Snäckor i akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    Snäckor i akvariet...

    Hej!
    Jag undrar hur man bäst blir av med snäckor i akvariet. Vilket medel är bäst att utplåna dessa äckliga varelser? Jag har förut använt Schnektol och nu i helgen prövade jag Snailpur. Hade medlet i akvariet över natten och rengjorde sedan akvariet dagen därpå för att sedan på kvällen se att några snäckor överlevt och rörde lite på sig. Men att dom verkade inte så aktiva, som förlamade. Man ska visst behandla igen efter ca 8 dagar...

    Finns det någon fisk annars som är bra på att äta snäckor - utan att behöva ett stort stim av samma art för att må bra?

    Mitt akvarium är ett mycket litet på endast 45 liter. Däri bor det två utvuxna ancistrusmalar (honor) på runt 10 cm.
    Ska snart starta upp ett akvarium på 200 liter, ska bli så kul!!

    Tacksam för svar!
    Mvh, Eloise.
    //Eloise.
  • LillaFisken
    • February 2004
    • 4

    #2
    Du kan alltid skaffa dig ett par praktbotior,hade själv problem med snäckor ett tag men 2dagar senare var dessa borta!Det enda som är negativt med dessa fiskar är att de blir så stora (ca.30 cm!)Men de växer långsamt. Det bästa är att ha ett par av dessa eftersom dom verkligen gillar att busa.

    Mvh. Lillafisken
    Alla som vandrar omkring är inte vilsna. J.R.R. Tolkien

    Kolla min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172492

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Skulle du du vilja ha bort dom så har jag följande råd. Har du ett större kar så rekomenderar jag praktbotia som jag själv har. Har du mindre kar så finns det mindre arter av botior som du kan hitta här på "fiskar" om du skriver botia. Alla botierna är kända för att äta sniglar men endast praktbotian klarar vuxna sniglar. De små äter upp snigelbebisarna och till slut så blir de vuxna gamla och dör , så resultatet blir det samma efter en längre tid.

      Lycka till!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • andersalhbin
        • January 2004
        • 65

        #4
        Läste någonstans att man kunde lägga i en rå köttbit, släcka ljuset, och en timme senare skulle det vara fullt av snäckor på köttet!
        Är detta en skröna eller något som verkligen funkar? Kan det vara vad för kött som helst?
        Någon som vet? Har verkligen behov av snäckbekämpning i mina mindre akvarier. (I och för sig mitt större också för jag har nog fått tag på lata Pakistanbotior - de håller INTE efter snäckorna...)

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Lägg i ett kopparmynt (t.ex. en 50-öring av den röda sorten).

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Verkar livsfarligt att stoppa i en 50 öring.Blir nog koppar förgiftning..Ingen bra idé alls
            Fredrik

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Jo livsfarligt, faktiskt för det mesta levande, men snäckor är betydligt känsligare än fiskar och växter.

              Regnvatten som rinner av ett kyrktak av koppar slår ut allt lägre vattenliv där det kommer ut.

              Snäckbekämpningsmedicinerna innehåller koppar som verksam beståndsdel, enda skillnaden är att det kostar otroligt mycket mer och doseringen blir lättare.

              Själv har jag snäckor i alla mina akvarier och gillar dem. Men vill man ha ihjäl dem kan man ju välja olika sätt, biologisk, mekanisk eller kemisk bekämpning. Fråga LRF vad det tycker om kemikalier, de hade kanske föreslagit att byta ut hela bottensanden mot mynt?

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Praktbotior är ju egentligen stimfiskar...

                Köp dom nu, låt dom rensa bort dina snäckor och flytta dom sedan till ditt 200 liters när dom blir för stora...

                Kommentar

                • Fija

                  #9
                  Hur stora och gamla blir såna där vanliga snäckor? Jag har iaf. två i mitt salamanderakvarium, den ena växer jättesnabbt.. Rätt söt.. De måste kommit in med javamossan.. Hur snabbt förökar de sig? Behövs det hona och hane?

                  Kommentar

                  • ViZiR
                    • December 2003
                    • 490

                    #10
                    Jag hittade 1 snäcka för ca 1-2 månader sen, nu häromdan hittade jag 1 till, båda avlägsnade och nerspolade.
                    Dom var RIKTIGT vidriga.
                    Som slemklumpar!
                    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                    </font id="Comic Sans MS"></b>

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Ursprungligen skickat av andersalhbin
                      Läste någonstans att man kunde lägga i en rå köttbit, släcka ljuset, och en timme senare skulle det vara fullt av snäckor på köttet!
                      Är detta en skröna eller något som verkligen funkar? Kan det vara vad för kött som helst?
                      Någon som vet? Har verkligen behov av snäckbekämpning i mina mindre akvarier. (I och för sig mitt större också för jag har nog fått tag på lata Pakistanbotior - de håller INTE efter snäckorna...)
                      Ju det stämmer...Men inte på så kort tid som en timme, däremot vet jag att över en natt ger bra resultat, bör tilläggas att metoden bör upprepas några gånger, det garanterar inte utrotning av dessa men en markant minskning då man slipper se dom på ett tag.

                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        jag tycker att snäckor när jättebra att ha i kar. De är ett naturligt inslag i akvariummiljön, och åller efter från skräp.
                        Snäckor tror jag är en slags hermafroditer, dvs. varken hanar el. honor. Men det kan också varaså att de under en tid är hanar, sedan honor osv. Vissa har en sådan livscykel...
                        Annars så brukar banjomalar äta snäckor, i alla fall min...
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • Poseidon
                          • February 2003
                          • 1255

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Fija
                          Hur snabbt förökar de sig? Behövs det hona och hane?
                          Nej de är hermafroditer så det räcker med en för å bli många.



                          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                          Kommentar

                          • nattensfurste
                            • January 2004
                            • 32

                            #14
                            Jag hade också gärna tagit emot något bra tips på hur man blir av med snäckor. Blev rekommenderad praktbotier, köpte det men lika många snäckor är kvar efter drygt en månad. Kan detta bero på att fisken har för mycket man så att botierna inte tar snäckorna?
                            112l
                            Ancistrus dolichopterus
                            Botia macracanthus
                            Platydoras costatus

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av nattensfurste
                              Jag hade också gärna tagit emot något bra tips på hur man blir av med snäckor. Blev rekommenderad praktbotier, köpte det men lika många snäckor är kvar efter drygt en månad. Kan detta bero på att fisken har för mycket man så att botierna inte tar snäckorna?
                              Hur stora var/är Botierna???
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...