Vattensköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    • September 2004
    • 63

    Vattensköldpadda

    Hej!
    Jag undrar hur stort akvarie man skulle behöva för att kunna hålla en vattensköldpadda?

    I många zooaffärer brukar de ha små sköldpaddor i akvarium, på samma hylla som de håller sina fiskar. Jag undrar om någon vet vilken sort det brukar vara?

    Skulle vilja ha en som inte alls blir så stor, har någon något tipps?

    Tacksam för svar!
    /H2O
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    bara så du vet, de luktar och smutsar ner mycket *blä*
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Mirage_Nanonen
      • November 2004
      • 4

      #3
      Beror på hur länge du planerar att ha dom..en 50 liters räcker men saken e den att dom blir vanligtvis stora så du kommer få köpa större senare så kan lika gärna köpa 100 liters elr större...det som ladytiera säger e till en viss gräns sann men du kan alltid mata sköldpaddan,lägga den i en skål elr nått o fylla den med ljummet vatten..så bajsar den där o så lägger du ba tilbax sköldpaddan såslipper du massa skit i akvariet =)
      Iori Yagami

      Kommentar

      • H2O
        • September 2004
        • 63

        #4
        Jag har ett 112 liters kar.. tror du det skulle fungera?

        Luktar det bara i karet eller luktar det så mkt så att lukten sprider sig i hela rummet?

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Dottern har två vattensköldpaddor av arten Falsk Kartsköldpadda ( Graptemys pseudogeographica pseudogeographica). De blir 20-25 år gamla, hanarna blir mellan 15-20 cm, honorna något större max 25 cm. Matar dem en gång om dagen. Har dem i ett 300 liters akvarium som nog är minimum. Det är viktigt att de har ett vattendjup som är lika djupt som de själva är långa för att de ska kunna simma ordentligt och få den motion de kräver. Har en landdel som tar ca 25-30% av ytan. Har ett ytterfilter som pumpar 1000 l/h och det blir ingen lukt överhuvudtaget om man byter 50% vatten varje vecka, varken i akvariet eller i rummet.

          Ett par länkar om sköldpaddan:
          http://www.herpnet.net/Minnesota-Herpetology/turtles/falsemap_turtle.html
          http://www.chicagoherp.org/herps/turtle/Gpseud.htm

          mvh
          /Hasse
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • H2O
            • September 2004
            • 63

            #6
            Tänkte på en sak, jag ahr hört att alla sköldpaddor har salmonella.. Stämmer det? Och i så fall, finns det ngt sätt att få bort dem bakterierna?

            Skulle ju vara så lagom kul att få salmonella.

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Det sägs att det är så och det säkraste sättet att förebygga salmonella är att tvätta händerna efter man hållt i dem. Svårare än så är det inte. Men vi har slarvat många ggr och ingen har ännu fått salmonella i denna familjen i alla fall... Det kanske är så att sköldpaddor som är uppfödda i fångenskap inte lika ofta bär på salmonella? Ingen aning...

              Vet inte om man kan medicinera sköldpaddor mot salmonella i förebyggande syfte. Kunde ju kanske annars vara en idé. Kolla med närmaste veterinär.

              /Hasse
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • H2O
                • September 2004
                • 63

                #8
                VAd har ni för ljussättning till era sköldpaddor?

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Ett UV-lysrör för reptiler (ReptiGlo) och två vanliga glödlampspotlights över landdelen som värmelampor.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • maanda
                    • September 2004
                    • 423

                    #10
                    Vi har en rödörad vattensköldpadda som vi har haft i typ tio år o han bor i ett typ 100 liters tror jag det är, lite drygt.. När vi fick honom hade vi först typ 30% land o resten vatten, men sen kom pappa ingenjör på en idé. Han byggde i glas en slags ramp och satte i akvariet, så de senaste 5-6 åren har hulken kunnat simma i hela akvariet, plus att komma upp o sola sig! Det är liksom konstruerat så att han kan simma under den här rampen (iopsilikonat) och där skiter han, sen kommer han fram igen =)
                    På den här glasrampen limmade pappa fast sand så att han inte skulle halka när han kravlar sig upp =)

                    Kanske lite svårt att fatta vad jag menar, jag är rätt dålig på att förklara, men det är enväldigt bra idé i alla fall!

                    Kommentar

                    • H2O
                      • September 2004
                      • 63

                      #11
                      Måste säga at jag tycker det låter som en jättesmart idé!

                      Hur upplever du det, luktar det om sköldpaddor?
                      Hur offta byter du allt respektive delar av vattnet?

                      Kommentar

                      • maanda
                        • September 2004
                        • 423

                        #12
                        Nej om Hulken (sköldpaddan) luktar det aldrig något och har aldrig gjort! Oj, hur ofta jag byter... Det är familjens sköldpadda o oftast är det pappa som gör, men varannan vecka ungefär, och då byts ca 30-40%. Vi har ingen pump/filter i eller så, men ändå räcker det att städa typ en gång i halvåret...

                        Rödörade vattensköldpaddor som Hulken blir ju inte så stora, eller det beror ju på deras utrymme (så är det kanske med de flesta sköldpaddor??). Men jag skulle väl kunna gissa på att Hulkens skal är ca 10 cm långt...

                        Ang. salmonella osv så kan man aldrig veta om sköldpaddan i fråga har salmonella, har jag för mej. Förrän det är försent, så att säga.. Har en ganska petig mamma så vi fick aldrig ha honom uppe så mkt när vi var små, med tanke på salmonellarisken.. Men nu (när jag är 15!) så tror jag att det kan gå bra att ha sin sköldpadda uppe, om man bara tvättar händerna noga efteråt.

                        Tror inte man kan vaccinera en sköldpadda mot salmonella, men du kan ju allid fråga en veterinär..

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Rödörade vattensköldpaddor blir över 30 cm stora med åren...en anledning till att man emellanåt hittar dem i vattendrag i Sverige när ägare tröttnat på dem när de växt ur sina små akvarium.
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • H2O
                            • September 2004
                            • 63

                            #14
                            Eftersom alla rekomenderar 1 lysrör med uv-ljus så har jag kollat mitt akvarie nu. Jag måste ha i två lysrör för att det skall lysa överhuvudtaget. Villket annat lysrör skulle man iaf ha? Och vad kostar dessa uv-rör?

                            Är det ngt speciellt man skall ha med när man inreder akvariet för en sköldpadda? Går det att ha växter och så i vattendelen eller äter sköldpaddan upp dem?

                            Kommentar

                            • Hasse H
                              • August 2004
                              • 2111

                              #15
                              Du skulle kunna ha ett vanligt dagsljuslysrör som komplement. Jag betalade ca 250:- för ett 120 cm UV-rör.

                              Växter lär bli uppätna fort... våra åt t.o.m. plastväxter vi försökte med...
                              mvh Hasse
                              Det man inte vet, har man ingen aning om.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...