Snäckor i akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #31
    Nanc: En viss mängd koppar blir säkert kvar i bottnen, vissa saltvattensbottnar blir mer eller mindre förstörda av koppar, men vanlig akvariesand borde rätt snabbt bli urlakad, speciellt om du gör ett par 100%-iga vattenbyten med någon dag mellan. Jag tror inte koppar reagerar med sanden, utan den finns i vattnet som finns kvar där. Men detta är bara mina gissningar.

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #32
      Ursprungligen skickat av jolon
      Men dödar jag växterna också? (funderar på ungerfär fem-tio spänn femtioöringar)
      Ingen aning, men den kopparhalten som avrättat mina snäckor har inte påverkat växterna.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #33
        Tack dgqlof! Man får väl köra några vattenbyten och sedan börja försiktigt med några Ancistrusyngel... hmmm... hatar att använda fiskar som testpiloter... kanske finns något test...
        Annars borde väl ett vattenberedningsmedel hjälpa lite, det binder väl tungmetaller???
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #34
          Ursprungligen skickat av Nanc
          hatar att använda fiskar som testpiloter...
          Lustigt, själv använder jag just snäckor som testpiloter ... men det är kanske inte så aktuellt för dig?!?

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #35
            Nääää.... det skulle bli lite fel...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • nattensfurste
              • January 2004
              • 32

              #36
              Jag tycker då att det är mycket konstiga att man blir rekommenderad att köpa praktbotier! Jag va inte i någon vanlig djuraffär utan i en speciel akvariebutik. Dom visste om mina förutsättningar och tyckte då botierna va bra. Det är då lätt att säga att dom inte hade kunskapen men jag vet många som har botier (1-4st)i "små" akvarium
              (100-200l) där dethär med snäckätning fungerar utmärkt... Sen kan man ju diskutera hur bra det är utifrån vad som står om denna fisk på beskrivningan
              112l
              Ancistrus dolichopterus
              Botia macracanthus
              Platydoras costatus

              Kommentar

              • ViZiR
                • December 2003
                • 490

                #37
                Ursprungligen skickat av nattensfurste
                jag vet många som har botier (1-4st)i "små" akvarium
                (100-200l) där dethär med snäckätning fungerar utmärkt...
                Tänkt på att det finns många olika sorters botior?
                Dom, och du, borde ha valt någon annan botia som passar in i karen bättre än just dom, eftersom nästan alla botior äter snäckor.
                <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                </font id="Comic Sans MS"></b>

                Kommentar

                • nattensfurste
                  • January 2004
                  • 32

                  #38
                  Givetvis hade jag ju tagit en mer passande fisk om jag hade vetat detta. Men nybörjare som man är så litar man ju på vad folk säger! Alla gör vi fel i början, nu har jag gjort ett till...
                  112l
                  Ancistrus dolichopterus
                  Botia macracanthus
                  Platydoras costatus

                  Kommentar

                  • Tires
                    • February 2004
                    • 27

                    #39
                    Hallojj!!

                    Ett knep som jag alltid kör med är att vid nyinköp av växter doppa dem (å ruska om dem lite!) en stund i KALLT vatten. Då krymper de eventuella sniglarna ihop å tappar greppet om växten. Brukar kolla för säkerhets skull nere vid rotfästet så att det inte sitter en gynnare där och klänger sig fast. Detta har funkat för mig i alla år!

                    Innan jag testade detta tryckte jag helt sonika sniglarna mot glaset. Det funkade med. Botiorna kunde ju inte hålla sniglarna i shack riktigt på egen hand. Om jag inte minns fel fick jag dessutom veta att det var pakistanbotia som var den duktiga snäckätaren. Men som sagt, det var länge sen, så jag kan minnas fel!

                    // Therese

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #40
                      Det största nybörjarfelet verkar vara att lyssna på vad Zoohandlarna säger... Många vet säkert vad de pratar om, men det är nog läge att dubbelkolla allt...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Charlieboy
                        • February 2004
                        • 27

                        #41
                        Måste bara hänga på och berätta om en sak som hände idag, böt lite vatten i akvariet när jag kom hem från jobbet, efter ett tag bara vällde det upp snäckor från sanden (malaysisk sandsnäcka) hela botten blev full och dom började krypa upp på glaset.
                        Bockade till håven och "trålade" upp flera hundra genom att dra håven mot glaset......sköldpaddorna i dammen blev jätteglada att få nåt att mumsa på. En och annan brukar krypa upp, men det är första gången alla verkar komma upp samtidigt. Mystiskt !

                        Johan.

                        Kommentar

                        • la.camilla
                          • October 2003
                          • 46

                          #42
                          Hej!
                          Tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig. Min mamma har ett litet 56l med 2 räkor och 7 Black Mollys och har nu fått massor med sniglar. Jag har hjälpt till att plocka bort en hel del men det finns fortfarande kvar. Jag har läst era tidigare komentarer om Botian men den blir ju alldeles för stor för hennes lilla 56l. Finns det kanske en annan mindre fisk som äter sniglar?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...