitentills är det bara en som ömsat skal. De är verkligen fina. Akvarievattnet är otroligt klart undrar om det beror på deras filtrerande?

                  Kommentar

                  • miluhe
                    • June 2006
                    • 2090

                    #10
                    Köpt 5st till att ha i ett annat akvarie. De fyra jag har har växt bra och är ute i akvariet hela tiden. Mycket trevlig räka rekommenderas varmt.

                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #11
                      Var köpte du dem?
                      mvh Mattias
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #12
                        Jägerzoo Malmö. Men fråga din affär om de kan ta hem dem

                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #13
                          Alla 9 är fortfarande välmående mina största är 6-7 cm. De är jämt ute i akvariet man ser dem alltid. De som köpt små får ge sig till tåls ett tag. När de är små syns de inte mycket men när de är större är de verkligen i farten. Tror även de håller vattnet extra rent för i de 2 akvarium jag har mina är vattnet kristallklart. Tror även det är bra att ha några ihop då de verkar ha rangordning sinsemellan. Det första vänner ser är räkorna så gömmer sig gör de verkligen inte.

                          Mvh Cecilia

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            #14
                            Alla 9 lever fortfarande, den största är 9-10cm. Har inte hittat någonstans hur gamla de kan bli. Fortfarande favoritinvånarna i akvariet.

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Jättekul att få läsa i din tråd som jag tidigare missat!
                              Var väldigt inne på någon filterräka i mitt sällskapskar, men blev med tillfällig hyresgäst igår i form av en gibbiceps. Så nu ligger alla planer på is och lika bra det, så jag säkert hittar det rätta! Ska spana lite mer på dina invånare!
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...