Hur många körsbärsräkor i 16 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Hur många körsbärsräkor i 16 liter?

    Vad jag förstått av de trådar jag läst skulle det gå med 3-4 stycken. Själv tycker jag det låter en smula mycket med tanke på att de ändå blir 2,5 cm stora...
    222 liter Malawi
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Börja med 3-4 stycken, har du ett filter och sköter dina vattenbyten så kan du ha 7-8 stycken utan problem. Det är oftast bara honorna som blir så "stora", hanarna blir både kortare och slankare.

    Daniel

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Tanken är ju att det ska vara ett walstadakvarium = få vattenbyten, så då blir det nog bara 3-4 stycken.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        med filter 1 räka per 1 liter vatten.
        utan filter 1 räka per 2 liter vatten.
        sen finns ju alltid en minimimgräns.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Hej Nils,

          i ditt fall skulle jag börja med 5 eller 6 stycken. Större chans att får båda kön med sig än om du bara ta 3 eller 4. I mitt 16 liters finns det minst 9 Crystal Red och jag har tråkigt nog bara en hona som får står ut med väldig mycket uppvaktning under de korta perioder av "parningsdans".

          Tre tips efter mina erfarenheter:
          1. Kör in burken ordentlig. Med filter i tre veckor. Utan i fyra/fem veckor.
          2. Mata ytterst sparsamt (flingfoder, spirulinatabs, cyclops etc.). I ett VÄL inkört kar hittar räkorna alltid mat.
          3. Släpp i några sniglar (speciellt om du kör utan filter). De tar hand om matrester och ser därmed till att hålla vattnet i balans.

          Sedan är jag bara nyfiken: Vilken filterlösning har du tänkt dig? Vad är det för typ av burk, helglas, glasvas?

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Det är ett akvarium med inbyggt filter och värmare.
            "Officiellt sett" är det på 20 liter, men jag mätte och fick det till närmare 16.

            Tanken är att det ska vara ett walstadakvarium där djurens avföring i första hand bryts ned av växterna. Det är jordbotten, ganska grovt grus på det och mycket växter.

            Där är som sagt ett filter i, som är väldigt lätt att byta filtermaterial i, och för tillfället kör jag det med bara filtervadd för att få klarare vatten.
            Är det verkligen lönt att köra karet med någon typ av biolgiskt filter i flera veckor om man ändå ska ta bort det sen?

            Sniglar avr en bra idé, någon speciell, liten som du kan rekkomendera och som är lätt att få tag på?

            Karet (det är ännu mer växter i nu, nämligen vattenpest och hornärv):
            Bifogade filer
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Sniglar avr en bra idé, någon speciell, liten som du kan rekkomendera och som är lätt att få tag på?
              posthornsnäckor kanske...
              finns i varje välsorterad akvarieväxtaffär
              är dom många skriker om.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                tur att jag har tenta att skriva och måste ha lite diciplin, annars hade jag varit ute och flängt efter räkor och sniglar nu och det har jag verkligen inte råd med...
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • guineapig
                  • April 2003
                  • 157

                  #9
                  Med mycket växter och ett filter i så kan du ha minst 10 räkor, troligen uppåt 25-30 utan bekymmer. Om du absolut vill köra utan filter så kanske du skall nöja dig med 7-8 stycken.

                  Börja gärna med ett mindre antal och fyll på efterhand. Som Ralp skrev, mata ytterst sparsamt. Räkor klarar sig på mycket lite fodertillskott i ett akvarium med mycket växter. Byt gärna vatten med jämna mellanrum men var försiktig med att "städa" alltför noggrannt då det behövs lite naturligt detritus (avfall/restprodukter) och halv nedbrutna växtdelar för att räkorna skall hitta mat och må bra.

                  Kolla bara så att insuget på filtret inte är så stort att räkorna kan ta sig in där och fastna...

                  Daniel

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Saken är den att eftersom det ska vara ett low-tech växtakvarium så är det nog ingen ide att mata sparsamt, restprodukter ska tas upp av växterna samt av de bakterier som finn i jordbottnen.
                    Jag ska börja med två räkor, och låte dem vara där nu ett par veckor, och sedan fylla på med kanske två i taget vecka för vecka, tills jag är uppe i typ 8.

                    Genom att mata nästan lite i överkant kommer det alltid finnas tillgång på mat i form av restprodukter och alger.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Så här ser karet ut.
                      Bifogade filer
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #12
                        Jag har sett på mina räkor att utan filter och mindre vattenbyten att dom blir slöa och skygga. Nu kör jag med ett litet ryggsäcksfilter och 30% vattenbyte en gång i veckan. Mycket stor skillnad.

                        För övrigt skulle jag satsa på minimum 8 räkor. Dom trivs så mycket bättre om dom är många. Jag har 7 st vuxna CR-räkor med ca 35-40 småbäbisar (jag ska inte behålla alla nej! ;P) i ett 21 liter. Mycket växter (hornsärv, gallerblad, vattenpest, svärdplanta är enligt mina erfarenheter lite av räkfavoriter) är också ett stort plus.
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nils Holmström
                          Saken är den att eftersom det ska vara ett low-tech växtakvarium så är det nog ingen ide att mata sparsamt, ...
                          Hmm... räkor är mycket känsligare än fiskar när det gäller vattenkvalite. Walstad växtkar eller räkkar? Jag TROR att du måste bestämma dig. Känner igen det. Helst skulle jag vilja ha en Amanoburk med schyst fiskstim utan hightech och med högklassiger CR räkor =)

                          Eftersom det handlar om levande varelse så skulle jag sätter prioriteten efter det. Ett lowtech växtkar blir ett ordentligt räkkar automatiskt dock då kanske inte absolut efter alla teorier och program som t.ex. Walstad. Jag bara råder dig. Sköter vattenbyten (en gång var tionde dag - minst) och matar ytterst sparsamt även om det motstrider Walstads teorier annars kommer dina räkor högstsannolikt dör.

                          Välkommen i räkträsket. När du väl ha fått i de små liven så är jag säkert på att du kommer strunta i Walstad


                          Hejhopp. Ralp
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            Jag kanske får köra lite av en kompromiss och ha ett filter med lite filtermatta, men inte tillräckligt för att konkurrera med växterna om näringen.

                            Vad det gäller vattenbytena är jag lite kluven. I ett äkta, välfungerande walstadakvarium ska man ju inte byta vatten mer än var tredje-sjätte månad. Växterna både syresätter och renar vattnet.
                            Men till en början får bli någon slags kompromiss typ 30% en gång i månaden. Sen får jag ju se hur räkor och växter reagerar efter hand.
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Hade två trådar på ämnet, samlade till en:
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...