Äppelsnäckor eller Posthornssnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Äppelsnäckor eller Posthornssnäckor?

    Jag har nu igång två akvarier och skulle gärna vilja stoppa i en snäcka i varje, kan de vara ensamma eller måste de vara i flock? Jag har verkligen INGEN koll/erfarenhet av dessa djur, så ALL TIPS UPPSKATAS! Hur ser man att de är döda/sjuka? Vad äter de? Är de svåra eller lätta? Hur ser man könsskillnaden? Vad är bättre, äppel eller posthorn?

    Akvarium 20 l - temp. 23-24 grader (räkor)
    Akvarium 54 l - temp. 26-27 grader (kampfisk, platy, ancistrus)
    YellowFish

  • Jina
    • August 2009
    • 182

    #2
    Vad har du för PH i karen?
    Äpplen bör inte vara så varmt som du har i stora karet, men kan tänka mig PH i det lilla är för lågt för dem.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Både postisar och äpplen är rätt lättskötta. De trivs ok själva, men vill du ha förökning måste du ju ha flera...

      De äter i stort sett vad du lägger i. Fiskmat, gurka, zucchini mm funkar. Se till att ha kalk i karet om du har äppelsnäckor.

      http://www.applesnail.net/ är en supersida för snäckor.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        20 liter är alldeles för litet för äpplen, och 54 gränsfall. Men det är för varmt för äpplen och dessutom tror jag att kampfisken kan nafsa i spröten på äpplet. Posthorn verkar vettigare till bägge karen. Dom är tvåkönade, till skillnad på äpplena. Så har du två posthorn blir det fler om dom har mat. Mååånga fler om dom hittar mycket mat. Visst kan du ha en ensam men den gör inte så mycket nytta ensam. Dessutom blir dom inte så himla gamla.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #5
          Varför skulle ett 20 liters kar vara för litet och ett 54 liters gränsfall?
          Snäckor behöver ju inte precis så mycket simmutrymme och jag tror inte heller att de blir stessade av att det för trångt. Däremot en fisk skulle ju bli stressad av ett för litet kar!

          Här står det faktiskt att minimum är 40 liter:

          Senast redigerad av Guldancistrus; 07 March 2011, 13:46.
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • YellowFish
            • April 2010
            • 213

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            20 liter är alldeles för litet för äpplen, och 54 gränsfall. Men det är för varmt för äpplen och dessutom tror jag att kampfisken kan nafsa i spröten på äpplet. Posthorn verkar vettigare till bägge karen. Dom är tvåkönade, till skillnad på äpplena. Så har du två posthorn blir det fler om dom har mat. Mååånga fler om dom hittar mycket mat. Visst kan du ha en ensam men den gör inte så mycket nytta ensam. Dessutom blir dom inte så himla gamla.
            Är 20 liter verkligen för lite? :P Jag ser överallt att folk brukar säga 10 l / 1 snäcka..
            YellowFish

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Äppelsnäckor är flockdjur, vet ej hur det är med posthornssnäckor. Äppelsnäckor bör ha täckglas pga risk för rymning, men det behöver inte posthorn.
              Äppelsnäckor är sociala djur och trivs bäst i flock. De är mycket kjeliga med varandra, och håller ihop.
              En ensam snäcka är ofta lat och håller till på ett och samma ställe. Eller har längre dvala än normala sällskapliga och aktiva snäckor.
              http://appelsnackor.webs.com/akvariumsktsel.htm
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ni kan göra precis hur ni vill med era akvarier men äppelsnäckor blir väldigt stora om dom överlever och dom äter och skitar ner mycket. Det är extremt svårt att hålla sådana djur i för små kar om man vill få gamla välmående djur i ett akvarium i balans. Sunt förnuft bara.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av YellowFish
                  Är 20 liter verkligen för lite? :P Jag ser överallt att folk brukar säga 10 l / 1 snäcka..
                  Ja 10 liter per snäcka, men minimum är 40 liter - se artbeskrivningen http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=39
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • stefan.peterson
                    • February 2007
                    • 165

                    #10
                    Pja..jag är ingen snäckevan kille, men i mitt 1.000 l kar har jag 3 tycken och de går i 28 gr värme, tillsammans med diskusar och e mår prima...däremot är sebrasnäckorna lite midre livskraftiga..men så är det kanske ?? Små djur lever kortare tid...(enkel o fördomsfull slutsats )

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      Ju varmare vatten ju mer tar det på dem i energi=)))
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • SemlaoLuffsen
                        • November 2011
                        • 100

                        #12
                        För varmt skulle jag inte säga, de blr mer aktiva ju varmare det är, men de kan leva kortare liv om de hålls varmare.
                        Mina går i 26 grader o lägger mängder av klasar stora klasar som brukar innehålla ca 300 bebisar.
                        Får plocka bort klasar dagligen fö o inte vara översvämmad av dem.

                        men som det skrivits tidigare de är flockdjur o de trivs bäst i grupp. 20 liter tycker jag är på gränsen de blir ju rätt stora.
                        Jag har dock bebisar i mina 20 liters ihop med mina kampfisk hanar (de har såklart varsitt 20 liters) men när de kommer upp i ärtstorlek får de flytta till större då är de för stora för de karen.

                        Många fiskar tycker deras spröt ser goda ut o kan naffsa i dem vilket äpplena inte gillar. Mina kamphanar är snälla o låter bli dem men honan jag hade bet som tusan i spröten. Även svärdbärarna o läppguramisarna åt på snäckorna. Mina honungsguramis låter bi dem dock.

                        Kommentar

                        • Papegoj Moi
                          • March 2011
                          • 171

                          #13
                          SamlaoLuffsen vad har du för snäckor?

                          Kommentar

                          • SemlaoLuffsen
                            • November 2011
                            • 100

                            #14
                            Äpplen

                            Kommentar

                            • Papegoj Moi
                              • March 2011
                              • 171

                              #15
                              Okej skulle vilja ha. Har ett akvarium på 56L och ett på 170L. Båda innehåller kampfiskar.
                              Men om man har 2 äpplen blir de snabbt flera`?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...