Döda räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esmaneo
    • January 2024
    • 18

    Döda räkor

    Har ett juwel rio 180liters akvarium med ca 30 kardinaltetror och så hade jag även 2 asiatiska brunräkor och 2 gabonräkor.

    Sen för 3 dagar sen hände tyvärr en olycka när en burk flingfoder ramlade ner i akvariumet, var inte mycket alls utav burken som hamnade i men ändå alldeles för mycket för såklart.

    Körde på direkt och slamsög bort allt foder och bytte sen översta filtret i pumpen då det var helt dränkt i foder och så skrapade jag av foder från de andra delarna av filter.

    Sen hade jag i den mängd vattenberedningsmedel och bakteriekultur i, båda från easy life. Så som djuraffären sa att en skulle göra vid vattenbyte. (Blev 60liter som byttes).

    Sen poff så började alla räkor simma runt som galningar och föll ner på rygg och verkade helt tokiga, sen ryckte dom en den i benen och gjorde nå galen snabbsimning och så dog dom. Detta ca 3 timmar efter att maten råkade ramla ner, men ca 15 min efter att easy life medel hällts i.

    Jag inbillar mig att medlen tog deras liv? Eller kan fodret ha påverkat så extremt snabbt?

    Kardinaltetrorna mår bra, dom var lite hängiga dagen efter så jag hade i lite salt och bakteriekultur sen har dom mått bra igen.

    Vill gärna ha räkor men nu vågar jag knappt skaffa igen.. Var hemskt att se dom lida så där.
    Senast redigerad av Esmaneo; 22 January 2024, 09:54.
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    #2
    Tråkigt att det skedde en olycka hos dig! Det har skett något liknande i mitt fall, men då var det vattenbytet som tog kål på flera fiskar. Någon med erfarenhet av just din typ av räkor kanske kan ringa in orsaken lite mer noggrant, men jag gissar på att det var höga halter av kloramin i ditt vattenbytesvatten och att du kanske skulle haft en högre dos av vattenberedningsmedlet denna gång. Hos mig (i Strängnäs-området) har kranvattnet luktat starkt av klor de senaste dagarna och dubbel dos av vattenberedningsmedlen rekommenderas då.

    Andra orsaker kan vara att skillnaden mellan akvarievattnet och vattenbytesvattnet var för stort. Hur var PH-värdet? Temperaturen? Troligtvis vattenbytet som är boven.

    Kommentar

    • Esmaneo
      • January 2024
      • 18

      #3
      Hade tyvärr inte något hemma för att kolla pH värde, men har beställt hem sådant nu.

      Vattentemp är ca 24,5 och jag såg till att blanda upp med kallt och kokat så det blev rätt temp innan jag hällde i det nya.

      Om det är själva vattenbytet som är orsaken blir jag osäker om man ens ska skaffa räkor igen?
      Eller har du kanske tips på hur en kan göra vattenbyte utan att ha ihjäl alla räkor?

      Kommentar

      • larsonandy
        • October 2023
        • 52

        #4
        Jag var inte tillräckligt tydlig i mitt svar! Vattenbyten är inte något dåligt, det går i de allra flesta fall bra och till stor nytta för för akvariet. Och ibland är det helt nödvändigt med vattenbyte, tex om man tappat i fiskmat i akvariet! Orsaken är att när maten bryts ner blir vattnet i akvariet giftigt och måste späs ut. Men ett stort vattenbyte KAN i vissa fall vara orsaken till problem. Det gäller om PH värdet går upp i samband med vattenbytet - då kan ammonuim omvandlas till ammoniak som genast tar kål på djuren. Vattenbytesvattnet kan också innehålla extra mycket klor/kloraminer vid sällsynta tillfällen, och då bör man använda en större dos vattenberedningsmedel. Detta är ovanliga situationer men bra att veta om att det kan ske.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Håller med och räkor över lag verkar inte uppskatta för täta och stora vattenbyten av flera anledningar bl.a så triggar det till skalömnsning vilket påfrestar sen är det ju så att kranvatten har behandlats av vattenverket och varit under stort tryck innan det kommer ut ut kranen och är akvaristiskt sett ett dött vatten! Det måste komma till liv igen i akvariet.
          Jag skördar enorma framgångar med mina räkor sedan jag blev restrektiv med vattenbyten för jag har gjort flera försök många år tillbaka och det gick alltid åt skogen men nu har jag hållt dem i flera år och från några stycken är dem nu hundratal, de gick ner i antal när jag hade honungsgurami ett tag men nu har de återhämtat sig.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            ...Borde inte vara några problem med att minska på vattenbytena om du bara ha 30 kardinaltetror
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Olika räkor har olika krav kan man också tänka på. Finns ju en del bra info här också. Räkor (zoopet.com)

              Kommentar

              • Esmaneo
                • January 2024
                • 18

                #8
                Jag har inte något problem med att jag byter vatten ofta och att räkor ofta dör. Utan jag fick göra ett akut byte pga att en foderburk ramlade i.

                har tidigare aldrig varit med om att räkor dör.
                därför jag blev så otroligt fundersam nu när dom så otroligt fort stendog en plågsam död.

