Amano eller körsbärsräka det är frågan??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #16
    Ursprungligen postat av petnym
    Att få avkomma från Amanoräkor är mycket svårt. Odlingsframgång på körsbärsräkor har jag inte sett någonstans, så det betraktar jag som ännu svårare då det inte ens finns någon känd metod att följa.
    Hej petnym, jag har själv inga erfarenheter ut av att odla körsbärsräkor eftersom jag har precis börjat med de. Men i Tyskland (där räkor, kräftor m.m. har blivit otrolig poppis) påstår man att Red Cherry/Red Fire är en av de mest produktiva dvärgräkorarter (Neocaridina).

    Hos räkorna skiljer man mellan två olika fortplantningsmethoder. En vanlig och en specialicerad method. Amanoräka tillhör de vanliga, dvs. att honan bär på ägg i 6 veckor därefter släpper hon de och ur äggen kläcks larver. De behöver bräckt vatten för att kunna utvecklas till räkorna (minst i 4 veckor). Körsbärsräkor tillhör dock den specialicerade fortplantningstypen. Äggorna utvecklas i honans kropp och hon släpper färdiga miniatyrräkor direkt.

    Hos körsbärshonan förproduceras äggorna i nacken. Man kan se gula fläcken som försvinner senare när de äggen bärs under kroppen vid backbenen. Hos mina finns det flera som har gula fläck i nacken nu - hoppas bara att det också finns hanar som har bidragit med sitt

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • nikki
      • May 2004
      • 224

      #17
      Hej ralp!

      En kanske lite dum fråga , men jag ser att du har dina körsbärsräkor i en 12 liters burk bara, fungerar det, behöver dom inte större, och hur är det med pump , behöver man ha det till räkorna??

      Varför jag frågar det är för att en kompis har en 15 liters skål som hon funderade på om hon kunde ha räkor i , jag sa nej för att jag trodde att dom måste ha större, men då kanske jag hade fel eller ???
      Katti

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #18
        Ursprungligen postat av nikki
        Ralp, hur är dina körsbärs räkor, är dom framme mycket och vad har du dom med för fiskar eftersom du rekomenderar mig att köpa amano om jag ska ha dom i en sällskaps burk??
        Hej Nikki, jag har de utan någon sällskap alls. Och detta är det bästa sättet om du vill odla de och studera deras betende. Till exempel kan hektiska, snabbsimmande fiskar skrämmer de. Eller så tackar nog de flesta vanliga akvariefiskar inte nej till lite levande foder i form av räkyngel. Amano är ju mycket större än körsbärs och borde vara lite kaxigare i en sällskapsburk.

        Jag köpte mina i två etapper - först tre och sedan fyra till när det visade sig att mitt tekniklösa 12liters f.d. guldfiskkupa fungerade bra. I början var de tre otrolig skygga men på senare tiden blev det bättre och nu när de är ett litet "stim", då syns de ännu mer ute. Ibland får de riktiga frispel. Jag har än inte kommit på vad det är som trigger detta galna betende. De kör någon form av "räkrally", då de jagar varandra nästan hela dagen. Parningsdans? Bus? Ingen aning än... Hursomhelst.

        Ursprungligen postat av nikki
        Det jag mest är inne på är att jag skulle vela ha en räka som är snygg och duktig på att äta alger och vad jag förstått så är Amano duktig på alger och körsbärs räkan är ju väldigt fin att titta på. Därför skulle jag vela veta om dom två går att ha tillsammans??
        Ingen aning - jag är ingen expert och har inga egna erfarenheter av amano. Men en sak är säker: Det blir nog inga såna problem som det kan finnas bland fiskar med revirerhävandet och agressioner etc.

        Räkorna är dyra. Och för deras skull är det nog bättre att du köper fler ut av en sort istället för lite ut av båda. Snygg och fint att titta är nog båda arter.


        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #19
          Ojdå - jag behöver ju en halv timme för att formulera mina svar så jag såg inte dina frågorna först nu.

          Just det mitt 12 liters är tekniklös. Altså inga pumpar, filtrar eller värmare. Bara en 11 w energisparlampa ovanför. Detta KAN fungerar. Vilket det gör hos mig - iallafall änsålänge. Men det kräver mycket tillsyn och regelbundna vattenbyten. Mina växter växer otrolig mycket och hittils kunde jag inte mäta någon nitrit alls. Om jag hinner så skall lägger ut lite bilder på kupan imorgon.

          10 Liter är minsta volymen enligt tyska akvarieforumfolk. Så 15 liter skål skall blir bra. Efter mina erfarenheter med kupan skulle jag rekommendera att ta ett vanlig, rakt miniakvarium. De är mycket sk*t som samlas på det böjda glaset av skålen.
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • nikki
            • May 2004
            • 224

            #20
            HEj!

            Nu har jag köpt mig 2 stycken amano räkor, ska köpa 2 till sen men han hade inte inne fler just nu. Dom är iallafall jätteroliga att titta på när dom springer och hoppar bland växterna och simmar omkring , dom är alltså framme hela tiden och min son är stört förtjust i dom, han har döpt dom till Sebastian och Blunder

            Men jag ska även köpa mig några körsbärsräkor för på akvarieaffären sa dom att det inte är några problem att ha dom tillsammans.

            Är lite nyfiken bara på hur fort amano räkorna växer, dom jag köpte är nämligen inte så stora?!
            Katti

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #21
              En liten fråga bara, hur ofta byter räkorna skal?, Jag hittade nämligen en liten bit skal nyss.
              Katti

              Kommentar

              • ÅsaK
                • December 2004
                • 15

                #22
                Ursprungligen postat av ralp
                Just det mitt 12 liters är tekniklös. Altså inga pumpar, filtrar eller värmare. Bara en 11 w energisparlampa ovanför. Detta KAN fungerar. Vilket det gör hos mig - iallafall änsålänge. Men det kräver mycket tillsyn och regelbundna vattenbyten.
                Hej ralp!
                Jag funderar på att sätta upp ett liknande kar eftersom min ena tigerräka har ägg. Använder du syretabletter för att hålla syrehalten uppe? Hur ofta byter du vatten? Tar du vattenprover och i så fall - vilka värden testar du och hur ofta?

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #23
                  Hej Åsa,

                  jag byter vatten två gånger i veckan och använder inga syretabletter. Med hjälp av en JÄTTEPIPETT suger jag upp matrester och liknande när det börjar mögla. Just nu funderar jag över att installera en luftpump med syresten åtminstone under dagtiden där vi inte är hemma, eftersom det blir dock ganska mycket rensa och pyssla på kvällen. Varannan gång när jag byter vatten kollar jag PH och Nitrat med droptest. Varannan vecka även KH och GH. Hittils har värderna varit stabilt.

                  Komm ihåg att köra in karet länge. Lycka till!

                  Hejhopp. Ralp

                  P.S.: Efter mina erfarenheter skulle jag nog INTE väljer en kupa igen, eftersom "sidorna" är inte raka och där samlas gärna skräp. Det blir mödosamt att håller efter. Hos ett rakt miniakvarium blir också mycket enklare att installera någon form av minifilter.
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • ÅsaK
                    • December 2004
                    • 15

                    #24
                    Hur stor del av vatten byter du varje gång?

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #25
                      ungefär 30-40%.
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • ÅsaK
                        • December 2004
                        • 15

                        #26
                        Tack för svaren ralp! Nu har jag planterat och gjort iordning det lilla räk-karet, så håll tummarna!!!

                        /Åsa

                        Kommentar

                        Arbetssätt...