Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerö
    • February 2012
    • 41

    Räkor

    Hejsan!

    Hoppas jag postar i rätt del av forumet?!

    Jag har ett 40liters akvarie som jag tänkte starta upp med räkor..MEN vad vill räkor ha?Botten?Inredning? Hur många kan jag ha? Någon sort ni rekomenderar? Crystal red tycker jag ser fina ut men är de svåra? Kan man ha andra "saker" med dem som tex snäckor?Inga fiskar vill jag ha däri. Vattenbyten ? Jag vill veta allt.

    Mvh Tommy
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    tjo å välkommen in i räkträsket!

    kan väll bara skriva vad jag själv kör med till mina räkor, har körsbärsräkor, gula och röda i varsina akvarium.
    jag använder Ebi shops shrimpsol i bägge karen, sen har jag några rötter och mest mossa å det är i princip all inredning ja har.
    sen hos dom röda så har jag filter bakom bakgrunden där vattnet leds dit via ett bottenfilter galler, sen ligger de massa filterkuber bakom och en liten pump som blåser runt vattnet. här går det även posthorns snäckor och kanelbulls snäckor.
    hos dom gula så har jag ett litet innerfilter med endast en stor filterpatron på, inget hölje runt filtret alltså, det funkar kanon men är kankse inte så snyggt i estetisk synvinkel. sen går det även två st zebra snäckor här.
    jag byter runt 2L vatten 1gång/vecka i bägge burkarna.

    kan varmt rekommendera körsbärsräkor, har inte haft några problem alls å dom förökar sig utan problem å det bästa av allt är att dom håller akvariet skinande rent så man behöver i princip bara byta vatten.


    kolla mina trådar "badrummet" och "första gången med räkor" så finns det lite bilder på hur de ser ut nu å hur jag gjorda när jag startade dom.

    /lycka till.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Har för mig att körbärsräkor är tåligare än tex CR.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Om du kollar i min signatur under inlägget så finns en länk till mitt 12 l räkkar. Det har varit igång i två år nu, och förutom att en del droppat av under ca ett halvårs tid så är dethär det stabilaste karet jag haft Kör med Crystal red och tycker nu inte att dom har varit så svåra. Bortfallet skyller jag på ålder då dom inte lever så mycket längre än såhär.

        Kommentar

        Arbetssätt...