                så jag tänkte om det kunde vara medlen jag hade i, då jag inte haft dessa medel förr. Och det kändes så konstigt om vattenbyte skulle döda räkorna då det aldrig gjort det förr. Tänkte om medel eller foder hade kunnat påverka.

                men om det nu var vattenbyte som hade död på dom, hur ska jag då tänka kring det för att det inte ska hända igen? Vilken mängd vatten bör jag byta? Hur ofta/sällan ska en byta? (Har ju som vanligast bytt nån hink vatten typ en gång i månaden, aldrig varit noga med tidsintervall eller mängd vatten och inte haft problem).
                om vatten som ska ner i karet har annat pH, hur ordnar jag detta så inte räkor dör?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Ursprungligen postat av Esmaneo
                  Jag har inte något problem med att jag byter vatten ofta och att räkor ofta dör. Utan jag fick göra ett akut byte pga att en foderburk ramlade i.

                  har tidigare aldrig varit med om att räkor dör.
                  därför jag blev så otroligt fundersam nu när dom så otroligt fort stendog en plågsam död.

                  så jag tänkte om det kunde vara medlen jag hade i, då jag inte haft dessa medel förr. Och det kändes så konstigt om vattenbyte skulle döda räkorna då det aldrig gjort det förr. Tänkte om medel eller foder hade kunnat påverka.

                  men om det nu var vattenbyte som hade död på dom, hur ska jag då tänka kring det för att det inte ska hända igen? Vilken mängd vatten bör jag byta? Hur ofta/sällan ska en byta? (Har ju som vanligast bytt nån hink vatten typ en gång i månaden, aldrig varit noga med tidsintervall eller mängd vatten och inte haft problem).
                  om vatten som ska ner i karet har annat pH, hur ordnar jag detta så inte räkor dör?
                  För att hålla stabila vattenvärden gör man precis som med akvarium med fisk (se info i tidigare länk), man byter en 25-30% vatten en gång i veckan. Då hinner inte ammonium etc. byggas upp eller pH ändras i karet vilket annars kan bli ett problem ifall delvattenbyten görs mer sällan, eller ändå värre mera slumpmässigt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Esmaneo
                    om vatten som ska ner i karet har annat pH, hur ordnar jag detta så inte räkor dör?
                    Du ser då till att inte byta mer än ca 10% av vattnet åt gången.

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • larsonandy
                      • October 2023
                      • 52

                      #11
                      Skaffa en reservtank! En mindre behållare med ett par räkor, snäckor och några flytväxter. Mata aldrig reservtanken, men låt utbytesvattnet mellanlanda där. På det viset borde vattenvärdena vara snarlika och du har någonstans att evakuera invånarna om ett nytt problem dyker upp.

                      Kommentar

                      • Esmaneo
                        • January 2024
                        • 18

                        #12
                        Alltså jag blir så less och behöver ju väldigt tydligt mer hjälp..

                        Alla räkor dog ju efter olyckan med maten. Men har sen haft ordning på vattnet, fiskar och mått bra och ph plus nitrit har jag fått rätt på. Växterna växer också bra.

                        Köpte 4 amanoräkor och 2 asiatiska brun räkor. Allt var bra och jag kör på vatten byte 1 gång per vecka, ca 18-20 liter byter jag(har 180liter).
                        Kallt vatten ur kranen, vattenkokare på en del vatten för att få precis samma temp som är i akvariumet. 24 grader. Har i vattenberedningsmedel som ska fungera för räkor, plus bakteriekultur.
                        Räkorna har klarat sig fint.

                        Skaffade 4 till amanoräkor.

                        Sen idag gjorde jag mitt vanliga vattenbyte, precis som tidigare som har fungerat.
                        Och alla räkor fick spel, simmade runt som galningar och rycker nu mest runt och kommer som alla räkor innan att dö inom kort.

                        Vad kan jag ens göra annorlunda?
                        Och detta har ju fungerat innan, varför Helt plötslig inte nu.
                        Senast redigerad av Esmaneo; 03 February 2024, 19:04.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          Händer att iaf. Amanoräkor far omkring efter delvattenbyten precis som fiskarna som kan bli lite upplivade och uppvisa lekbeteende. Har aldrig haft någon Amanoräka som dött av detta utan snarare "piggnat till, om man säger så. Tror mina äldsta Amanoräkor är ca. 6-7 år. Använder aldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyten, men har kommunalt vatten som funkar bra. Byter ca. 50% varje vecka.

                          Kommentar

                          • Esmaneo
                            • January 2024
                            • 18

                            #14
                            Dom far runt massor ja, men för att dunka in i saker. Hamna på rygg och falla ner och ligga orörliga på rygg/sidan. För att sen som spasmiskt flänga runt nån sekund i akvariumet för att sen falla ner igen och ligga där....

                            Sist detta hände dog ju räkorna kort efter detta beteende.
                            Än så länge är ingen räka död, men dom verkar må riktigt dåligt. Och en asiatisk brunräka har tappat 2 ben utav att ha farit in i glaset så hårt...

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Men som du själv säger "dem dog inte förut utan de började dö när jag började tillsätta medel" Då är det nog hög tid att sluta med medlet och se om det kanske går bättre...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...