Alla dom där tabletterna brukar väl mjukas upp lite med tiden. En del tar bara längre tid på sig och håller ihop fast dom blivit lite mjukare.
Räkig fakta...
Kollaps
X
-
-
En fråga som antagligen varit uppe förut...
Hur gammal blir en körsbärsräka?Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts
Min zoon :
http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526
Kommentar
-
Senast redigerad av MagicFingers; 23 September 2006, 23:07. Anledning: ville vara mer personlig i mitt svar.Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est BibendumKommentar
-
-
Jodå, det är en körsbärsräkshona med gul äggfläck under nackskölden.
Hanarna är lite mindre, ser liksom lite smalare och "spetsigare" ut i kroppsformen och är väl oftast (alltid?) mycket svagare i färgen samt har aldrig någon ljus fläck i nacken.Kommentar
-
Ålrajt då tackar jag för alla svar denna gången
Har nog 4 honor då och som det ser ut ett 20 tal hanar
Kanske fler honor då en del är små som attans ännu och inte färgat någe än.________________________________________________
Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet GalleriKommentar
-
Det blir säkert fler honor om de är små nu.Kommentar
-
INGEN som vet hur gammal en körsbärsräka kan bli, på ett ungefär...???Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts
Min zoon :
http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526
Kommentar
-
Kommentar
-
Räkor är hyffsat nytt i akvariesammanhang så vi som håller på här har inte hunnit ha dom så länge än gissar jag.Kommentar
-
Kul att det har blivit lite liv i tråden igen!
Nu har jag ältat det här med mina räkor som dör..
Så slutsatsen har blivit att inte starta upp ett till likadant kar eftersom det första inte funkar. Snacka om att göra det jobbigt för sig i så fall...
Så det blir att byta bottensubstrat i det nuvarande och se ifall räkstackarna sluter dö för mig.
Jag har en fundering om att bottnen i räkkaret inte funkar på ett bra biologiskt sätt nämligen. Det är svart råda sans 0,2-0,3 mm--> = kompakt och ingen vettig biologisk nedbrytning. Jag tror att eftersom min pump är dålig så har det blivit syrebrist vid bottnen och det kan vara därför räkorna rejsar omkring så mycket för vattnet är bättre syresatt högre upp.
Hoppas att det funkar i alla fall för det kommer att bli klurigt att byta sanden eftersom jag har en klåfingrig dotter, tre nyfikna katter och en burdus hundvalp som alla kommer att vilja käka/leka med räkorna när dom inte är i karet.Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.
Kika gärna in i min dagbok!Kommentar
-
Kul att det har blivit lite liv i tråden igen!
Nu har jag ältat det här med mina räkor som dör..
Så slutsatsen har blivit att inte starta upp ett till likadant kar eftersom det första inte funkar. Snacka om att göra det jobbigt för sig i så fall...
Så det blir att byta bottensubstrat i det nuvarande och se ifall räkstackarna sluter dö för mig.
Jag har en fundering om att bottnen i räkkaret inte funkar på ett bra biologiskt sätt nämligen. Det är svart råda sans 0,2-0,3 mm--> = kompakt och ingen vettig biologisk nedbrytning. Jag tror att eftersom min pump är dålig så har det blivit syrebrist vid bottnen och det kan vara därför räkorna rejsar omkring så mycket för vattnet är bättre syresatt högre upp.
Hoppas att det funkar i alla fall för det kommer att bli klurigt att byta sanden eftersom jag har en klåfingrig dotter, tre nyfikna katter och en burdus hundvalp som alla kommer att vilja käka/leka med räkorna när dom inte är i karet.
Om du har ett större kar kan du låta ett filter gå in sig i det en tid så det inte är helt nytt när du flyttar det till det nya karet.
Jag tycker din teori låter väldigt vettig. 0.2-0.3 är väldigt kompakt. Jag har tyckt att min grova blästersand, som jag inte har räkor i, är på gränsen och då har jag för mig att den är ca 0.8 mm.Kommentar
-
Ja, då är det igång!
Översta bilden visar hur totalt giftig och äcklig bottnen har blivit med allt för finkornig sand= Ingen syresättning, kolla färgen på vattnet i hinken!
Filtergojs ser ju mysigt och fint ut i jämförelse!
Andra bilden är räkor och snäckors tillfälliga hem
Tredje bilden är räkkaret i nuvarande skick. Planterat och klart men vattnet från tillfälliga räkhemmet ska i samt räkorna såklart! Men det bli nog imorgon eller ikväll.
Jo, och snäckskalen på sista bilden är till för tynga ner anubiasen och roten lite. Aqua clay är som någon sagt tidigare riktigt svår att plantera i.Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.
Kika gärna in i min dagbok!Kommentar
-
min botten är till största del svart sand 2-4mm (från tyskland 25kg säck för multum), hobbylit, och krossat snäckskal...Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est BibendumKommentar
Kommentar