Jag har 6,8 i mina kar och de bål är just nu mörkblå, så jag tror att de ändrar färg efter humör och trivsel.
Mona, dina kanske känner sig otrygga, de vill ju gärna vara lite fler och du har väl bara 2 kvar nu, eller?
Det stämmer, jag har bara två kvar. Jag tänkte kolla i eftermiddag om det finns fler kvar där jag köpte dem. Om inte, kan man ha dem tillsammans med CR eller blandar de sig?
Det stämmer, jag har bara två kvar. Jag tänkte kolla i eftermiddag om det finns fler kvar där jag köpte dem. Om inte, kan man ha dem tillsammans med CR eller blandar de sig?
De hade en "blå" kvar och skulle få in fler. Så nu är det en brun liten stackare på inkoppning. De som redan är i akvariet ser lite blåare ut idag, kanske börjar de komma tillrätta lite (hoppas).
Är en nybliven räkfantast.Försöker hitta info om räkor behöver sand. Får olika svar. ibland "ja" ibland "nej". Har lusläst många inlägg och böcker samt artiklar på olika sajter. Inget svar om sand.
Kan någon hjälpa mig?
Det ser mycket trevligt ut med lavasten och den växten. De härligt gula räkorna syns bra mot den också.
Jag noterade idag att jag nog har två eller tre kullar körsbärsräkor, baserat på storleken på ynglen. Några måste ha kläckts det senaste dygnet. Dessutom verkar allt räkynglande ha påverkar pygmépansarmalarna, de har lekt massor idag och det var minst ett år sedan sist.
7 är väl neutralt (är det dropptester du använder?), men att handfatet blir grön betyder ju ändå att dina vattenledningar korroderar och löser upp koppar så pass mycket att det märks.
Använd vattenberedningsmedel för säkerhets skull. En flaska Seachem prime på 100ml kostar bara runt 60-90kr och räcker till 4000L vatten så det är inte så dyr investering ändå.
Hej
Ringde nu mitt Zoo och de säger att jag kan använda vilket vattenberedningsmedel jag vill till mina räkor ?? Ok,, orkar inte snacka nått lägre så jag frågar bara vad han har hemma och vad han skulle rek till räkor. Då säger han Akutan (vet inte om jag stavat rätt) det ska var ett rent vattenberedningsmedel som tar bort mitt koppar i vattnet.. nån som har något att kommentera till detta?
Eliza
Hobbyakvarist med 250L akvarium..
Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L
Jag skulle inte våga testa nåt annat än Seachem prime då det är bevisat att det funkar. Om du läser räkbeskrivningen på zoopet så rekommenderar Kjell också Prime.
"Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime."
Kommentar