Man skall kanske inte sticka ut hakan och säga att det inte är NÅGON risk, men jag har aldrig hört talas om den typen av problem. Sköldpaddorna äter stora delar av skalet, men det som kommer snett i munnen sliter de bort med klorna. Sköldpaddornas naturliga föda är ju sällan mjuk och formbar som en bit blöt pellets, så jag tror att de gunder år av evolution blivit "konstruerade" så att de utan problem tål detta. Kanske skall jag vara övertydlig och säga att räkorna man matar med skall var tinade, eller möjligen torkade. Frysta kan de säkert ställa till stor skala.
Hur menar du? De lever i vatten och får inte hållas utan vatten. Man kan ta upp dem kortare stunder och låta dem springa runt på golvet, det brukar gå bra i nån halvtimma, men sen måste man ner med igen för att de inte ska torka.
mvh Hasse Det man inte vet, har man ingen aning om.
Jag är ganska övertygad om att sköldpaddan själv kan avgöra när den tycker det är dags att lämna solen...bara den har möjlighet att enkelt ta sig ner i vattnet
mvh Hasse Det man inte vet, har man ingen aning om.
Hur menar du? De lever i vatten och får inte hållas utan vatten. Man kan ta upp dem kortare stunder och låta dem springa runt på golvet, det brukar gå bra i nån halvtimma, men sen måste man ner med igen för att de inte ska torka.
springa runt en halvtimma? knappast
Det är ingen fara med att låta dom springa runt på golvet för dom får inte nog med motion i ett akvarium, mina sköldpaddor blir helglada när dom ser att dom ska få komma ut"ja man lär se så sånt efter ca 2¨år med samma djur" å dom går runt runt längs hela nedervåningen å kollar in allt den ena brukar även följa efter en för han vill bli kliad
så de med att inte släppa ut dom e "rubbish" såvidare du inte har barn lr övrigt runtomkring
ds.mina lever med katter å hundar funkar toppen.. även en varan
Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
Haha! Vad kul! Hoppas mina kommande sköldisar också tycker om att komma ut ibland...=)
En fråga också....kan man mata dem (2 rödörade) med räkor med skal på, även om de är vana sedan länge att bara få pellets...och skalade räkor någon gång...?
Kommentar