Mina red cherry samt white pearl dog plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    taget. ursäkt godtages

    förstår dock din frustration.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Vad dom dog av är ju omöjligt att veta - en som det står på den allmänna räkinfon på Zoopet så skall man aldrig plantera växter i räkakvarium utan att noggrant ha sköljt dom innan (heslt skall de ligga ett par dagar i vatten innan planteringen). Detta eftersom de ofta är behandlade mot ohyra - men om så är fallet i ditt fall är omöjligt att veta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dagge68
        • March 2011
        • 14

        #18
        Det hade jag ingenaning om. Tur att vi bara har 4 st av dom. Det med kräftor i akvarium i sverige vet jag inget om, men nu är det så att jag bor i Holland och här kan man köpa dom lite överallt Men tack för tipset med japonica. Idag så lever alla RC men 2 av WP klarade sig tyvärr inte. Testade vattnet och det gac inga utslag. Men googlade runt lite och insåg att jag hade glömt ta bort metallringen som håller ihop plantorna.

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #19
          Vilken väl är av bly och giftig...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Dagge68
            Det hade jag ingenaning om. Tur att vi bara har 4 st av dom. Det med kräftor i akvarium i sverige vet jag inget om, men nu är det så att jag bor i Holland och här kan man köpa dom lite överallt Men tack för tipset med japonica. Idag så lever alla RC men 2 av WP klarade sig tyvärr inte. Testade vattnet och det gac inga utslag. Men googlade runt lite och insåg att jag hade glömt ta bort metallringen som håller ihop plantorna.
            Blyringen är säkert inte nyttig i längden men det var garanterat inte det som tog livet av räkorna. Däremot så är som sagt inte besprutade växter så nyttigt utan kan leda till snabba dödsfall.

            Kräftor är förbjudna i Norge och Sverige men tillåtet i de flesta andra länder.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Har du mätt nitrit och nitrat? Räkor är mer känsliga för detta än vad fisk är...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Dagge68
                • March 2011
                • 14

                #22
                Vi insåg attplantorna vi köpte INTE kom från en fisktank, utan bara ett med olika växter. Så nu fick man lära sig en läxa av det.
                Vill man vara säkra på att växterna är "akvarium vänliga" så bör man helst köpa sånna som finns där levande fiskar finns.
                Tackar all för nyttig info, gillar starkt denna sida och blev medlem Nu har vi skaffat ett till, men där vi kommer att ha ett par guldfiskar i. En hög glasvas på ca 35 liter. har fyllt på med sand/grus, fått in lite växter o ska nu vänta 1 vecka innan vi inhandlar fisk. Men innan dom hamnar i så blir det alla dessa vattentester först.

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #23
                  Guldfiskar ska man absolut inte ha i en vas på 35 l! Guldfiskar kräver åtminstone ett 250 l akvarie, och är det slöjstjärtar du menar ska de ha absolut minimum 120 l, men gärna mycket större!

                  I en sån vas hade jag inte haft något annat än räkor...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Dagge68
                    Vi insåg attplantorna vi köpte INTE kom från en fisktank, utan bara ett med olika växter. Så nu fick man lära sig en läxa av det.
                    Fast har de stått en längre tid (flera dagar) i ett akvarium i flera dagar så är det inget problem om man bara sköljer dom innan de planteras. Om det sedan är i ett fiskakvarium eller ett "tomt" akvarium spelar egentligen ingen roll eftersom det finns så lite medel på dom att fiskarna inte drabbas.

                    För övrigt - välkommen som goldis
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Dagge68
                      • March 2011
                      • 14

                      #25
                      Har inget sånt o mäta med. Har du några tips på bra produkter så är jag tacksam

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Ursprungligen postat av Dagge68
                        Nu har vi skaffat ett till, men där vi kommer att ha ett par guldfiskar i. En hög glasvas på ca 35 liter. har fyllt på med sand/grus, fått in lite växter o ska nu vänta 1 vecka innan vi inhandlar fisk. Men innan dom hamnar i så blir det alla dessa vattentester först.
                        ojoj absolut inte guldfiskar i en vas! varken guldfisk elelr slöjstjärt där i. enbart räkor eller möjligen några små rasboror.

                        Kommentar

                        • Dagge68
                          • March 2011
                          • 14

                          #27
                          Kallar det vas pga höjden. Det är en guldfiskskål

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            ja vilket är olagligt att säljas som ( i af i sverige)

                            man ska absiolut inte ha guldfiskar i en skål. om den då inte är på 250L förståss

                            läs själv



                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Dagge68
                              Kallar det vas pga höjden. Det är en guldfiskskål
                              Och även dessa är alldeles för små för guldfiskar
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                ja vilket är olagligt att säljas som ( i af i sverige)
                                Nejdå det är definitivt inte olagligt att sälja
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...