Döda räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esmaneo
    • January 2024
    • 18

    #16
    Vet inte om jag skrev helt fel tidigare då, för det är då inte medel som fått dom att börja dö.

    Första svängen var ju en foderburk som ramlade i så det blev ett enormt vattenbyte.

    Sen har jag nu bytt liten mängd vatten och allt har gått bra för amano och brunräka.
    Sen köpte jag fler amano.
    Och efter det inköpet har jag nu gjort ett vattenbyte som tidigare som gått bra för räkorna men poff så blev dom helt galna och verksr inte överleva.

    När det gått bra och innan räkor har jag alltid haft vattenberedningsmedel.
    Ph och nitrit är bra.

    Jag förstår då inte vad som är fel. När jag nu gör samma som fungerat för dessa räkor tidigare.

    Något annat jag kan tests i vattnet som kanske räkorna är känslig mot som kan "dyka upp" vid vattenbyte?

    Kommentar

    • Esmaneo
      • January 2024
      • 18

      #17
      Kan förövrigt själv inte se att jag skrivit att medlet tar död på dom. Vore det så enkelt att jag tillsatt ett medel jag aldrig haft och poff så dör alla räkor hela tiden, ja då skulle jag sluta med medlet.

      Men nu är ju även det i vattnet jämt. När räkorna köptes in, när jag bytt vatten tidigare osv. Utan att dom reagerat på det.

      Kommentar

      • Esmaneo
        • January 2024
        • 18

        #18
        Ja från första svängen med foder olyckan, undrade om det skulle kunna påverka. Men har efter det ej haft problem kring att använda dessa medel.
        Och kanske klumpigt skrivet redan då för innan vattenbyte var ju även medlet i akvariumet.
        Och byten efter foderolyckan har gått bra med dessa medel, att köpa och ha i räkor med dessa medel i akvarium går ju också bra.

        Jag är bara helt förvirrad nu när dom denna gång blev helt tokiga och dog. Om nitrit är bra, ph är bra, temp är bra, lite mängd vatten byts regelbundet och medel jag använder går bra.
        Vad annat kan vara fel, vad bör jag ändra? Nå andra värden att testa? Jag vet liksom inte vad jag ska göra, men vill gärna kunna ha räkor.

        Kommentar

        • larsonandy
          • October 2023
          • 52

          #19
          Gör så här: Byt ut kärlen du använder för vattenbyten. Sluta koka vattnet. Låt vattnet stå i rumstemperatur någon dag innan du byter. Byt ut vattenberedningsmedlet du använt hittills till ett annat märke och följ doseringsanvisningarna exakt. Byt inte mer än 10% per vecka. Håll koll på vattenvärdena både i akvariet och utbytesvattnet.

          Kommentar

          • Esmaneo
            • January 2024
            • 18

            #20
            Tack för svar!
            Jag testar detta.

            Kommentar

            • Esmaneo
              • January 2024
              • 18

              #21
              Allt är bra och inga fler räkor har dött.

              Men dom reagerar direkt när något händer och jag undrar om något kanske inte stämmer i akvariumet då?

              Exempel är idag när alla räkor fick tokspunk och simmar runt sen beter sig som om dom ska dö, rycker och faller ner på rygg osv. Tillslut mådde dom bra och beter sig normalt. Men det pågick i flera timmar.

              Och drt började efter att jag såg att en fisk fattades och det visade sig att den råkat hamna ner bland filter i pumpen... Så fick stänga av pumpen och luta på det hela så fisken kunde simma ut sen startade jag allt igen. Efter det blev räkorna som tokiga och såg ut som om dom skulle dö i några timmar och flera ömsade skal.

              Känns som om dom reagerar så extremt på minsta lilla som.händer...

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #22
                Räkor är känsliga små ting..

                Till exempel så om du har nått skit på händerna typ handkräm eller liknande så kan det vara en dyr läxa..

                Det finns många exempel på att tex hemmets hund har blivit behandlat med lus medel.

                Det räcker att man klappar/kelar med hunden och senare pillar med karen.

                Då kan man få in i vattnet bara pyttelite omärkbara lusmedelsrester som man har på händerna in i vattnet.

                Då precis som du beskriver när "giftiga" produkter hamnar i vattnet så reagerar räkorna precis som du säger:
                alla räkor fick tokspunk och simmar runt sen beter sig som om dom ska dö, rycker och faller ner på rygg osv.
                Så det är inte att de reagerar på "minsta lilla som händer".
                Utan de reagerar på minsta lilla "giftiga" substans som kommer ner och in i karet.

                * Det gäller för dig att identifiera VAD det är.
                ​​​​​* Du får se till att spanar osv inte kommer i kontakt med lekande husdjur som kanske lus behandlas och katter hoppar in i spanar osv.. Tex
                * Du får se till att skölja och tvätta händer och spanar mm när du tänker jobba med karet. (skölja bort ordentligt med tvålrester osv)
                * När det är något "kemiskt skit" som de reagerar på så för att få upp det ur vattnet så är det en bra idé att filtrera med kol. Speciellt när du inte vet vad det ör och kan inte identifiera det så skaffa hem kol och börja använda det. Så förkortar du nästa "anfall" när kolet plockar upp "skitet".

                Tur att du har amano som är lite tåligare men de klarar inte hur mycket som helst.

                Lycka till!
                Och skriv hur det går?!

                Kommentar

                • Esmaneo
                  • January 2024
                  • 18

                  #23
                  Tack för svar!
                  Ska ha koll på detta och hoppas jag listar ut vad det är för skit jag råkat få ner i karet varje gång jag är där och rasslar.

                  Kommentar

                  • Esmaneo
                    • January 2024
                    • 18

                    #24
                    Idag har vattenbyte gjorts och massa rens bland växter.
                    Gick bra, men blev en lite spattig räka så stoppade ner ett extra kolfilter i pumpen och sen efter det har allt gått bra.

                    Har tvättat händer och armar och sköljt som en galning innan, lika med alla grejer som skulle ner i karet.

                    Men har efter denna korta räkresa bestämt mig för att skaffa ett eget litet kar på ca 50l till mina räkor.
                    Är baea fundersam där om jag vågar ta några rötter/växter från nuvarande kar då jag har en del cyanobakterier i det. Det är på väg bort men fortfarande kvar, kommer det följa med till nya karet eller vågar jag skölja av en del växter och sätta över tro?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...