Kan Amanoräkor enbart föröka sig i bräckt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kan Amanoräkor enbart föröka sig i bräckt vatten?

    Skälet till frågan är att jag när jag startade upp Diskuskaret skaffade jag 10 st i stort sett fullvuxna Amanoräkor. Sista veckan har jag nämligen sett några ytterst små, kanske en cm ungefär , med tunna ränder på som vuxna Amanos, men mini.
    Hur är detta möjligt? Akvariet har ju varit igång sedan i vår. Aldrig tillsatt salt. Någon som kan förklara?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Skälet till frågan är att jag när jag startade upp Diskuskaret skaffade jag 10 st i stort sett fullvuxna Amanoräkor. Sista veckan har jag nämligen sett några ytterst små, kanske en cm ungefär , med tunna ränder på som vuxna Amanos, men mini.
    Hur är detta möjligt? Akvariet har ju varit igång sedan i vår. Aldrig tillsatt salt. Någon som kan förklara?
    Jag har läst någonstans att det finns rapporter om att dom har lyckats föröka sig även i sötvatten, tror det kan ha varit i en artbeskrivning på någon akvariesida.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Sv: Kan Amanoräkor enbart föröka sig i bräckt vatten?

      Har du körsbärsräkor i karet också?
      Jag har märkt här att jag ibland ser hanar som är näst intill färglösa. Men det är klart, lite rött är det ju i dom ändå.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Kan Amanoräkor enbart föröka sig i bräckt vatten?

        Det var det första jag trodde. Nej de är helt färglösa och har de smala bruna linjerna på sidan som Amanos har. För det har väl inte Körsbärsräkor ? Få se om jag kan ta en bild.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Då låter det ju som amanos.
          Du kan ju ha något i vattnet som gör att larver/yngel klarar sig, konstigare saker har nog hänt

          Kommentar

          Arbetssätt...